Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643 |
Resumo: | This article presents examples of activities conducted in keyboard group classes in Brazil at Federal University of Pernambuco (UFPE), according to a hybrid approach that integrates deliberated practice (SANTIAGO, 2006) and informal learning practices (GREEN, 2001; 2008). The informal learning practice is a typical process of acquiring skills and knowledge by popular musicians, while deliberate practice generally comes from learning music in the classical context. In this study deliberate practice is used as an integral part of popular instrumental music learning. Four songs of specific teaching levels are presented, followed by a description of its working process. |
id |
UFMG-3_f2d1eebbefa58fcb40b8a81e9c3e0a68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39643 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practicesLa enseñanza del teclado en grupo en y el uso del repertorio popular repertorio popular: aprender a través de prácticas híbridasO ensino de teclado em grupo na universidade e o uso do repertório popular: aprendizagem através de práticas híbridasKeyboard teaching in popular musicGroup learningHybrid approach in music teachingEnsino de teclado na música popularAprendizagem em grupoAbordagem híbrida no ensino da músicaEnseñanza del teclado en la música popularAprendizaje en grupoEnfoque híbrido en la enseñanza de la músicaThis article presents examples of activities conducted in keyboard group classes in Brazil at Federal University of Pernambuco (UFPE), according to a hybrid approach that integrates deliberated practice (SANTIAGO, 2006) and informal learning practices (GREEN, 2001; 2008). The informal learning practice is a typical process of acquiring skills and knowledge by popular musicians, while deliberate practice generally comes from learning music in the classical context. In this study deliberate practice is used as an integral part of popular instrumental music learning. Four songs of specific teaching levels are presented, followed by a description of its working process.Este artículo presenta algunas actividades realizadas en clases grupales de teclado en la Universidad Federal de Pernambuco (UFPE) según un enfoque que integra prácticas deliberadas (SANTIAGO, 2006) y prácticas informales de aprendizaje musical (GREEN, 2001; 2008). Las prácticas informales de aprendizaje musical son típicas del proceso de adquisición de habilidades y conocimientos por parte de los músicos populares, mientras que la práctica deliberada procede originalmente del contexto de aprendizaje del repertorio de la llamada música de concierto. En este estudio, la práctica deliberada se utiliza como parte integral del aprendizaje del repertorio instrumental popular. Se presentan cuatro canciones de niveles específicos dentro de la disciplina enseñada, seguidas de la descripción de cómo se desarrolla el trabajo.Este artigo apresenta algumas atividades realizadas em aulas de teclado em grupo na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) de acordo com uma abordagem que integra práticas deliberadas (SANTIAGO, 2006) e práticas informais de aprendizagem musical (GREEN, 2001; 2008). As práticas informais de aprendizagem musical são típicas do processo de aquisição de habilidades e conhecimentos por músicos populares, enquanto que a prática deliberada originalmente advém do contexto da aprendizagem do repertório da chamada música de concerto. Nesse estudo, a prática deliberada é utilizada como parte integral da aprendizagem do repertório instrumental popular. São apresentadas quatro músicas de níveis específicos dentro da disciplina ministrada, seguido da descrição de como o trabalho se desenvolve.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-8Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-8Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-82317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643/30417http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCouto, Ana Carolina Nunes do 2022-06-03T19:08:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39643Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:08:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices La enseñanza del teclado en grupo en y el uso del repertorio popular repertorio popular: aprender a través de prácticas híbridas O ensino de teclado em grupo na universidade e o uso do repertório popular: aprendizagem através de práticas híbridas |
title |
Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices |
spellingShingle |
Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices Couto, Ana Carolina Nunes do Keyboard teaching in popular music Group learning Hybrid approach in music teaching Ensino de teclado na música popular Aprendizagem em grupo Abordagem híbrida no ensino da música Enseñanza del teclado en la música popular Aprendizaje en grupo Enfoque híbrido en la enseñanza de la música |
title_short |
Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices |
title_full |
Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices |
title_fullStr |
Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices |
title_full_unstemmed |
Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices |
title_sort |
Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices |
author |
Couto, Ana Carolina Nunes do |
author_facet |
Couto, Ana Carolina Nunes do |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Couto, Ana Carolina Nunes do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Keyboard teaching in popular music Group learning Hybrid approach in music teaching Ensino de teclado na música popular Aprendizagem em grupo Abordagem híbrida no ensino da música Enseñanza del teclado en la música popular Aprendizaje en grupo Enfoque híbrido en la enseñanza de la música |
topic |
Keyboard teaching in popular music Group learning Hybrid approach in music teaching Ensino de teclado na música popular Aprendizagem em grupo Abordagem híbrida no ensino da música Enseñanza del teclado en la música popular Aprendizaje en grupo Enfoque híbrido en la enseñanza de la música |
description |
This article presents examples of activities conducted in keyboard group classes in Brazil at Federal University of Pernambuco (UFPE), according to a hybrid approach that integrates deliberated practice (SANTIAGO, 2006) and informal learning practices (GREEN, 2001; 2008). The informal learning practice is a typical process of acquiring skills and knowledge by popular musicians, while deliberate practice generally comes from learning music in the classical context. In this study deliberate practice is used as an integral part of popular instrumental music learning. Four songs of specific teaching levels are presented, followed by a description of its working process. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-11-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643/30417 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-8 Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-8 Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-8 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236717281280 |