The historical researches on Chopin’s performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marum, Nahim
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812
Resumo: In this article, we shall deal with some performance issues brought by the number of music editions on Frédéric Chopin (1810-1849). The unrestricted access to the first editions at internet, altogether with the possibilities brought by historical approaches have expanded the established guidelines for his music and have brought more flexibility to some topics of their performance practice, such as phrase structuring, touches, tone, fingering, pedaling, rubati and ornamentations.
id UFMG-3_afbca37b96fc468ac0e9e72937a7b344
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38812
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling The historical researches on Chopin’s performanceLas investigaciónes históricas sobre la interpretación de ChopinAs pesquisas históricas na interpretação de ChopinEditorial procedures in Frédéric ChopinRomanticism’s historical informed performanceContemporary piano performanceProcessos editoriais em Frédéric ChopinPerformance historicamente informada do período românticoInterpretação pianística contemporâneaProcesos editoriales en Frédéric ChopinInterpretación históricamente informada del período románticoInterpretación pianística contemporáneaIn this article, we shall deal with some performance issues brought by the number of music editions on Frédéric Chopin (1810-1849). The unrestricted access to the first editions at internet, altogether with the possibilities brought by historical approaches have expanded the established guidelines for his music and have brought more flexibility to some topics of their performance practice, such as phrase structuring, touches, tone, fingering, pedaling, rubati and ornamentations.En este artículo abordaremos algunos dilemas interpretativos derivados de la diversidad editorial en la música para piano de Frédéric Chopin (1810-1849). La amplia difusión de sus primeras ediciones en Internet, junto con las posibilidades de interpretación que ha aportado la investigación histórica, han ampliado las referencias establecidas para su música y han aportado más flexibilidad interpretativa a algunos parámetros musicales, como las direcciones fraseológicas, las elecciones de articulaciones, el timbre instrumental, las digitaciones, los pedales, los rubati y las ornamentaciones.Neste artigo, trataremos de alguns dilemas interpretativos decorrentes da diversidade editorial na música para piano de Frédéric Chopin (1810-1849). A ampla divulgação das suas primeiras edições na internet, juntamente com as possibilidades de performance trazidas pelas pesquisas históricas, expandiram as referências estabelecidas para sua música e trouxeram mais flexibilidade interpretativa a alguns parâmetros musicais, como direções fraseológicas, escolhas das articulações, timbre instrumental, dedilhados, pedais, rubati e ornamentações.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2015-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-22Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-22Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-222317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812/29975Copyright (c) 2015 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarum, Nahim2022-04-07T22:46:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38812Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-04-07T22:46:22Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The historical researches on Chopin’s performance
Las investigaciónes históricas sobre la interpretación de Chopin
As pesquisas históricas na interpretação de Chopin
title The historical researches on Chopin’s performance
spellingShingle The historical researches on Chopin’s performance
Marum, Nahim
Editorial procedures in Frédéric Chopin
Romanticism’s historical informed performance
Contemporary piano performance
Processos editoriais em Frédéric Chopin
Performance historicamente informada do período romântico
Interpretação pianística contemporânea
Procesos editoriales en Frédéric Chopin
Interpretación históricamente informada del período romántico
Interpretación pianística contemporánea
title_short The historical researches on Chopin’s performance
title_full The historical researches on Chopin’s performance
title_fullStr The historical researches on Chopin’s performance
title_full_unstemmed The historical researches on Chopin’s performance
title_sort The historical researches on Chopin’s performance
author Marum, Nahim
author_facet Marum, Nahim
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marum, Nahim
dc.subject.por.fl_str_mv Editorial procedures in Frédéric Chopin
Romanticism’s historical informed performance
Contemporary piano performance
Processos editoriais em Frédéric Chopin
Performance historicamente informada do período romântico
Interpretação pianística contemporânea
Procesos editoriales en Frédéric Chopin
Interpretación históricamente informada del período romántico
Interpretación pianística contemporánea
topic Editorial procedures in Frédéric Chopin
Romanticism’s historical informed performance
Contemporary piano performance
Processos editoriais em Frédéric Chopin
Performance historicamente informada do período romântico
Interpretação pianística contemporânea
Procesos editoriales en Frédéric Chopin
Interpretación históricamente informada del período romántico
Interpretación pianística contemporánea
description In this article, we shall deal with some performance issues brought by the number of music editions on Frédéric Chopin (1810-1849). The unrestricted access to the first editions at internet, altogether with the possibilities brought by historical approaches have expanded the established guidelines for his music and have brought more flexibility to some topics of their performance practice, such as phrase structuring, touches, tone, fingering, pedaling, rubati and ornamentations.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38812/29975
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-22
Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-22
Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-22
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236595646464