PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borochovicius, Eli
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cristina Martins Tassoni, Elvira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706
Resumo: The Problem-Based Learning (PBL) is a teaching and learning method that objective the development of conceptual, procedural and attitudinal contents with collaborative works. The literature review identified that the method can be applied in different areas of knowledge and there’s prevalence of its application in Undergraduate, witch little research applied to the Secondary School. Regarding the role of the teacher, some authors defend the teacher as an important mediator in learning, and others, give them a secondary plan. It’s consensual that the PBL contributes to the development of critical and reflexive thinking, promoting a significant learning. A qualitative collaborative research is presented, with the objective of identifying changes in the teaching and learning relationship with the application of PBL in an Secondary School discipline of a public school in the interior of São Paulo. The results showed that PBL allows the teacher to get closer to the students, enhancing learning.
id UFMG-5_a3271bf84c82713c18fc52002eaa49e7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/20706
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOLAPRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS: UNA EXPERIENCIA EN EDUCACIÓN PRIMARIAAPRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS: UMA EXPERIÊNCIA NO ENSINO FUNDAMENTALAprendizagem Baseada em ProblemasEnsino FundamentalFormação de ProfessorMetodologia ativaProcesso de ensino e aprendizagemProblem-Based LearningMiddle SchoolTeacher TrainingActive methodologyTeaching and learning processAprendizaje Basado en ProblemasEnseñanza primariaFormación del maestrosMetodología activaProceso de enseñanza y aprendizajeThe Problem-Based Learning (PBL) is a teaching and learning method that objective the development of conceptual, procedural and attitudinal contents with collaborative works. The literature review identified that the method can be applied in different areas of knowledge and there’s prevalence of its application in Undergraduate, witch little research applied to the Secondary School. Regarding the role of the teacher, some authors defend the teacher as an important mediator in learning, and others, give them a secondary plan. It’s consensual that the PBL contributes to the development of critical and reflexive thinking, promoting a significant learning. A qualitative collaborative research is presented, with the objective of identifying changes in the teaching and learning relationship with the application of PBL in an Secondary School discipline of a public school in the interior of São Paulo. The results showed that PBL allows the teacher to get closer to the students, enhancing learning.El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) es un método de enseñanza y aprendizaje que busca el desarrollo de contenidos conceptuales, de procedimiento y de actitud con trabajos de colaboración. La revisión de la literatura identificó que el método se puede aplicar en diferentes áreas de conocimiento y existe una prevalencia de su aplicación en la educación superior, con poca investigación aplicada a la educación primaria. Sobre el papel del maestro, algunos autores defienden como un mediador importante en el aprendizaje, y otros como un papel de apoyo. Es consensual que el ABP contribuya al desarrollo del pensamiento crítico y reflexivo, promoviendo un aprendizaje significativo. Se presenta una investigación colaborativa cualitativa, con el objetivo de identificar cambios en la relación de enseñanza y aprendizaje con la aplicación de PBL en una disciplina de escuela primaria de una escuela pública en el interior de São Paulo. Los resultados mostraron que PBL le permite al maestro acercarse a los estudiantes, mejorando el aprendizaje.A Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) é um método de ensino e aprendizagem que busca o desenvolvimento de conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais por meio de trabalhos colaborativos. O método pode ser aplicado em diferentes áreas do saber e há prevalência de sua aplicação no Ensino Superior, com escassas pesquisas aplicadas ao Ensino Fundamental. Sobre o papel do professor, alguns autores defendem o docente como mediador importante na aprendizagem e outros conferem um papel de coadjuvante. É consensual que a ABP contribui para o desenvolvimento do pensamento crítico e reflexivo, promovendo uma aprendizagem significativa. Apresenta-se uma pesquisa qualitativa do tipo colaborativa, com o objetivo de identificar as mudanças na relação ensino e aprendizagem com a aplicação da ABP em uma disciplina do Ensino Fundamental de uma escola pública do interior de São Paulo. Os resultados mostraram que a ABP permite maior aproximação do professor com os alunos, potencializando a aprendizagem.Educação em Revista 2021-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresTextoAvaliado por ParesTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706/29034https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706/29035Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorochovicius, EliCristina Martins Tassoni, Elvira2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20706Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL
APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS: UNA EXPERIENCIA EN EDUCACIÓN PRIMARIA
APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS: UMA EXPERIÊNCIA NO ENSINO FUNDAMENTAL
title PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL
spellingShingle PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL
Borochovicius, Eli
Aprendizagem Baseada em Problemas
Ensino Fundamental
Formação de Professor
Metodologia ativa
Processo de ensino e aprendizagem
Problem-Based Learning
Middle School
Teacher Training
Active methodology
Teaching and learning process
Aprendizaje Basado en Problemas
Enseñanza primaria
Formación del maestros
Metodología activa
Proceso de enseñanza y aprendizaje
title_short PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL
title_full PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL
title_fullStr PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL
title_full_unstemmed PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL
title_sort PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL
author Borochovicius, Eli
author_facet Borochovicius, Eli
Cristina Martins Tassoni, Elvira
author_role author
author2 Cristina Martins Tassoni, Elvira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borochovicius, Eli
Cristina Martins Tassoni, Elvira
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Baseada em Problemas
Ensino Fundamental
Formação de Professor
Metodologia ativa
Processo de ensino e aprendizagem
Problem-Based Learning
Middle School
Teacher Training
Active methodology
Teaching and learning process
Aprendizaje Basado en Problemas
Enseñanza primaria
Formación del maestros
Metodología activa
Proceso de enseñanza y aprendizaje
topic Aprendizagem Baseada em Problemas
Ensino Fundamental
Formação de Professor
Metodologia ativa
Processo de ensino e aprendizagem
Problem-Based Learning
Middle School
Teacher Training
Active methodology
Teaching and learning process
Aprendizaje Basado en Problemas
Enseñanza primaria
Formación del maestros
Metodología activa
Proceso de enseñanza y aprendizaje
description The Problem-Based Learning (PBL) is a teaching and learning method that objective the development of conceptual, procedural and attitudinal contents with collaborative works. The literature review identified that the method can be applied in different areas of knowledge and there’s prevalence of its application in Undergraduate, witch little research applied to the Secondary School. Regarding the role of the teacher, some authors defend the teacher as an important mediator in learning, and others, give them a secondary plan. It’s consensual that the PBL contributes to the development of critical and reflexive thinking, promoting a significant learning. A qualitative collaborative research is presented, with the objective of identifying changes in the teaching and learning relationship with the application of PBL in an Secondary School discipline of a public school in the interior of São Paulo. The results showed that PBL allows the teacher to get closer to the students, enhancing learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Texto
Avaliado por Pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706/29034
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706/29035
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711120287596544