Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Couto, Ana Carolina Nunes do
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643
Resumo: This article presents examples of activities conducted in keyboard group classes in Brazil at Federal University of Pernambuco (UFPE), according to a hybrid approach that integrates deliberated practice (SANTIAGO, 2006) and informal learning practices (GREEN, 2001; 2008). The informal learning practice is a typical process of acquiring skills and knowledge by popular musicians, while deliberate practice generally comes from learning music in the classical context. In this study deliberate practice is used as an integral part of popular instrumental music learning. Four songs of specific teaching levels are presented, followed by a description of its working process.
id UFMG-3_f2d1eebbefa58fcb40b8a81e9c3e0a68
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39643
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practicesLa enseñanza del teclado en grupo en y el uso del repertorio popular repertorio popular: aprender a través de prácticas híbridasO ensino de teclado em grupo na universidade e o uso do repertório popular: aprendizagem através de práticas híbridasKeyboard teaching in popular musicGroup learningHybrid approach in music teachingEnsino de teclado na música popularAprendizagem em grupoAbordagem híbrida no ensino da músicaEnseñanza del teclado en la música popularAprendizaje en grupoEnfoque híbrido en la enseñanza de la músicaThis article presents examples of activities conducted in keyboard group classes in Brazil at Federal University of Pernambuco (UFPE), according to a hybrid approach that integrates deliberated practice (SANTIAGO, 2006) and informal learning practices (GREEN, 2001; 2008). The informal learning practice is a typical process of acquiring skills and knowledge by popular musicians, while deliberate practice generally comes from learning music in the classical context. In this study deliberate practice is used as an integral part of popular instrumental music learning. Four songs of specific teaching levels are presented, followed by a description of its working process.Este artículo presenta algunas actividades realizadas en clases grupales de teclado en la Universidad Federal de Pernambuco (UFPE) según un enfoque que integra prácticas deliberadas (SANTIAGO, 2006) y prácticas informales de aprendizaje musical (GREEN, 2001; 2008). Las prácticas informales de aprendizaje musical son típicas del proceso de adquisición de habilidades y conocimientos por parte de los músicos populares, mientras que la práctica deliberada procede originalmente del contexto de aprendizaje del repertorio de la llamada música de concierto. En este estudio, la práctica deliberada se utiliza como parte integral del aprendizaje del repertorio instrumental popular. Se presentan cuatro canciones de niveles específicos dentro de la disciplina enseñada, seguidas de la descripción de cómo se desarrolla el trabajo.Este artigo apresenta algumas atividades realizadas em aulas de teclado em grupo na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) de acordo com uma abordagem que integra práticas deliberadas (SANTIAGO, 2006) e práticas informais de aprendizagem musical (GREEN, 2001; 2008). As práticas informais de aprendizagem musical são típicas do processo de aquisição de habilidades e conhecimentos por músicos populares, enquanto que a prática deliberada originalmente advém do contexto da aprendizagem do repertório da chamada música de concerto. Nesse estudo, a prática deliberada é utilizada como parte integral da aprendizagem do repertório instrumental popular. São apresentadas quatro músicas de níveis específicos dentro da disciplina ministrada, seguido da descrição de como o trabalho se desenvolve.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-8Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-8Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-82317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643/30417http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCouto, Ana Carolina Nunes do 2022-06-03T19:08:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39643Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:08:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices
La enseñanza del teclado en grupo en y el uso del repertorio popular repertorio popular: aprender a través de prácticas híbridas
O ensino de teclado em grupo na universidade e o uso do repertório popular: aprendizagem através de práticas híbridas
title Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices
spellingShingle Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices
Couto, Ana Carolina Nunes do
Keyboard teaching in popular music
Group learning
Hybrid approach in music teaching
Ensino de teclado na música popular
Aprendizagem em grupo
Abordagem híbrida no ensino da música
Enseñanza del teclado en la música popular
Aprendizaje en grupo
Enfoque híbrido en la enseñanza de la música
title_short Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices
title_full Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices
title_fullStr Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices
title_full_unstemmed Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices
title_sort Keyboard group teaching at the university and the popular repertoire: learning through hybrid practices
author Couto, Ana Carolina Nunes do
author_facet Couto, Ana Carolina Nunes do
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Couto, Ana Carolina Nunes do
dc.subject.por.fl_str_mv Keyboard teaching in popular music
Group learning
Hybrid approach in music teaching
Ensino de teclado na música popular
Aprendizagem em grupo
Abordagem híbrida no ensino da música
Enseñanza del teclado en la música popular
Aprendizaje en grupo
Enfoque híbrido en la enseñanza de la música
topic Keyboard teaching in popular music
Group learning
Hybrid approach in music teaching
Ensino de teclado na música popular
Aprendizagem em grupo
Abordagem híbrida no ensino da música
Enseñanza del teclado en la música popular
Aprendizaje en grupo
Enfoque híbrido en la enseñanza de la música
description This article presents examples of activities conducted in keyboard group classes in Brazil at Federal University of Pernambuco (UFPE), according to a hybrid approach that integrates deliberated practice (SANTIAGO, 2006) and informal learning practices (GREEN, 2001; 2008). The informal learning practice is a typical process of acquiring skills and knowledge by popular musicians, while deliberate practice generally comes from learning music in the classical context. In this study deliberate practice is used as an integral part of popular instrumental music learning. Four songs of specific teaching levels are presented, followed by a description of its working process.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39643/30417
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-8
Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-8
Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-8
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236717281280