Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879 |
Resumo: | This article discusses the importance of the LP Canção do Amor Demais (Song of Too Much Love) within the panorama of Brazilian culture, much more than simply within the area of popular music itself. As the a starting point, this discussion uses the LP’s liner notes by Vinícius de Moraes and the critique by José da Veiga Oliveira to demonstrate that the existing border between popular classical music become less evident with this album. This is due to the high compositional quality of the songs and arrangements by Tom Jobim, the introduction of João Gilberto and the guitar rhythms that would come to symbolize bossa nova. |
id |
UFMG-3_f9abe6f4a6a864871da7177e749adfe4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/43879 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular musicCanção do Amor Demais: hito de la música popular brasileña contemporáneaCanção do Amor Demais: marco da música popular brasileira contemporâneaBossa NovaTom JobimVinícius de MoraisJoão GilbertoJosé da Veiga OliveiraBrazilian Popular MusicCultural JournalismBrazilian CultureBossa NovaTom JobimVinícius de MoraisJoão GilbertoJosé da Veiga OliveiraMúsica Popular BrasileiraJornalismo CulturalCultura BrasileiraBossa NovaTom JobimVinícius de MoraisJoão GilbertoJosé da Veiga OliveiraMúsica popular brasileñaPeriodismo culturalCultura brasileñaThis article discusses the importance of the LP Canção do Amor Demais (Song of Too Much Love) within the panorama of Brazilian culture, much more than simply within the area of popular music itself. As the a starting point, this discussion uses the LP’s liner notes by Vinícius de Moraes and the critique by José da Veiga Oliveira to demonstrate that the existing border between popular classical music become less evident with this album. This is due to the high compositional quality of the songs and arrangements by Tom Jobim, the introduction of João Gilberto and the guitar rhythms that would come to symbolize bossa nova.Discusión sobre la importancia del LP Canção do Amor Demais dentro del panorama de la cultura brasileña, más de la propia música popular, a partir del texto de Vinícius de Moraes en la contraportada del disco y de la crítica de José da Veiga Oliveira. La frontera entre lo popular y lo erudito es menos evidente en este disco, debido al alto nivel compositivo de las canciones y a la nivel compositivo de las canciones y los arreglos de Jobim, teniendo en cuenta que se trataba de la presentación de João Gilberto en disco y el ritmo de guitarra que simbolizaría la Bossa Nova.Discussão sobre a importância do LP Canção do Amor Demais dentro do panorama da cultura brasileira, mais do que do âmbito da música popular em si, a partir do texto de Vinícius de Moraes na contracapa do disco e da crítica de José da Veiga Oliveira. A fronteira existente entre o popular e erudito fica menos evidente neste disco, por conta do alto grau composicional das canções e pelos arranjos assinados por Jobim, tendo em vista que ali se deu a apresentação de João Gilberto em disco e da batida do violão que iria simbolizar a Bossa Nova.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2010-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879Per Musi; No. 22 (2010): General Topics; 1-7Per Musi; Núm. 22 (2010): General Topics; 1-7Per Musi; n. 22 (2010): General Topics; 1-72317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879/34886http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBollos, Liliana Harb2023-03-10T21:39:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/43879Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2023-03-10T21:39:46Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music Canção do Amor Demais: hito de la música popular brasileña contemporánea Canção do Amor Demais: marco da música popular brasileira contemporânea |
title |
Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music |
spellingShingle |
Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music Bollos, Liliana Harb Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Morais João Gilberto José da Veiga Oliveira Brazilian Popular Music Cultural Journalism Brazilian Culture Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Morais João Gilberto José da Veiga Oliveira Música Popular Brasileira Jornalismo Cultural Cultura Brasileira Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Morais João Gilberto José da Veiga Oliveira Música popular brasileña Periodismo cultural Cultura brasileña |
title_short |
Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music |
title_full |
Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music |
title_fullStr |
Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music |
title_full_unstemmed |
Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music |
title_sort |
Canção do Amor Demais [Song of Too Much Love]: a milestone in contemporary Brazilian popular music |
author |
Bollos, Liliana Harb |
author_facet |
Bollos, Liliana Harb |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bollos, Liliana Harb |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Morais João Gilberto José da Veiga Oliveira Brazilian Popular Music Cultural Journalism Brazilian Culture Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Morais João Gilberto José da Veiga Oliveira Música Popular Brasileira Jornalismo Cultural Cultura Brasileira Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Morais João Gilberto José da Veiga Oliveira Música popular brasileña Periodismo cultural Cultura brasileña |
topic |
Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Morais João Gilberto José da Veiga Oliveira Brazilian Popular Music Cultural Journalism Brazilian Culture Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Morais João Gilberto José da Veiga Oliveira Música Popular Brasileira Jornalismo Cultural Cultura Brasileira Bossa Nova Tom Jobim Vinícius de Morais João Gilberto José da Veiga Oliveira Música popular brasileña Periodismo cultural Cultura brasileña |
description |
This article discusses the importance of the LP Canção do Amor Demais (Song of Too Much Love) within the panorama of Brazilian culture, much more than simply within the area of popular music itself. As the a starting point, this discussion uses the LP’s liner notes by Vinícius de Moraes and the critique by José da Veiga Oliveira to demonstrate that the existing border between popular classical music become less evident with this album. This is due to the high compositional quality of the songs and arrangements by Tom Jobim, the introduction of João Gilberto and the guitar rhythms that would come to symbolize bossa nova. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43879/34886 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 22 (2010): General Topics; 1-7 Per Musi; Núm. 22 (2010): General Topics; 1-7 Per Musi; n. 22 (2010): General Topics; 1-7 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711237273026560 |