The historical researches on Chopin’s performance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812 |
Resumo: | In this article, we shall deal with some performance issues brought by the number of music editions on Frédéric Chopin (1810-1849). The unrestricted access to the first editions at internet, altogether with the possibilities brought by historical approaches have expanded the established guidelines for his music and have brought more flexibility to some topics of their performance practice, such as phrase structuring, touches, tone, fingering, pedaling, rubati and ornamentations. |
id |
UFMG-3_afbca37b96fc468ac0e9e72937a7b344 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38812 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
The historical researches on Chopin’s performanceLas investigaciónes históricas sobre la interpretación de ChopinAs pesquisas históricas na interpretação de ChopinEditorial procedures in Frédéric ChopinRomanticism’s historical informed performanceContemporary piano performanceProcessos editoriais em Frédéric ChopinPerformance historicamente informada do período românticoInterpretação pianística contemporâneaProcesos editoriales en Frédéric ChopinInterpretación históricamente informada del período románticoInterpretación pianística contemporáneaIn this article, we shall deal with some performance issues brought by the number of music editions on Frédéric Chopin (1810-1849). The unrestricted access to the first editions at internet, altogether with the possibilities brought by historical approaches have expanded the established guidelines for his music and have brought more flexibility to some topics of their performance practice, such as phrase structuring, touches, tone, fingering, pedaling, rubati and ornamentations.En este artículo abordaremos algunos dilemas interpretativos derivados de la diversidad editorial en la música para piano de Frédéric Chopin (1810-1849). La amplia difusión de sus primeras ediciones en Internet, junto con las posibilidades de interpretación que ha aportado la investigación histórica, han ampliado las referencias establecidas para su música y han aportado más flexibilidad interpretativa a algunos parámetros musicales, como las direcciones fraseológicas, las elecciones de articulaciones, el timbre instrumental, las digitaciones, los pedales, los rubati y las ornamentaciones.Neste artigo, trataremos de alguns dilemas interpretativos decorrentes da diversidade editorial na música para piano de Frédéric Chopin (1810-1849). A ampla divulgação das suas primeiras edições na internet, juntamente com as possibilidades de performance trazidas pelas pesquisas históricas, expandiram as referências estabelecidas para sua música e trouxeram mais flexibilidade interpretativa a alguns parâmetros musicais, como direções fraseológicas, escolhas das articulações, timbre instrumental, dedilhados, pedais, rubati e ornamentações.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2015-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-22Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-22Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-222317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812/29975Copyright (c) 2015 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarum, Nahim2022-04-07T22:46:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38812Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-04-07T22:46:22Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The historical researches on Chopin’s performance Las investigaciónes históricas sobre la interpretación de Chopin As pesquisas históricas na interpretação de Chopin |
title |
The historical researches on Chopin’s performance |
spellingShingle |
The historical researches on Chopin’s performance Marum, Nahim Editorial procedures in Frédéric Chopin Romanticism’s historical informed performance Contemporary piano performance Processos editoriais em Frédéric Chopin Performance historicamente informada do período romântico Interpretação pianística contemporânea Procesos editoriales en Frédéric Chopin Interpretación históricamente informada del período romántico Interpretación pianística contemporánea |
title_short |
The historical researches on Chopin’s performance |
title_full |
The historical researches on Chopin’s performance |
title_fullStr |
The historical researches on Chopin’s performance |
title_full_unstemmed |
The historical researches on Chopin’s performance |
title_sort |
The historical researches on Chopin’s performance |
author |
Marum, Nahim |
author_facet |
Marum, Nahim |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marum, Nahim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Editorial procedures in Frédéric Chopin Romanticism’s historical informed performance Contemporary piano performance Processos editoriais em Frédéric Chopin Performance historicamente informada do período romântico Interpretação pianística contemporânea Procesos editoriales en Frédéric Chopin Interpretación históricamente informada del período romántico Interpretación pianística contemporánea |
topic |
Editorial procedures in Frédéric Chopin Romanticism’s historical informed performance Contemporary piano performance Processos editoriais em Frédéric Chopin Performance historicamente informada do período romântico Interpretação pianística contemporânea Procesos editoriales en Frédéric Chopin Interpretación históricamente informada del período romántico Interpretación pianística contemporánea |
description |
In this article, we shall deal with some performance issues brought by the number of music editions on Frédéric Chopin (1810-1849). The unrestricted access to the first editions at internet, altogether with the possibilities brought by historical approaches have expanded the established guidelines for his music and have brought more flexibility to some topics of their performance practice, such as phrase structuring, touches, tone, fingering, pedaling, rubati and ornamentations. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812/29975 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-22 Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-22 Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-22 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236595646464 |