Teorias sobre a origem do conhecimento biológico na infância: avanços, limites e implicações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45158 |
Resumo: | This paper presents a review of studies that have contributed for the understanding of how take place the structuring of biological knowledge in childhood. The studies reviewed are grouped into two approaches. The first attributes the acquisition and increase of biological knowledge to the identification of similarities and the second approach argues that the biological knowledge is a net of knowledge construed through several cognitivie processes guided by expectations, belief and values concerning the context in which the knowledge is applied. It is also discussed the implications of both approaches to the pedagogical practice and called attention to the importance of new researches in this field. |
id |
UFMG-5_64c093a7c92867558b0025b7bf7742b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45158 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Teorias sobre a origem do conhecimento biológico na infância: avanços, limites e implicaçõesAquisição de Conhecimentos BiológicosAbordagem TeóricaAbordagem PrototípicaBiological knowledge AcquisitionPrototypical ApproachTheoretical ApproachAdquisición de Conhecimentos BiológicosEnfoque PrototípicoEnfoque TeóricoThis paper presents a review of studies that have contributed for the understanding of how take place the structuring of biological knowledge in childhood. The studies reviewed are grouped into two approaches. The first attributes the acquisition and increase of biological knowledge to the identification of similarities and the second approach argues that the biological knowledge is a net of knowledge construed through several cognitivie processes guided by expectations, belief and values concerning the context in which the knowledge is applied. It is also discussed the implications of both approaches to the pedagogical practice and called attention to the importance of new researches in this field.Hemos revisado estudios que presentan contribuciones para la comprensión de cómo ocurre la estructuración de conocimientos biolágicos em la infância. Las investigaciones revisadas son divididas em dos enfoques. El primeiro atribuye La adquisición y la ampliación de concocimientos biológicos a La identificación de similitudes y a la memorización de informaciones. El segundo propone que el conocimiento biológico es uma red de conocimientos constituídos a través de variados procesos cognitivos, guiados por expectativas, creencias, emociones, valores y consideración del contexto em el que aplica el conocimiento. Se discutem las implicaciones de ambos enfoques para La prática educativa y se indican nuevas investigaciones que se hacen necesarias.Revisamos estudos que apresentam contribuições para o entendimento de como ocorre a estruturação de conhecimentos biológicos na infância. As investigações revisadas são agrupadas em duas abordagens: a primeira atribui a aquisição e a ampliação de conhecimentos biológicos à identificação de similares e à memorização de informações; a segunda propõe que o conhecimento biológico é uma rede de conhecimentos constituídos por meio de vários processos cognitivos guiados por expectativas, crenças, emoções, valores e consideração ao contexto em que o conhecimento á aplicado. São discutidas as implicações de ambas as abordagens para a prática pedagógica e apontadas necessidades de novas investigações. Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45158Educação em Revista ; v. 20 n. 39 (2004): Edição 171982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45158/37059Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Francimar Martins2023-05-29T14:04:08Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45158Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:04:08Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teorias sobre a origem do conhecimento biológico na infância: avanços, limites e implicações |
title |
Teorias sobre a origem do conhecimento biológico na infância: avanços, limites e implicações |
spellingShingle |
Teorias sobre a origem do conhecimento biológico na infância: avanços, limites e implicações Teixeira, Francimar Martins Aquisição de Conhecimentos Biológicos Abordagem Teórica Abordagem Prototípica Biological knowledge Acquisition Prototypical Approach Theoretical Approach Adquisición de Conhecimentos Biológicos Enfoque Prototípico Enfoque Teórico |
title_short |
Teorias sobre a origem do conhecimento biológico na infância: avanços, limites e implicações |
title_full |
Teorias sobre a origem do conhecimento biológico na infância: avanços, limites e implicações |
title_fullStr |
Teorias sobre a origem do conhecimento biológico na infância: avanços, limites e implicações |
title_full_unstemmed |
Teorias sobre a origem do conhecimento biológico na infância: avanços, limites e implicações |
title_sort |
Teorias sobre a origem do conhecimento biológico na infância: avanços, limites e implicações |
author |
Teixeira, Francimar Martins |
author_facet |
Teixeira, Francimar Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Francimar Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aquisição de Conhecimentos Biológicos Abordagem Teórica Abordagem Prototípica Biological knowledge Acquisition Prototypical Approach Theoretical Approach Adquisición de Conhecimentos Biológicos Enfoque Prototípico Enfoque Teórico |
topic |
Aquisição de Conhecimentos Biológicos Abordagem Teórica Abordagem Prototípica Biological knowledge Acquisition Prototypical Approach Theoretical Approach Adquisición de Conhecimentos Biológicos Enfoque Prototípico Enfoque Teórico |
description |
This paper presents a review of studies that have contributed for the understanding of how take place the structuring of biological knowledge in childhood. The studies reviewed are grouped into two approaches. The first attributes the acquisition and increase of biological knowledge to the identification of similarities and the second approach argues that the biological knowledge is a net of knowledge construed through several cognitivie processes guided by expectations, belief and values concerning the context in which the knowledge is applied. It is also discussed the implications of both approaches to the pedagogical practice and called attention to the importance of new researches in this field. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45158 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45158 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45158/37059 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 20 n. 39 (2004): Edição 17 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126980657153 |