Expressiveness in the opinion of classical singers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mello , Enio Lopes
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Ferreira , Léslie Piccolotto, Pacheco , Natália Fonseca, Andrada e Silva, Marta Assumpção de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39786
Resumo: Investigation about the opinion of classical singers in relation to expressiveness in opera performance. Method: 50 classical singers (24 females and 26 males) provided five words related to the expressiveness of opera singers. Results: The following six themes were defined from the frequency of word repetition in the singers’ answers: emotion (76%); technique (64%); skills (58%); involvement (54%); body (48%) and interpretation (38%). These were crossed with the subjects’ characterization data.
id UFMG-3_9e30ea09ea1c362b99786adbd39a5d59
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39786
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Expressiveness in the opinion of classical singersLa expresividad en la opinión de los cantantes líricosExpressividade na opinião de cantores líricosExpressiveness in singing and actingOpera singingExpressividade no canto e na atuaçãoCanto em óperaLa expresividad en el canto y la actuaciónEl canto en la óperaInvestigation about the opinion of classical singers in relation to expressiveness in opera performance. Method: 50 classical singers (24 females and 26 males) provided five words related to the expressiveness of opera singers. Results: The following six themes were defined from the frequency of word repetition in the singers’ answers: emotion (76%); technique (64%); skills (58%); involvement (54%); body (48%) and interpretation (38%). These were crossed with the subjects’ characterization data.Investigación sobre la opinión de los cantantes líricos respecto a la expresividad en la interpretación operística. Método: 50 cantantes de ópera (24 mujeres y 26 hombres) citaron cinco palabras relacionadas con la expresividad del cantante de ópera. Resultados: a partir de la frecuencia de repetición de palabras en las respuestas de los cantantes, se elaboraron seis ejes temáticos emoción (76%); técnica (64%); habilidades (58%); entrega (54%); cuerpo (48%) e interpretación (38%) que se correlacionaron con los datos de caracterización de los sujetos.Investigação sobre a opinião de cantores líricos em relação à expressividade na performance operística. Método: 50 cantores líricos (24 mulheres e 26 homens) citaram cinco palavras relacionadas à expressividade do cantor de ópera. Resultados: a partir da frequência das repetições de palavras nas respostas dos cantores foram elaborados seis eixos temáticos: emoção (76%); técnica (64%); habilidades (58%); entrega (54%); corpo (48%) e interpretação (38%) que foram correlacionados aos dados de caracterização dos sujeitos.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39786Per Musi; No. 27 (2013): General Topics; 1-7Per Musi; Núm. 27 (2013): General Topics; 1-7Per Musi; n. 27 (2013): General Topics; 1-72317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39786/30514http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMello , Enio Lopes Ferreira , Léslie Piccolotto Pacheco , Natália Fonseca Andrada e Silva, Marta Assumpção de 2022-06-03T19:20:48Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39786Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:20:48Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Expressiveness in the opinion of classical singers
La expresividad en la opinión de los cantantes líricos
Expressividade na opinião de cantores líricos
title Expressiveness in the opinion of classical singers
spellingShingle Expressiveness in the opinion of classical singers
Mello , Enio Lopes
Expressiveness in singing and acting
Opera singing
Expressividade no canto e na atuação
Canto em ópera
La expresividad en el canto y la actuación
El canto en la ópera
title_short Expressiveness in the opinion of classical singers
title_full Expressiveness in the opinion of classical singers
title_fullStr Expressiveness in the opinion of classical singers
title_full_unstemmed Expressiveness in the opinion of classical singers
title_sort Expressiveness in the opinion of classical singers
author Mello , Enio Lopes
author_facet Mello , Enio Lopes
Ferreira , Léslie Piccolotto
Pacheco , Natália Fonseca
Andrada e Silva, Marta Assumpção de
author_role author
author2 Ferreira , Léslie Piccolotto
Pacheco , Natália Fonseca
Andrada e Silva, Marta Assumpção de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mello , Enio Lopes
Ferreira , Léslie Piccolotto
Pacheco , Natália Fonseca
Andrada e Silva, Marta Assumpção de
dc.subject.por.fl_str_mv Expressiveness in singing and acting
Opera singing
Expressividade no canto e na atuação
Canto em ópera
La expresividad en el canto y la actuación
El canto en la ópera
topic Expressiveness in singing and acting
Opera singing
Expressividade no canto e na atuação
Canto em ópera
La expresividad en el canto y la actuación
El canto en la ópera
description Investigation about the opinion of classical singers in relation to expressiveness in opera performance. Method: 50 classical singers (24 females and 26 males) provided five words related to the expressiveness of opera singers. Results: The following six themes were defined from the frequency of word repetition in the singers’ answers: emotion (76%); technique (64%); skills (58%); involvement (54%); body (48%) and interpretation (38%). These were crossed with the subjects’ characterization data.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39786
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39786
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39786/30514
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 27 (2013): General Topics; 1-7
Per Musi; Núm. 27 (2013): General Topics; 1-7
Per Musi; n. 27 (2013): General Topics; 1-7
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236786487296