Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700 |
Resumo: | This article deals with three research projects from the Program of Postgraduate Studies on Education: History, Politics, Society. They are projects that are an outcome of the main theme School and Culture, emphasized by the Program, and their purpose is to relate students´and teachers´ research. The theme of the first project presented is the Pedagogical models, cultural practices and school form: issues associated with the history of primary school in Brazil, and it covers the period from 1750 through 1940. The second project exposed deals with Americanism and Education: the fabrication of the new man, with milestones ranging from the mid-19th century and the mid-20th century. The third project, focusing on School Disciplines, does not limit a period to be examined, as it intends to search the processes of disciplinarization or departmentalization of the elementary and academic knowledge. |
id |
UFMG-5_00bb101ace0b4e9614ae272d8656fcfa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/44700 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolarEscola PrimáriaAmericanismoDisciplina EscolarCulturaPrimary SchoolAmericanismSchool DisciplineCultureThis article deals with three research projects from the Program of Postgraduate Studies on Education: History, Politics, Society. They are projects that are an outcome of the main theme School and Culture, emphasized by the Program, and their purpose is to relate students´and teachers´ research. The theme of the first project presented is the Pedagogical models, cultural practices and school form: issues associated with the history of primary school in Brazil, and it covers the period from 1750 through 1940. The second project exposed deals with Americanism and Education: the fabrication of the new man, with milestones ranging from the mid-19th century and the mid-20th century. The third project, focusing on School Disciplines, does not limit a period to be examined, as it intends to search the processes of disciplinarization or departmentalization of the elementary and academic knowledge.Este artigo trata de três projetos de pesquisa do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade. São projetos que se desdobram do eixo temático Escola e Cultura, privilegiado pelo Programa, e visam articular pesquisas docentes e discentes. O primeiro projeto apresentado tem como tema os modelos pedagógicos, práticas culturais e forma escolar: questões de história da escola primária no Brasil, e recobre o período de 1750 a 1940. O segundo projeto exposto trata de Americanismo e Educação: a fabricação do "homem novo", com marcos de periodização entre meados do século XIX a meados do século XX. O terceiro projeto, centrado nas disciplinas escolares, não delimita o período a ser examinado, pois pretende vasculhar os processos de disciplinarização ou departamentalização dos saberes elementares e acadêmicos.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700Educação em Revista ; v. 17 n. 34 (2001): Edição 141982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700/36791Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMunakata, KazumiWarde, Mirian JorgeCarvalho, Marta Maria Chagas de2023-05-29T14:01:44Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44700Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:01:44Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar |
title |
Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar |
spellingShingle |
Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar Munakata, Kazumi Escola Primária Americanismo Disciplina Escolar Cultura Primary School Americanism School Discipline Culture |
title_short |
Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar |
title_full |
Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar |
title_fullStr |
Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar |
title_full_unstemmed |
Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar |
title_sort |
Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar |
author |
Munakata, Kazumi |
author_facet |
Munakata, Kazumi Warde, Mirian Jorge Carvalho, Marta Maria Chagas de |
author_role |
author |
author2 |
Warde, Mirian Jorge Carvalho, Marta Maria Chagas de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Munakata, Kazumi Warde, Mirian Jorge Carvalho, Marta Maria Chagas de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola Primária Americanismo Disciplina Escolar Cultura Primary School Americanism School Discipline Culture |
topic |
Escola Primária Americanismo Disciplina Escolar Cultura Primary School Americanism School Discipline Culture |
description |
This article deals with three research projects from the Program of Postgraduate Studies on Education: History, Politics, Society. They are projects that are an outcome of the main theme School and Culture, emphasized by the Program, and their purpose is to relate students´and teachers´ research. The theme of the first project presented is the Pedagogical models, cultural practices and school form: issues associated with the history of primary school in Brazil, and it covers the period from 1750 through 1940. The second project exposed deals with Americanism and Education: the fabrication of the new man, with milestones ranging from the mid-19th century and the mid-20th century. The third project, focusing on School Disciplines, does not limit a period to be examined, as it intends to search the processes of disciplinarization or departmentalization of the elementary and academic knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700/36791 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 17 n. 34 (2001): Edição 14 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126114533376 |