Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bollos, Liliana Harb
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879
Resumo: This article discusses the importance of the LP Canção do Amor Demais (Song of Too Much Love) within the panorama of Brazilian culture, much more than simply within the area of popular music itself. As the a starting point, this discussion uses the LP’s liner notes by Vinícius de Moraes and the critique by José da Veiga Oliveira to demonstrate that the existing border between popular classical music become less evident with this album. This is due to the high compositional quality of the songs and arrangements by Tom Jobim, the introduction of João Gilberto and the guitar rhythms that would come to symbolize bossa nova.
id UFMG-3_f9abe6f4a6a864871da7177e749adfe4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/43879
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular musicCanção do Amor Demais: hito de la música popular brasileña contemporáneaCanção do Amor Demais: marco da música popular brasileira contemporâneaBossa NovaTom JobimVinícius de MoraisJoão GilbertoJosé da Veiga OliveiraBrazilian Popular MusicCultural JournalismBrazilian CultureBossa NovaTom JobimVinícius de MoraisJoão GilbertoJosé da Veiga OliveiraMúsica Popular BrasileiraJornalismo CulturalCultura BrasileiraBossa NovaTom JobimVinícius de MoraisJoão GilbertoJosé da Veiga OliveiraMúsica popular brasileñaPeriodismo culturalCultura brasileñaThis article discusses the importance of the LP Canção do Amor Demais (Song of Too Much Love) within the panorama of Brazilian culture, much more than simply within the area of popular music itself. As the a starting point, this discussion uses the LP’s liner notes by Vinícius de Moraes and the critique by José da Veiga Oliveira to demonstrate that the existing border between popular classical music become less evident with this album. This is due to the high compositional quality of the songs and arrangements by Tom Jobim, the introduction of João Gilberto and the guitar rhythms that would come to symbolize bossa nova.Discusión sobre la importancia del LP Canção do Amor Demais dentro del panorama de la cultura brasileña, más de la propia música popular, a partir del texto de Vinícius de Moraes en la contraportada del disco y de la crítica de José da Veiga Oliveira. La frontera entre lo popular y lo erudito es menos evidente en este disco, debido al alto nivel compositivo de las canciones y a la nivel compositivo de las canciones y los arreglos de Jobim, teniendo en cuenta que se trataba de la presentación de João Gilberto en disco y el ritmo de guitarra que simbolizaría la Bossa Nova.Discussão sobre a importância do LP Canção do Amor Demais dentro do panorama da cultura brasileira, mais do que do âmbito da música popular em si, a partir do texto de Vinícius de Moraes na contracapa do disco e da crítica de José da Veiga Oliveira. A fronteira existente entre o popular e erudito fica menos evidente neste disco, por conta do alto grau composicional das canções e pelos arranjos assinados por Jobim, tendo em vista que ali se deu a apresentação de João Gilberto em disco e da batida do violão que iria simbolizar a Bossa Nova.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2010-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879Per Musi; No. 22 (2010): General Topics; 1-7Per Musi; Núm. 22 (2010): General Topics; 1-7Per Musi; n. 22 (2010): General Topics; 1-72317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879/34886http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBollos, Liliana Harb2023-03-10T21:39:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/43879Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2023-03-10T21:39:46Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music
Canção do Amor Demais: hito de la música popular brasileña contemporánea
Canção do Amor Demais: marco da música popular brasileira contemporânea
title Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music
spellingShingle Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music
Bollos, Liliana Harb
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Morais
João Gilberto
José da Veiga Oliveira
Brazilian Popular Music
Cultural Journalism
Brazilian Culture
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Morais
João Gilberto
José da Veiga Oliveira
Música Popular Brasileira
Jornalismo Cultural
Cultura Brasileira
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Morais
João Gilberto
José da Veiga Oliveira
Música popular brasileña
Periodismo cultural
Cultura brasileña
title_short Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music
title_full Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music
title_fullStr Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music
title_full_unstemmed Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music
title_sort Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music
author Bollos, Liliana Harb
author_facet Bollos, Liliana Harb
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bollos, Liliana Harb
dc.subject.por.fl_str_mv Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Morais
João Gilberto
José da Veiga Oliveira
Brazilian Popular Music
Cultural Journalism
Brazilian Culture
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Morais
João Gilberto
José da Veiga Oliveira
Música Popular Brasileira
Jornalismo Cultural
Cultura Brasileira
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Morais
João Gilberto
José da Veiga Oliveira
Música popular brasileña
Periodismo cultural
Cultura brasileña
topic Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Morais
João Gilberto
José da Veiga Oliveira
Brazilian Popular Music
Cultural Journalism
Brazilian Culture
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Morais
João Gilberto
José da Veiga Oliveira
Música Popular Brasileira
Jornalismo Cultural
Cultura Brasileira
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Morais
João Gilberto
José da Veiga Oliveira
Música popular brasileña
Periodismo cultural
Cultura brasileña
description This article discusses the importance of the LP Canção do Amor Demais (Song of Too Much Love) within the panorama of Brazilian culture, much more than simply within the area of popular music itself. As the a starting point, this discussion uses the LP’s liner notes by Vinícius de Moraes and the critique by José da Veiga Oliveira to demonstrate that the existing border between popular classical music become less evident with this album. This is due to the high compositional quality of the songs and arrangements by Tom Jobim, the introduction of João Gilberto and the guitar rhythms that would come to symbolize bossa nova.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879/34886
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 22 (2010): General Topics; 1-7
Per Musi; Núm. 22 (2010): General Topics; 1-7
Per Musi; n. 22 (2010): General Topics; 1-7
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711237273026560