Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Junior, Rafael Alves Pinto
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968
Resumo: The paper aims at discussing the structure of Francesca da Rimini op. 32, a symphonic poem inspired on Canto V do Inferno (1307) from Divina Comédia of Dante Alighieri (1265-1321) and composed by Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) in 1876. Tchaikovsky uses Dante’s poetic text as a source to develop a musical narrative that leads the listener to other planes of the sensitive. In Francesca, Tchaikovsky does not follow the story, but creates, from it, his own. The key to the compositional structure of the work seems to be the mimesis: if Dante describes what he “sees” in the reality of his fiction, Tchaikovsky describes what he feels in the reality of the space-time of music.
id UFMG-3_2abbe90fc0ba4c19732e6f0868f7fbd6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39968
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)Tchaikovsky, lector de Dante:: lugar de la angustia e imaginación narrativa en Francesca da Rimini op.32 (1876)Tchaikovsky, leitor de Dante: lugar da angústia e imaginação narrativa em Francesca da Rimini op.32 (1876)TchaikovskyRomanticism in musicMusic and literatureRepresentation and mimesisTchaikovskyRomantismo na músicaMúsica e literaturaRepresentação e mímesisTchaikovskyEl romanticismo en la músicaMúsica y literaturaRepresentación y mimesisThe paper aims at discussing the structure of Francesca da Rimini op. 32, a symphonic poem inspired on Canto V do Inferno (1307) from Divina Comédia of Dante Alighieri (1265-1321) and composed by Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) in 1876. Tchaikovsky uses Dante’s poetic text as a source to develop a musical narrative that leads the listener to other planes of the sensitive. In Francesca, Tchaikovsky does not follow the story, but creates, from it, his own. The key to the compositional structure of the work seems to be the mimesis: if Dante describes what he “sees” in the reality of his fiction, Tchaikovsky describes what he feels in the reality of the space-time of music.Este texto pretende analizar la estructura del poema sinfónico Francesca da Rimini op. 32, compuesto por Piotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) en 1876, inspirado en el Canto V del Infierno (1307) de la Divina Comedia de Dante Alighieri (1265-1321). Nos interesa observar cómo Tchaikovsky parte del texto poético de Dante -utilizándolo como fuente- y desarrolla una narración musical que abre al oyente otros planos de lo sensible. En Francesca, Tchaikovsky no se limita a la historia, sino que crea, a partir de ella, la suya propia. Buscamos la operación clave de la estructura compositiva de la obra que parece ser la mímesis: si Dante describe lo que "ve" en lo real de su ficción, Tchaikovsky describe lo que siente en lo "real" del espacio-tiempo musical.Este texto tem como objetivo discutir a estrutura do poema sinfônico Francesca da Rimini op. 32, composto por Piotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) em 1876, inspirado no Canto V do Inferno (1307) da Divina Comédia de Dante Alighieri (1265-1321). Interessa-nos observar como Tchaikovsky parte do texto poético de Dante – usando-o como fonte – e desenvolve uma narrativa musical que abre ao ouvinte outros planos do sensível. Em Francesca, Tchaikovsky não se limita ao relato, mas cria, a partir dele, o seu próprio. Procuramos encontrar a operação-chave da estrutura compositiva da obra que parece ser a mímesis: se Dante descreve o que “vê” no real de sua ficção, Tchaikovsky descreve o que sente no “real” do espaço-tempo musical.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2012-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968Per Musi; No. 26 (2012): General Topics; 1-8Per Musi; Núm. 26 (2012): General Topics; 1-8Per Musi; n. 26 (2012): General Topics; 1-82317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968/30681http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJunior, Rafael Alves Pinto 2022-07-01T19:19:58Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39968Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-07-01T19:19:58Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)
Tchaikovsky, lector de Dante:: lugar de la angustia e imaginación narrativa en Francesca da Rimini op.32 (1876)
Tchaikovsky, leitor de Dante: lugar da angústia e imaginação narrativa em Francesca da Rimini op.32 (1876)
title Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)
spellingShingle Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)
Junior, Rafael Alves Pinto
Tchaikovsky
Romanticism in music
Music and literature
Representation and mimesis
Tchaikovsky
Romantismo na música
Música e literatura
Representação e mímesis
Tchaikovsky
El romanticismo en la música
Música y literatura
Representación y mimesis
title_short Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)
title_full Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)
title_fullStr Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)
title_full_unstemmed Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)
title_sort Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)
author Junior, Rafael Alves Pinto
author_facet Junior, Rafael Alves Pinto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Junior, Rafael Alves Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Tchaikovsky
Romanticism in music
Music and literature
Representation and mimesis
Tchaikovsky
Romantismo na música
Música e literatura
Representação e mímesis
Tchaikovsky
El romanticismo en la música
Música y literatura
Representación y mimesis
topic Tchaikovsky
Romanticism in music
Music and literature
Representation and mimesis
Tchaikovsky
Romantismo na música
Música e literatura
Representação e mímesis
Tchaikovsky
El romanticismo en la música
Música y literatura
Representación y mimesis
description The paper aims at discussing the structure of Francesca da Rimini op. 32, a symphonic poem inspired on Canto V do Inferno (1307) from Divina Comédia of Dante Alighieri (1265-1321) and composed by Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) in 1876. Tchaikovsky uses Dante’s poetic text as a source to develop a musical narrative that leads the listener to other planes of the sensitive. In Francesca, Tchaikovsky does not follow the story, but creates, from it, his own. The key to the compositional structure of the work seems to be the mimesis: if Dante describes what he “sees” in the reality of his fiction, Tchaikovsky describes what he feels in the reality of the space-time of music.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968/30681
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 26 (2012): General Topics; 1-8
Per Musi; Núm. 26 (2012): General Topics; 1-8
Per Musi; n. 26 (2012): General Topics; 1-8
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711237109448704