Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668 |
Resumo: | In this article a reflexion is proposed about the gaps and tensions present in the several courses concerning the formation of bachelors and licenciates. For such approach I'd take the Course of Psychology as an example and I hope that, starting it from other courses can be thought in order to break the dichotomy between the courses and the graduation institutes. Such reflexions are supported by the structuration of Psychology Course, the structuration of licenciateship, the role of the Psychology of Education and the criticism about it in the formation of teachers and the expectations of the bachelors in Psychology, in relation to teaching. |
id |
UFMG-5_806c540bf299003d9b4fc811ce499a74 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/42668 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciaturaPsicologiaPsicologia da EducaçãoEnsino de PsicologiaIn this article a reflexion is proposed about the gaps and tensions present in the several courses concerning the formation of bachelors and licenciates. For such approach I'd take the Course of Psychology as an example and I hope that, starting it from other courses can be thought in order to break the dichotomy between the courses and the graduation institutes. Such reflexions are supported by the structuration of Psychology Course, the structuration of licenciateship, the role of the Psychology of Education and the criticism about it in the formation of teachers and the expectations of the bachelors in Psychology, in relation to teaching.Neste artigo propôe-se uma reflexão sobre as lacunas e tensões existentes nos diversos cursos no que diz respeito à formação de bacharéis e licenciados. Para tal abordagem toma-se o Curso de Psicologia como exemplo e espera-se que, a partir desse, outros possam ser pensados de modo a romper com a dicotomia existente entre os cursos e institutos formadores. Sustentaram tais reflexões: a estruturação do Curso de Psicologia, a estruturação da licenciatura, o papel da Psicologia e as críticas feitas à Psicologia da Edcação na formação de professores(as) e as expectativas dos bacharéis em Psicologia, em relação à docência.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668Educação em Revista ; v. 15 n. 29 (1999): Edição 121982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668/32547Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAssunção, Maria Madalena Silva de2023-05-29T13:42:14Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42668Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:42:14Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura |
title |
Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura |
spellingShingle |
Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura Assunção, Maria Madalena Silva de Psicologia Psicologia da Educação Ensino de Psicologia |
title_short |
Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura |
title_full |
Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura |
title_fullStr |
Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura |
title_full_unstemmed |
Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura |
title_sort |
Curso de psicologia: algumas reflexões sobre o bacharelado e a licenciatura |
author |
Assunção, Maria Madalena Silva de |
author_facet |
Assunção, Maria Madalena Silva de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Assunção, Maria Madalena Silva de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia Psicologia da Educação Ensino de Psicologia |
topic |
Psicologia Psicologia da Educação Ensino de Psicologia |
description |
In this article a reflexion is proposed about the gaps and tensions present in the several courses concerning the formation of bachelors and licenciates. For such approach I'd take the Course of Psychology as an example and I hope that, starting it from other courses can be thought in order to break the dichotomy between the courses and the graduation institutes. Such reflexions are supported by the structuration of Psychology Course, the structuration of licenciateship, the role of the Psychology of Education and the criticism about it in the formation of teachers and the expectations of the bachelors in Psychology, in relation to teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42668/32547 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 15 n. 29 (1999): Edição 12 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711125684617216 |