A originalidade de Paulo Freire no pensamento educacional brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42665 |
Resumo: | The present text approaches the tendencies of the Brazilian education thought, standing out the originality and the present time of Paulo Freire´s pedagogy. It places the though of Freire in the perspective of a Popular Education that transcends the limits of the social classes and of the critical pedagogy. In the Brazilian education, it is based what it is intended to characterize as originality of Paulo Freire's pedagogic thought. |
id |
UFMG-5_311b2861a96fe6f83b1bd5fecaaaebe0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/42665 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
A originalidade de Paulo Freire no pensamento educacional brasileiroEducação PopularPedagogia LiberalPedagogia CríticaThe present text approaches the tendencies of the Brazilian education thought, standing out the originality and the present time of Paulo Freire´s pedagogy. It places the though of Freire in the perspective of a Popular Education that transcends the limits of the social classes and of the critical pedagogy. In the Brazilian education, it is based what it is intended to characterize as originality of Paulo Freire's pedagogic thought.O presente texto aborda as tendências do pensamento educacional brasileiro, ressaltando a originalidade e a atualidade da pedagogia de Paulo Freire. Situa o pensamento de Freire em uma perspectiva emancipatória de Educação Popular que transcende os limites das classes sociais e da sociedade do trabalho colocados pelo marxismo clássico enquanto fundamento das pedagogias críticas. Na análise das tendências da educação brasileira fundamenta-se o que pretende caracterizar como originalidade do pensamento pedagógico freireano.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42665Educação em Revista ; v. 15 n. 29 (1999): Edição 121982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42665/32544Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Marlene2023-05-29T13:42:14Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42665Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:42:14Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A originalidade de Paulo Freire no pensamento educacional brasileiro |
title |
A originalidade de Paulo Freire no pensamento educacional brasileiro |
spellingShingle |
A originalidade de Paulo Freire no pensamento educacional brasileiro Ribeiro, Marlene Educação Popular Pedagogia Liberal Pedagogia Crítica |
title_short |
A originalidade de Paulo Freire no pensamento educacional brasileiro |
title_full |
A originalidade de Paulo Freire no pensamento educacional brasileiro |
title_fullStr |
A originalidade de Paulo Freire no pensamento educacional brasileiro |
title_full_unstemmed |
A originalidade de Paulo Freire no pensamento educacional brasileiro |
title_sort |
A originalidade de Paulo Freire no pensamento educacional brasileiro |
author |
Ribeiro, Marlene |
author_facet |
Ribeiro, Marlene |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Marlene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Popular Pedagogia Liberal Pedagogia Crítica |
topic |
Educação Popular Pedagogia Liberal Pedagogia Crítica |
description |
The present text approaches the tendencies of the Brazilian education thought, standing out the originality and the present time of Paulo Freire´s pedagogy. It places the though of Freire in the perspective of a Popular Education that transcends the limits of the social classes and of the critical pedagogy. In the Brazilian education, it is based what it is intended to characterize as originality of Paulo Freire's pedagogic thought. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42665 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42665 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42665/32544 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 15 n. 29 (1999): Edição 12 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711125682520064 |