Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da Esquina
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Data de Publicação: | 2014 |
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Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38787 |
Resumo: | Analysis of Novena, a song from 1964 that launched the career, as composers, of the singer-instrumentalist Milton Nascimento and lyricist Márcio Borges. The historical context, especially that told by the artists (BORGES, 1996, 2010, 2012; NASCIMENTO, 1993, 1996, 2009, 2012; BORGES e NASCIMENTO, 2012a, 2012b, 2012c, 2012d, 2012e, 2012f, 2012g, 2012h, 2012i, 2012j) and melodic, harmonic and text-painting elements, observed in the transcription of the only and late recording by Milton Nascimento (NASCIMENTO and BORGES, 1993) point out to a synthesis of an aesthetics that consolidated into the Brazilian Clube da Esquina (Corner’s Club), whose members developed careers of eclectic profiles and a stylistically hybrid musical language. |
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Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da EsquinaNovena (1964) de Milton Nascimento y Márcio Borges: los inicios de la síntesis del Clube da EsquinaNovena (1964) de Milton Nascimento e Márcio Borges: primórdios da síntese do Clube da EsquinaMilton Nascimento e Márcio BorgesClube da EsquinaMúsica popular brasileiraMúsica, cinema e políticaAnálise estilística da música popularMilton Nascimento and Márcio BorgesClube da Esquina (Corner’s Club)Brazilian popular musicMusic, cinema and politicsMusical analysis of popular musicMilton Nascimento y Márcio BorgesClube da Esquina; Música Popular Brasileira; História.Música popular brasileñaMúsica, cine y políticaAnálisis estilístico de la música popularAnalysis of Novena, a song from 1964 that launched the career, as composers, of the singer-instrumentalist Milton Nascimento and lyricist Márcio Borges. The historical context, especially that told by the artists (BORGES, 1996, 2010, 2012; NASCIMENTO, 1993, 1996, 2009, 2012; BORGES e NASCIMENTO, 2012a, 2012b, 2012c, 2012d, 2012e, 2012f, 2012g, 2012h, 2012i, 2012j) and melodic, harmonic and text-painting elements, observed in the transcription of the only and late recording by Milton Nascimento (NASCIMENTO and BORGES, 1993) point out to a synthesis of an aesthetics that consolidated into the Brazilian Clube da Esquina (Corner’s Club), whose members developed careers of eclectic profiles and a stylistically hybrid musical language.Análisis de Novena, canción de 1964 que inauguró la carrera compositiva del dúo formado por el entonces cantante e instrumentista Milton Nascimento y el letrista Márcio Borges. El contexto histórico, especialmente a partir de los testimonios de los dos artistas (BORGES, 1996, 2010, 2012; NASCIMENTO, 1993, 1996, 2009, 2012; BORGES y NASCIMENTO, 2012a, 2012b, 2012c, 2012d, 2012e, 2012f, 2012g, 2012h, 2012i, 2012j) y los elementos melódicos, armónicos y la relación texto-música de la canción, percibidos en la transcripción de la única grabación de Milton Nascimento (NASCIMENTO y BORGES, 1993), apuntan a la síntesis de una estética que se consolidó en el Clube da Esquina, cuyos miembros desarrollaron carreras con perfiles eclécticos y un lenguaje musical estilísticamente híbrido.Análise de Novena, canção de 1964 que inaugurou a carreira de compositores da dupla do então cantor-instrumentista Milton Nascimento e do letrista Márcio Borges. O contexto histórico, especialmente a partir de depoimentos dos dois artistas (BORGES, 1996, 2010, 2012; NASCIMENTO, 1993, 1996, 2009, 2012; BORGES e NASCIMENTO, 2012a, 2012b, 2012c, 2012d, 2012e, 2012f, 2012g, 2012h, 2012i, 2012j) e elementos melódicos, harmônicos e da relação texto-música da canção, percebidos na transcrição da única gravação de Milton Nascimento (NASCIMENTO e BORGES, 1993), apontam para a síntese de uma estética que se consolidou no Clube da Esquina, cujos membros desenvolveram carreiras com perfis ecléticos e uma linguagem musical estilisticamente híbrida.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38787Per Musi; No. 30 (2014): General Topics; 1-16Per Musi; Núm. 30 (2014): General Topics; 1-16Per Musi; n. 30 (2014): General Topics; 1-162317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38787/29970Copyright (c) 2014 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorém, FaustoLopes, Wilson 2022-06-03T18:47:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38787Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T18:47:27Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da Esquina Borém, Fausto Milton Nascimento e Márcio Borges Clube da Esquina Música popular brasileira Música, cinema e política Análise estilística da música popular Milton Nascimento and Márcio Borges Clube da Esquina (Corner’s Club) Brazilian popular music Music, cinema and politics Musical analysis of popular music Milton Nascimento y Márcio Borges Clube da Esquina; Música Popular Brasileira; História. Música popular brasileña Música, cine y política Análisis estilístico de la música popular |
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