Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666 |
Resumo: | This paper aims to analyze the complex relationships between media and education in Brazil, showing that the media does not work on parallel way to school any more; nowadays it works in and with the school. One of the educational policies of the Brazilien Ministery of Educacion (MEC) in the nineties consisted in equipping public schools with a technological kit, including parabolic antenna, TV set, video-cassete, a satellite receptor and boxes of tapes. Since March 1996, many schools can capture, record and use television programs from TV Escola (a public educational channel planned and put into practice by the Nacional Long Distance Educacion Department (since September 1998), schools can also use the programs of Canal Futura, a private educational channel owned by TV Globo Network. Based on the evidence that the media discourse is the school and inspired by the Cultural Studies, this paper deals with the hypothesis that media has its own model of curricular theory, its own reference of quality on education and it is generating by itself a selection, among various possibilities, of a content that is important and valid to the new generations, according to its standards. This paper show the curriculum and the school have been thought, spoken and produced by the media in Brazil at the end of the century. |
id |
UFMG-5_afa2b74dbdfe3baaafa95eb5d989b059 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/44666 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escolaEducaçãoMídiaCurrículoCurriculumMediaEducationThis paper aims to analyze the complex relationships between media and education in Brazil, showing that the media does not work on parallel way to school any more; nowadays it works in and with the school. One of the educational policies of the Brazilien Ministery of Educacion (MEC) in the nineties consisted in equipping public schools with a technological kit, including parabolic antenna, TV set, video-cassete, a satellite receptor and boxes of tapes. Since March 1996, many schools can capture, record and use television programs from TV Escola (a public educational channel planned and put into practice by the Nacional Long Distance Educacion Department (since September 1998), schools can also use the programs of Canal Futura, a private educational channel owned by TV Globo Network. Based on the evidence that the media discourse is the school and inspired by the Cultural Studies, this paper deals with the hypothesis that media has its own model of curricular theory, its own reference of quality on education and it is generating by itself a selection, among various possibilities, of a content that is important and valid to the new generations, according to its standards. This paper show the curriculum and the school have been thought, spoken and produced by the media in Brazil at the end of the century.Este trabalho tem por objetivo discutir a complexa relação entre mídia e educação no Brasil, mostrando que a mídia não trabalha mais paralelamente à escola; mas sim na e com a escola. Umas das políticas educacionais do MEC dos anos 90 consistiu em equipar as escolas públicas com um "Kit tecnológico", composto por antena parabólica, televisor, aparelho de videocassete, receptor de satélite e caixas de fitas. Com esses equipamentos, muitas escolas (cerca de 48.980 das 53.964 escolas de ensino fundamental com mais de 100 alunos existentes no país) podem, desde março de 1996, receber, gravar e trabalhar com programas da TV Escola (programa educativo idealizado e executado pela Secretaria de Educação a Distância do MEC) e, mais recentemente, desde setembro de 1998, as escolas contam também com a programação do Canal Futura - canal educativo do setor privado, liderado pela rede globo de televisão. Além disso, nas videotecas das escolas encontram-se fitas com programas de vários outros canais de televisão. A partir da evidência de que o discurso da mídia está na escola, este trabalho lida com a hipótese de que a mídia possui seu próprio modelo de teoria curricular, sua própria referência de educação de qualidade e está promovendo ela mesma uma seleção, dentre inúmeras possibilidades, daquilo que considera importante e válido de ser ensinado para as novas gerações. Deste modo, este trabalho mostra como o currículo e a escola têm sido pensados, falados e produzidos pela mídia no Brasil neste final de século.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666Educação em Revista ; v. 17 n. 34 (2001): Edição 141982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666/36763Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessParaíso, Marlucy Alves2023-05-29T14:01:44Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44666Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:01:44Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola |
title |
Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola |
spellingShingle |
Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola Paraíso, Marlucy Alves Educação Mídia Currículo Curriculum Media Education |
title_short |
Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola |
title_full |
Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola |
title_fullStr |
Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola |
title_full_unstemmed |
Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola |
title_sort |
Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola |
author |
Paraíso, Marlucy Alves |
author_facet |
Paraíso, Marlucy Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paraíso, Marlucy Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Mídia Currículo Curriculum Media Education |
topic |
Educação Mídia Currículo Curriculum Media Education |
description |
This paper aims to analyze the complex relationships between media and education in Brazil, showing that the media does not work on parallel way to school any more; nowadays it works in and with the school. One of the educational policies of the Brazilien Ministery of Educacion (MEC) in the nineties consisted in equipping public schools with a technological kit, including parabolic antenna, TV set, video-cassete, a satellite receptor and boxes of tapes. Since March 1996, many schools can capture, record and use television programs from TV Escola (a public educational channel planned and put into practice by the Nacional Long Distance Educacion Department (since September 1998), schools can also use the programs of Canal Futura, a private educational channel owned by TV Globo Network. Based on the evidence that the media discourse is the school and inspired by the Cultural Studies, this paper deals with the hypothesis that media has its own model of curricular theory, its own reference of quality on education and it is generating by itself a selection, among various possibilities, of a content that is important and valid to the new generations, according to its standards. This paper show the curriculum and the school have been thought, spoken and produced by the media in Brazil at the end of the century. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666/36763 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 17 n. 34 (2001): Edição 14 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126095659008 |