A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382 |
Resumo: | Considering the undertaking that has been underway for implementing the NationalCommon Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular BNCC), this article proposes an analysis of itslatest version with a specific focus on what is standardized for the teaching of Portuguese in ElementaryEducation, establishing relationships, in the background, with the area of languages at the same stage ofschooling. The methodological perspective used is critical discourse analysis (CDA), anchored in thedialectical relations between language and social practice, based on the assumption that, within the scopeof discourse, it is possible to understand political and social constraints. It is inferred that the policy inquestion operates by inserting the ideas of apparent regeneration of the democratic culture, by stimulatingthe socialization of pseudoparticipation rather than radically participative culture, as yet another force in the progress of fractions of bourgeois interests, and avails itself of a critical and engaged theoretical-discursivearsenal as yet another consensus-producing strategy among teachers. |
id |
UFMG-5_222d09c0ed515d7f5ad5e39a94b4a987 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/37382 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGYUNA BASE PARA LA SEMIFORMACIÓN SOCIALIZADA:: LA VULGARIZACIÓN DE LA CRÍTICA COMO ESTRATEGIA EN LA PRODUCCIÓN DEL CONSENSOUMA BASE PARA A SEMIFORMAÇÃO SOCIALIZADA:: A VULGARIZAÇÃO DA CRÍTICA COMO ESTRATÉGIA DE PRODUÇÃO DO CONSENSOBNCCLíngua Portuguesasemiformação socializadalinguagemConsidering the undertaking that has been underway for implementing the NationalCommon Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular BNCC), this article proposes an analysis of itslatest version with a specific focus on what is standardized for the teaching of Portuguese in ElementaryEducation, establishing relationships, in the background, with the area of languages at the same stage ofschooling. The methodological perspective used is critical discourse analysis (CDA), anchored in thedialectical relations between language and social practice, based on the assumption that, within the scopeof discourse, it is possible to understand political and social constraints. It is inferred that the policy inquestion operates by inserting the ideas of apparent regeneration of the democratic culture, by stimulatingthe socialization of pseudoparticipation rather than radically participative culture, as yet another force in the progress of fractions of bourgeois interests, and avails itself of a critical and engaged theoretical-discursivearsenal as yet another consensus-producing strategy among teachers.Teniendo en cuenta el compromiso que se ha estado llevando a cabo para laimplementación de la Base Nacional Comum Curricular, este artículo propone un análisis de su últimaversión con un enfoque específico en lo que está estandarizado para la enseñanza del portugués en laescuela primaria, estableciendo relaciones, en el fondo, centrándose en el área del lenguaje en esta mismaetapa de la educación. La metodología utilizada es el análisis crítico discursivo, anclado en las relacionesdialécticas entre el lenguaje y la práctica social, suponiendo que en el contexto del discurso es posiblecomprender los determinantes del lenguaje sociopolítico. Se concluye que la política en cuestión operaen la inserción de las ideas de regeneración aparente de la cultura democrática, en la socialización de lapseudoparticipación, como una más fuerza en el progreso de los intereses de la burguesía; y se basa en unarsenal teórico discursivo crítico y comprometido como una estrategia de producción del consenso entrelos docentes.Considerando o empreendimento que vem ocorrendo para a implementação da BaseNacional Comum Curricular, neste artigo é proposta uma análise da sua última versão com focoespecífico no que é normatizado para o ensino de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental,estabelecendo relações, em um segundo plano, com a área das linguagens nessa mesma etapa da educação.A perspectiva metodológica utilizada é a análise crítica discursiva, ancorada nas relações dialéticas entrelinguagem e prática social, partindo do pressuposto que, no âmbito do discurso, é possível compreenderas coerções políticas e sociais. Infere-se que a política em questão opera na inserção das ideias deregeneração aparente da cultura democrática, de estimulo não à cultura radicalmente participativa, masda socialização da pseudoparticipação, como mais uma força no progresso dos interesses das frações daburguesia e se vale de um arsenal teórico-discursivo crítico e engajado como mais uma estratégia deprodução de consenso entre os professores.Educação em Revista 2021-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382/29060https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382/29061https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMONTEIRO CHAVES, PRISCILA2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37382Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY UNA BASE PARA LA SEMIFORMACIÓN SOCIALIZADA:: LA VULGARIZACIÓN DE LA CRÍTICA COMO ESTRATEGIA EN LA PRODUCCIÓN DEL CONSENSO UMA BASE PARA A SEMIFORMAÇÃO SOCIALIZADA:: A VULGARIZAÇÃO DA CRÍTICA COMO ESTRATÉGIA DE PRODUÇÃO DO CONSENSO |
title |
A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY |
spellingShingle |
A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY MONTEIRO CHAVES, PRISCILA BNCC Língua Portuguesa semiformação socializada linguagem |
title_short |
A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY |
title_full |
A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY |
title_fullStr |
A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY |
title_full_unstemmed |
A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY |
title_sort |
A BASIS FOR SOCIALIZED SEMIFORMATION:: THE VULGARIZATION OF CRITICISM AS A CONSENSUS-PRODUCING STRATEGY |
author |
MONTEIRO CHAVES, PRISCILA |
author_facet |
MONTEIRO CHAVES, PRISCILA |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
MONTEIRO CHAVES, PRISCILA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
BNCC Língua Portuguesa semiformação socializada linguagem |
topic |
BNCC Língua Portuguesa semiformação socializada linguagem |
description |
Considering the undertaking that has been underway for implementing the NationalCommon Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular BNCC), this article proposes an analysis of itslatest version with a specific focus on what is standardized for the teaching of Portuguese in ElementaryEducation, establishing relationships, in the background, with the area of languages at the same stage ofschooling. The methodological perspective used is critical discourse analysis (CDA), anchored in thedialectical relations between language and social practice, based on the assumption that, within the scopeof discourse, it is possible to understand political and social constraints. It is inferred that the policy inquestion operates by inserting the ideas of apparent regeneration of the democratic culture, by stimulatingthe socialization of pseudoparticipation rather than radically participative culture, as yet another force in the progress of fractions of bourgeois interests, and avails itself of a critical and engaged theoretical-discursivearsenal as yet another consensus-producing strategy among teachers. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares texto Avaliado por Pares texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382/29060 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37382/29061 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123603193856 |