A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MONTEIRO CHAVES, PRISCILA
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382
Resumo: Considering the undertaking that has been underway for implementing the NationalCommon Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular BNCC), this article proposes an analysis of itslatest version with a specific focus on what is standardized for the teaching of Portuguese in ElementaryEducation, establishing relationships, in the background, with the area of languages at the same stage ofschooling. The methodological perspective used is critical discourse analysis (CDA), anchored in thedialectical relations between language and social practice, based on the assumption that, within the scopeof discourse, it is possible to understand political and social constraints. It is inferred that the policy inquestion operates by inserting the ideas of apparent regeneration of the democratic culture, by stimulatingthe socialization of pseudoparticipation rather than radically participative culture, as yet another force in the progress of fractions of bourgeois interests, and avails itself of a critical and engaged theoretical-discursivearsenal as yet another consensus-producing strategy among teachers.
id UFMG-5_222d09c0ed515d7f5ad5e39a94b4a987
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37382
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGYUNA BASE PARA LA SEMIFORMACIÓN SOCIALIZADA:: LA VULGARIZACIÓN DE LA CRÍTICA COMO ESTRATEGIA EN LA PRODUCCIÓN DEL CONSENSOUMA BASE PARA A SEMIFORMAÇÃO SOCIALIZADA:: A VULGARIZAÇÃO DA CRÍTICA COMO ESTRATÉGIA DE PRODUÇÃO DO CONSENSOBNCCLíngua Portuguesasemiformação socializadalinguagemConsidering the undertaking that has been underway for implementing the NationalCommon Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular BNCC), this article proposes an analysis of itslatest version with a specific focus on what is standardized for the teaching of Portuguese in ElementaryEducation, establishing relationships, in the background, with the area of languages at the same stage ofschooling. The methodological perspective used is critical discourse analysis (CDA), anchored in thedialectical relations between language and social practice, based on the assumption that, within the scopeof discourse, it is possible to understand political and social constraints. It is inferred that the policy inquestion operates by inserting the ideas of apparent regeneration of the democratic culture, by stimulatingthe socialization of pseudoparticipation rather than radically participative culture, as yet another force in the progress of fractions of bourgeois interests, and avails itself of a critical and engaged theoretical-discursivearsenal as yet another consensus-producing strategy among teachers.Teniendo en cuenta el compromiso que se ha estado llevando a cabo para laimplementación de la Base Nacional Comum Curricular, este artículo propone un análisis de su últimaversión con un enfoque específico en lo que está estandarizado para la enseñanza del portugués en laescuela primaria, estableciendo relaciones, en el fondo, centrándose en el área del lenguaje en esta mismaetapa de la educación. La metodología utilizada es el análisis crítico discursivo, anclado en las relacionesdialécticas entre el lenguaje y la práctica social, suponiendo que en el contexto del discurso es posiblecomprender los determinantes del lenguaje sociopolítico. Se concluye que la política en cuestión operaen la inserción de las ideas de regeneración aparente de la cultura democrática, en la socialización de lapseudoparticipación, como una más fuerza en el progreso de los intereses de la burguesía; y se basa en unarsenal teórico discursivo crítico y comprometido como una estrategia de producción del consenso entrelos docentes.Considerando o empreendimento que vem ocorrendo para a implementação da BaseNacional Comum Curricular, neste artigo é proposta uma análise da sua última versão com focoespecífico no que é normatizado para o ensino de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental,estabelecendo relações, em um segundo plano, com a área das linguagens nessa mesma etapa da educação.A perspectiva metodológica utilizada é a análise crítica discursiva, ancorada nas relações dialéticas entrelinguagem e prática social, partindo do pressuposto que, no âmbito do discurso, é possível compreenderas coerções políticas e sociais. Infere-se que a política em questão opera na inserção das ideias deregeneração aparente da cultura democrática, de estimulo não à cultura radicalmente participativa, masda socialização da pseudoparticipação, como mais uma força no progresso dos interesses das frações daburguesia e se vale de um arsenal teórico-discursivo crítico e engajado como mais uma estratégia deprodução de consenso entre os professores.Educação em Revista 2021-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382/29060https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382/29061https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMONTEIRO CHAVES, PRISCILA2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37382Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY
UNA BASE PARA LA SEMIFORMACIÓN SOCIALIZADA:: LA VULGARIZACIÓN DE LA CRÍTICA COMO ESTRATEGIA EN LA PRODUCCIÓN DEL CONSENSO
UMA BASE PARA A SEMIFORMAÇÃO SOCIALIZADA:: A VULGARIZAÇÃO DA CRÍTICA COMO ESTRATÉGIA DE PRODUÇÃO DO CONSENSO
title A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY
spellingShingle A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY
MONTEIRO CHAVES, PRISCILA
BNCC
Língua Portuguesa
semiformação socializada
linguagem
title_short A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY
title_full A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY
title_fullStr A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY
title_full_unstemmed A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY
title_sort A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY
author MONTEIRO CHAVES, PRISCILA
author_facet MONTEIRO CHAVES, PRISCILA
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv MONTEIRO CHAVES, PRISCILA
dc.subject.por.fl_str_mv BNCC
Língua Portuguesa
semiformação socializada
linguagem
topic BNCC
Língua Portuguesa
semiformação socializada
linguagem
description Considering the undertaking that has been underway for implementing the NationalCommon Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular BNCC), this article proposes an analysis of itslatest version with a specific focus on what is standardized for the teaching of Portuguese in ElementaryEducation, establishing relationships, in the background, with the area of languages at the same stage ofschooling. The methodological perspective used is critical discourse analysis (CDA), anchored in thedialectical relations between language and social practice, based on the assumption that, within the scopeof discourse, it is possible to understand political and social constraints. It is inferred that the policy inquestion operates by inserting the ideas of apparent regeneration of the democratic culture, by stimulatingthe socialization of pseudoparticipation rather than radically participative culture, as yet another force in the progress of fractions of bourgeois interests, and avails itself of a critical and engaged theoretical-discursivearsenal as yet another consensus-producing strategy among teachers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
texto
Avaliado por Pares
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382/29060
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382/29061
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123603193856