Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paraíso, Marlucy Alves
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666
Resumo: This paper aims to analyze the complex relationships between media and education in Brazil, showing that the media does not work on parallel way to school any more; nowadays it works in and with the school. One of the educational policies of the Brazilien Ministery of Educacion (MEC) in the nineties consisted in equipping public schools with a “technological kit”, including parabolic antenna, TV set, video-cassete, a satellite receptor and boxes of tapes. Since March 1996, many schools can capture, record and use television programs from “TV Escola” (a public educational channel planned and put into practice by the Nacional Long Distance Educacion Department (since September 1998), schools can also use the programs of “Canal Futura”, a private educational channel owned by TV Globo Network. Based on the evidence that the media discourse is the school and inspired by the Cultural Studies, this paper deals with the hypothesis that media has its own model of curricular theory, its own reference of quality on education and it is generating by itself a selection, among various possibilities, of a content that is important and valid to the new generations, according to its standards. This paper show the curriculum and the school have been thought, spoken and produced by the media in Brazil at the end of the century.
id UFMG-5_afa2b74dbdfe3baaafa95eb5d989b059
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/44666
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escolaEducaçãoMídiaCurrículoCurriculumMediaEducationThis paper aims to analyze the complex relationships between media and education in Brazil, showing that the media does not work on parallel way to school any more; nowadays it works in and with the school. One of the educational policies of the Brazilien Ministery of Educacion (MEC) in the nineties consisted in equipping public schools with a “technological kit”, including parabolic antenna, TV set, video-cassete, a satellite receptor and boxes of tapes. Since March 1996, many schools can capture, record and use television programs from “TV Escola” (a public educational channel planned and put into practice by the Nacional Long Distance Educacion Department (since September 1998), schools can also use the programs of “Canal Futura”, a private educational channel owned by TV Globo Network. Based on the evidence that the media discourse is the school and inspired by the Cultural Studies, this paper deals with the hypothesis that media has its own model of curricular theory, its own reference of quality on education and it is generating by itself a selection, among various possibilities, of a content that is important and valid to the new generations, according to its standards. This paper show the curriculum and the school have been thought, spoken and produced by the media in Brazil at the end of the century.Este trabalho tem por objetivo discutir a complexa relação entre mídia e educação no Brasil, mostrando que a mídia não trabalha mais paralelamente à escola; mas sim na e com a escola. Umas das políticas educacionais do MEC dos anos 90 consistiu em equipar as escolas públicas com um "Kit tecnológico", composto por antena parabólica, televisor, aparelho de videocassete, receptor de satélite e caixas de fitas. Com esses equipamentos, muitas escolas (cerca de 48.980 das 53.964 escolas de ensino fundamental com mais de 100 alunos existentes no país) podem, desde março de 1996, receber, gravar e trabalhar com programas da TV Escola (programa educativo idealizado e executado pela Secretaria de Educação a Distância do MEC) e, mais recentemente, desde setembro de 1998, as escolas contam também com a programação do Canal Futura - canal educativo do setor privado, liderado pela rede globo de televisão. Além disso, nas videotecas das escolas encontram-se fitas com programas de vários outros canais de televisão. A partir da evidência de que o discurso da mídia está na escola, este trabalho lida com a hipótese de que a mídia possui seu próprio modelo de teoria curricular, sua própria referência de educação de qualidade e está promovendo ela mesma uma seleção, dentre inúmeras possibilidades, daquilo que considera importante e válido de ser ensinado para as novas gerações. Deste modo, este trabalho mostra como o currículo e a escola têm sido pensados, falados e produzidos pela mídia no Brasil neste final de século.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666Educação em Revista ; v. 17 n. 34 (2001): Edição 141982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666/36763Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessParaíso, Marlucy Alves2023-05-29T14:01:44Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44666Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:01:44Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola
title Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola
spellingShingle Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola
Paraíso, Marlucy Alves
Educação
Mídia
Currículo
Curriculum
Media
Education
title_short Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola
title_full Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola
title_fullStr Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola
title_full_unstemmed Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola
title_sort Currículo e mídia: a produção de um discurso para e sobre a escola
author Paraíso, Marlucy Alves
author_facet Paraíso, Marlucy Alves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paraíso, Marlucy Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Mídia
Currículo
Curriculum
Media
Education
topic Educação
Mídia
Currículo
Curriculum
Media
Education
description This paper aims to analyze the complex relationships between media and education in Brazil, showing that the media does not work on parallel way to school any more; nowadays it works in and with the school. One of the educational policies of the Brazilien Ministery of Educacion (MEC) in the nineties consisted in equipping public schools with a “technological kit”, including parabolic antenna, TV set, video-cassete, a satellite receptor and boxes of tapes. Since March 1996, many schools can capture, record and use television programs from “TV Escola” (a public educational channel planned and put into practice by the Nacional Long Distance Educacion Department (since September 1998), schools can also use the programs of “Canal Futura”, a private educational channel owned by TV Globo Network. Based on the evidence that the media discourse is the school and inspired by the Cultural Studies, this paper deals with the hypothesis that media has its own model of curricular theory, its own reference of quality on education and it is generating by itself a selection, among various possibilities, of a content that is important and valid to the new generations, according to its standards. This paper show the curriculum and the school have been thought, spoken and produced by the media in Brazil at the end of the century.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44666/36763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 17 n. 34 (2001): Edição 14
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711126095659008