CONQUER THE ARTWORK: A BOARD GAME FOR TEACHING HISTORY OF ART

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTANNA DOS SANTOS, MÍRIA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: RAUH SCHMITT, MARCELO AUGUSTO, PERES, ANDRÉ PERES, BERNI REATEGUI , ELISEO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38079
Resumo: Games may contribute with the learning processes in different knowledge areas. Thisarticle describes the development and use of a board game that addresses history of art content, in aquasi-experimental studywith students of the 1st year of secondary education in two public schools.The students' performance was evaluated before and after the intervention, as well as their motivationafter using the game. Observational data were collected, as well as photographs, audio recordings andinterviews with the participating teachers. In the writing tests, the students who used the game had aperformance equivalent to those of the control group, showing a satisfactory motivation level andadequate level of acceptance of the game. The article discusses these results, bringing to the debate notonly the use of games in educational contexts, but also the way in which these games are introduced inthe classroom. Although the board game developed in this research focuses on specific contents aboutart in the city of Porto Alegre, Brazil, the game model may be customized by teachers and students andbe adapted to address other contents.
id UFMG-5_ae6133917c42fc2bbfb32fc14c171a7e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38079
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling CONQUER THE ARTWORK: A BOARD GAME FOR TEACHING HISTORY OF ARTCONQUISTA LA OBRA: UN JUEGO DE MESA PARA ENSEÑAR HISTORIA DEL ARTECONQUISTE A OBRA: UM JOGO DE TABULEIRO PARA O ENSINO DE HISTÓRIA DA ARTEjogo educativomotivaçãoarte-educaçãopesquisa experimentalEducational gamemotivationart-educationexperimental researchjuego educativomotivacióneducación artísticainvestigación experimentalGames may contribute with the learning processes in different knowledge areas. Thisarticle describes the development and use of a board game that addresses history of art content, in aquasi-experimental studywith students of the 1st year of secondary education in two public schools.The students' performance was evaluated before and after the intervention, as well as their motivationafter using the game. Observational data were collected, as well as photographs, audio recordings andinterviews with the participating teachers. In the writing tests, the students who used the game had aperformance equivalent to those of the control group, showing a satisfactory motivation level andadequate level of acceptance of the game. The article discusses these results, bringing to the debate notonly the use of games in educational contexts, but also the way in which these games are introduced inthe classroom. Although the board game developed in this research focuses on specific contents aboutart in the city of Porto Alegre, Brazil, the game model may be customized by teachers and students andbe adapted to address other contents.Los juegos pueden contribuir al proceso de aprendizaje en distintas áreas delconocimiento. Este artículo describe el desarrollo y uso de un juego de mesa que aborda el contenidode la Historia del Arte en un estudio cuasiexperimental con estudiantes de primer año de secundaria dedos escuelas públicas. Se evaluó el rendimiento de los estudiantes antes y después de la intervención, asícomo su motivación después de usar el juego. Los datos fueron recolectados mediante observación,grabación de audio, grabación de imágenes y entrevistas con los maestros participantes. En las pruebasescritas, los estudiantes que usaron el juego tuvieron un rendimiento equivalente al del grupo decontrol, mostrando niveles satisfactorios de motivación y un buen nivel de aceptación del juego. Elartículo analiza estos resultados, trayendo al debate no solo el uso de juegos en contextos educativos,sino también la forma en que se introducen en las clases. Aunque el juego de mesa desarrollado en estainvestigación se centra en contenidos específicos sobre el arte en la ciudad de Porto Alegre, el modelode juego puede ser personalizado por profesores y estudiantes y versiones adaptadas para otroscontenidos se pueden hacer.Os jogos podem contribuir com o processo de aprendizagem em diferentes áreas doconhecimento. Este artigo descreve o desenvolvimento e utilização de um jogo de tabuleiro que abordaconteúdos sobre História da Arte, em um estudo quasi-experimental com alunos do primeiro ano doEnsino Médio de duas escolas da rede pública de ensino. O desempenho dos estudantes foi avaliadoantes e após a intervenção, bem como sua motivação após a utilização do jogo. Foram coletados dadospor meio de observação, gravação de áudio, registro de imagens e realização de entrevista com osprofessores participantes. Nos testes escritos os alunos que utilizaram o jogo tiveram desempenhoequivalente ao do grupo controle, evidenciando níveis satisfatórios de motivação e bom nível deaceitação do jogo. O artigo discute tais resultados, trazendo para o debate não apenas o emprego dosjogos em contextos educacionais, mas também a maneira como são introduzidos em sala de aula.Embora o jogo de tabuleiro desenvolvido nesta pesquisa foque em conteúdos específicos sobre arte dacidade de Porto Alegre, o modelo de jogo pode ser personalizado por professores e estudantes epodem ser feitas versões adaptadas para outros conteúdos.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedtextoRevisado por paresAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38079Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38079/29692https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTANNA DOS SANTOS, MÍRIA RAUH SCHMITT, MARCELO AUGUSTO PERES, ANDRÉ PERESBERNI REATEGUI , ELISEO 2022-01-27T22:37:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38079Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T22:37:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv CONQUER THE ARTWORK: A BOARD GAME FOR TEACHING HISTORY OF ART
CONQUISTA LA OBRA: UN JUEGO DE MESA PARA ENSEÑAR HISTORIA DEL ARTE
CONQUISTE A OBRA: UM JOGO DE TABULEIRO PARA O ENSINO DE HISTÓRIA DA ARTE
title CONQUER THE ARTWORK: A BOARD GAME FOR TEACHING HISTORY OF ART
spellingShingle CONQUER THE ARTWORK: A BOARD GAME FOR TEACHING HISTORY OF ART
SANTANNA DOS SANTOS, MÍRIA
jogo educativo
motivação
arte-educação
pesquisa experimental
Educational game
motivation
art-education
experimental research
juego educativo
motivación
educación artística
investigación experimental
title_short CONQUER THE ARTWORK: A BOARD GAME FOR TEACHING HISTORY OF ART
title_full CONQUER THE ARTWORK: A BOARD GAME FOR TEACHING HISTORY OF ART
title_fullStr CONQUER THE ARTWORK: A BOARD GAME FOR TEACHING HISTORY OF ART
title_full_unstemmed CONQUER THE ARTWORK: A BOARD GAME FOR TEACHING HISTORY OF ART
title_sort CONQUER THE ARTWORK: A BOARD GAME FOR TEACHING HISTORY OF ART
author SANTANNA DOS SANTOS, MÍRIA
author_facet SANTANNA DOS SANTOS, MÍRIA
RAUH SCHMITT, MARCELO AUGUSTO
PERES, ANDRÉ PERES
BERNI REATEGUI , ELISEO
author_role author
author2 RAUH SCHMITT, MARCELO AUGUSTO
PERES, ANDRÉ PERES
BERNI REATEGUI , ELISEO
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv SANTANNA DOS SANTOS, MÍRIA
RAUH SCHMITT, MARCELO AUGUSTO
PERES, ANDRÉ PERES
BERNI REATEGUI , ELISEO
dc.subject.por.fl_str_mv jogo educativo
motivação
arte-educação
pesquisa experimental
Educational game
motivation
art-education
experimental research
juego educativo
motivación
educación artística
investigación experimental
topic jogo educativo
motivação
arte-educação
pesquisa experimental
Educational game
motivation
art-education
experimental research
juego educativo
motivación
educación artística
investigación experimental
description Games may contribute with the learning processes in different knowledge areas. Thisarticle describes the development and use of a board game that addresses history of art content, in aquasi-experimental studywith students of the 1st year of secondary education in two public schools.The students' performance was evaluated before and after the intervention, as well as their motivationafter using the game. Observational data were collected, as well as photographs, audio recordings andinterviews with the participating teachers. In the writing tests, the students who used the game had aperformance equivalent to those of the control group, showing a satisfactory motivation level andadequate level of acceptance of the game. The article discusses these results, bringing to the debate notonly the use of games in educational contexts, but also the way in which these games are introduced inthe classroom. Although the board game developed in this research focuses on specific contents aboutart in the city of Porto Alegre, Brazil, the game model may be customized by teachers and students andbe adapted to address other contents.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
texto
Revisado por pares
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38079
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38079
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38079/29692
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124177813504