Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da Esquina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borém, Fausto
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Lopes, Wilson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38787
Resumo: Analysis of Novena, a song from 1964 that launched the career, as composers, of the singer-instrumentalist Milton Nascimento and lyricist Márcio Borges. The historical context, especially that told by the artists (BORGES, 1996, 2010, 2012; NASCIMENTO, 1993, 1996, 2009, 2012; BORGES e NASCIMENTO, 2012a, 2012b, 2012c, 2012d, 2012e, 2012f, 2012g, 2012h, 2012i, 2012j) and melodic, harmonic and text-painting elements, observed in the transcription of the only and late recording by Milton Nascimento (NASCIMENTO and BORGES, 1993) point out to a synthesis of an aesthetics that consolidated into the Brazilian Clube da Esquina (Corner’s Club), whose members developed careers of eclectic profiles and a stylistically hybrid musical language.
id UFMG-3_c523b07a4317ea8417c018a48cfce24d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38787
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da EsquinaNovena (1964) de Milton Nascimento y Márcio Borges: los inicios de la síntesis del Clube da EsquinaNovena (1964) de Milton Nascimento e Márcio Borges: primórdios da síntese do Clube da EsquinaMilton Nascimento e Márcio BorgesClube da EsquinaMúsica popular brasileiraMúsica, cinema e políticaAnálise estilística da música popularMilton Nascimento and Márcio BorgesClube da Esquina (Corner’s Club)Brazilian popular musicMusic, cinema and politicsMusical analysis of popular musicMilton Nascimento y Márcio BorgesClube da Esquina; Música Popular Brasileira; História.Música popular brasileñaMúsica, cine y políticaAnálisis estilístico de la música popularAnalysis of Novena, a song from 1964 that launched the career, as composers, of the singer-instrumentalist Milton Nascimento and lyricist Márcio Borges. The historical context, especially that told by the artists (BORGES, 1996, 2010, 2012; NASCIMENTO, 1993, 1996, 2009, 2012; BORGES e NASCIMENTO, 2012a, 2012b, 2012c, 2012d, 2012e, 2012f, 2012g, 2012h, 2012i, 2012j) and melodic, harmonic and text-painting elements, observed in the transcription of the only and late recording by Milton Nascimento (NASCIMENTO and BORGES, 1993) point out to a synthesis of an aesthetics that consolidated into the Brazilian Clube da Esquina (Corner’s Club), whose members developed careers of eclectic profiles and a stylistically hybrid musical language.Análisis de Novena, canción de 1964 que inauguró la carrera compositiva del dúo formado por el entonces cantante e instrumentista Milton Nascimento y el letrista Márcio Borges. El contexto histórico, especialmente a partir de los testimonios de los dos artistas (BORGES, 1996, 2010, 2012; NASCIMENTO, 1993, 1996, 2009, 2012; BORGES y NASCIMENTO, 2012a, 2012b, 2012c, 2012d, 2012e, 2012f, 2012g, 2012h, 2012i, 2012j) y los elementos melódicos, armónicos y la relación texto-música de la canción, percibidos en la transcripción de la única grabación de Milton Nascimento (NASCIMENTO y BORGES, 1993), apuntan a la síntesis de una estética que se consolidó en el Clube da Esquina, cuyos miembros desarrollaron carreras con perfiles eclécticos y un lenguaje musical estilísticamente híbrido.Análise de Novena, canção de 1964 que inaugurou a carreira de compositores da dupla do então cantor-instrumentista Milton Nascimento e do letrista Márcio Borges. O contexto histórico, especialmente a partir de depoimentos dos dois artistas (BORGES, 1996, 2010, 2012; NASCIMENTO, 1993, 1996, 2009, 2012; BORGES e NASCIMENTO, 2012a, 2012b, 2012c, 2012d, 2012e, 2012f, 2012g, 2012h, 2012i, 2012j) e elementos melódicos, harmônicos e da relação texto-música da canção, percebidos na transcrição da única gravação de Milton Nascimento (NASCIMENTO e BORGES, 1993), apontam para a síntese de uma estética que se consolidou no Clube da Esquina, cujos membros desenvolveram carreiras com perfis ecléticos e uma linguagem musical estilisticamente híbrida.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38787Per Musi; No. 30 (2014): General Topics; 1-16Per Musi; Núm. 30 (2014): General Topics; 1-16Per Musi; n. 30 (2014): General Topics; 1-162317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38787/29970Copyright (c) 2014 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorém, FaustoLopes, Wilson 2022-06-03T18:47:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38787Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T18:47:27Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da Esquina
Novena (1964) de Milton Nascimento y Márcio Borges: los inicios de la síntesis del Clube da Esquina
Novena (1964) de Milton Nascimento e Márcio Borges: primórdios da síntese do Clube da Esquina
title Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da Esquina
spellingShingle Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da Esquina
Borém, Fausto
Milton Nascimento e Márcio Borges
Clube da Esquina
Música popular brasileira
Música, cinema e política
Análise estilística da música popular
Milton Nascimento and Márcio Borges
Clube da Esquina (Corner’s Club)
Brazilian popular music
Music, cinema and politics
Musical analysis of popular music
Milton Nascimento y Márcio Borges
Clube da Esquina; Música Popular Brasileira; História.
Música popular brasileña
Música, cine y política
Análisis estilístico de la música popular
title_short Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da Esquina
title_full Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da Esquina
title_fullStr Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da Esquina
title_full_unstemmed Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da Esquina
title_sort Novena (1964) by Milton Nascimento and Márcio Borges: hybridism in the compositional premiere of Clube da Esquina
author Borém, Fausto
author_facet Borém, Fausto
Lopes, Wilson
author_role author
author2 Lopes, Wilson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borém, Fausto
Lopes, Wilson
dc.subject.por.fl_str_mv Milton Nascimento e Márcio Borges
Clube da Esquina
Música popular brasileira
Música, cinema e política
Análise estilística da música popular
Milton Nascimento and Márcio Borges
Clube da Esquina (Corner’s Club)
Brazilian popular music
Music, cinema and politics
Musical analysis of popular music
Milton Nascimento y Márcio Borges
Clube da Esquina; Música Popular Brasileira; História.
Música popular brasileña
Música, cine y política
Análisis estilístico de la música popular
topic Milton Nascimento e Márcio Borges
Clube da Esquina
Música popular brasileira
Música, cinema e política
Análise estilística da música popular
Milton Nascimento and Márcio Borges
Clube da Esquina (Corner’s Club)
Brazilian popular music
Music, cinema and politics
Musical analysis of popular music
Milton Nascimento y Márcio Borges
Clube da Esquina; Música Popular Brasileira; História.
Música popular brasileña
Música, cine y política
Análisis estilístico de la música popular
description Analysis of Novena, a song from 1964 that launched the career, as composers, of the singer-instrumentalist Milton Nascimento and lyricist Márcio Borges. The historical context, especially that told by the artists (BORGES, 1996, 2010, 2012; NASCIMENTO, 1993, 1996, 2009, 2012; BORGES e NASCIMENTO, 2012a, 2012b, 2012c, 2012d, 2012e, 2012f, 2012g, 2012h, 2012i, 2012j) and melodic, harmonic and text-painting elements, observed in the transcription of the only and late recording by Milton Nascimento (NASCIMENTO and BORGES, 1993) point out to a synthesis of an aesthetics that consolidated into the Brazilian Clube da Esquina (Corner’s Club), whose members developed careers of eclectic profiles and a stylistically hybrid musical language.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38787
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38787
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38787/29970
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 30 (2014): General Topics; 1-16
Per Musi; Núm. 30 (2014): General Topics; 1-16
Per Musi; n. 30 (2014): General Topics; 1-16
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236586209280