ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942 |
Resumo: | The affective dimension in pedagogical mediation has been the object of study in the educational area since the end of the 90s of the last century, so that scientific productions in the area have sought to understand how affectivity relates to the teaching-learning processes . Based on Vygotsky and Wallon's predictions about learning and affectivity, this article aims to investigate the impacts of the discipline ED707 "Development and Learning", offered in the Graduate Program of FE/Unicamp since 1988, on students who took de course. The method envolved document analysis of the discipline's archives, sessions and interviews with some students who attended the discipline between the years 2009 to 2019. The data suggest that the experiences lived in the classroom produced notable effects on the life history of the students, both academically and professionally, which may explain the continuous offer of that discipline. |
id |
UFMG-5_b0efd0c73ecaf6e537a89803c9e30506 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/44942 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTESAfetividadePós-GraduaçãoPedagogia universitáriaaffectivityPostgraduate studiesUniversity pedagogyafectividadPosgraduaciónPedagogía universitariaThe affective dimension in pedagogical mediation has been the object of study in the educational area since the end of the 90s of the last century, so that scientific productions in the area have sought to understand how affectivity relates to the teaching-learning processes . Based on Vygotsky and Wallon's predictions about learning and affectivity, this article aims to investigate the impacts of the discipline ED707 "Development and Learning", offered in the Graduate Program of FE/Unicamp since 1988, on students who took de course. The method envolved document analysis of the discipline's archives, sessions and interviews with some students who attended the discipline between the years 2009 to 2019. The data suggest that the experiences lived in the classroom produced notable effects on the life history of the students, both academically and professionally, which may explain the continuous offer of that discipline.La dimensión afectiva en la mediación pedagógica ha sido objeto de estudio en el área educativa desde finales de los años 90 del siglo pasado, por lo que las producciones científicas en el área han buscado comprender cómo la afectividad se relaciona con los procesos de enseñanza-aprendizaje. Con base en las predicciones de Vygotsky y Wallon sobre el aprendizaje y la afectividad, este artículo tiene como objetivo investigar los impactos de la disciplina ED707 "Desarrollo y Aprendizaje", ofrecida en el Programa de Posgrado de la FE/Unicamp desde 1988, en los estudiantes que la cursaron. Lo metodo consiste en el análisis documental de los expedientes de la disciplina, sesiones y entrevistas con algunos estudiantes que cursaron dicha disciplina entre los años 2009 a 2019. Los datos sugieren que las experiencias vividas en el aula produjeron efectos notables en la historia de vida de los estudiantes, tanto académica como profesionalmente, lo que puede explicar la continua oferta de esa disciplina.A dimensão afetiva na mediação pedagógica tem sido objeto de estudo na área educacional desde o final dos anos 90 do século passado, de modo que as produções científicas na área têm buscado compreender o modo como a afetividade relaciona-se com os processos de ensino-aprendizagem. Tendo como base os pressupostos de Vygotsky e Wallon acerca da aprendizagem e da afetividade, o presente artigo tem como objetivo investigar os impactos da disciplina ED707 “Desenvolvimento e Aprendizagem”, ofertada no Programa de Pós-Graduação da FE/Unicamp desde 1988, em discentes que a cursaram. O método envolveu análise documental dos arquivos da disciplina, questionários e entrevistas realizados com alguns estudantes que cursaram a referida disciplina entre os anos de 2009 a 2019. Os dados sugerem que as experiências vivenciadas em sala de aula produziram notáveis impactos na história de vida dos alunos, tanto acadêmica quanto profissionalmente, o que pode explicar a oferta contínua da referida disciplina.Educação em Revista 2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942/39494https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942/39495Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMazzilli Dias, Natáliada Silva Leite, Sérgio AntônioLeão Gasparini, Isabella2023-12-18T14:14:39Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44942Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-12-18T14:14:39Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES |
title |
ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES |
spellingShingle |
ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES Mazzilli Dias, Natália Afetividade Pós-Graduação Pedagogia universitária affectivity Postgraduate studies University pedagogy afectividad Posgraduación Pedagogía universitaria |
title_short |
ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES |
title_full |
ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES |
title_fullStr |
ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES |
title_full_unstemmed |
ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES |
title_sort |
ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES |
author |
Mazzilli Dias, Natália |
author_facet |
Mazzilli Dias, Natália da Silva Leite, Sérgio Antônio Leão Gasparini, Isabella |
author_role |
author |
author2 |
da Silva Leite, Sérgio Antônio Leão Gasparini, Isabella |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mazzilli Dias, Natália da Silva Leite, Sérgio Antônio Leão Gasparini, Isabella |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Afetividade Pós-Graduação Pedagogia universitária affectivity Postgraduate studies University pedagogy afectividad Posgraduación Pedagogía universitaria |
topic |
Afetividade Pós-Graduação Pedagogia universitária affectivity Postgraduate studies University pedagogy afectividad Posgraduación Pedagogía universitaria |
description |
The affective dimension in pedagogical mediation has been the object of study in the educational area since the end of the 90s of the last century, so that scientific productions in the area have sought to understand how affectivity relates to the teaching-learning processes . Based on Vygotsky and Wallon's predictions about learning and affectivity, this article aims to investigate the impacts of the discipline ED707 "Development and Learning", offered in the Graduate Program of FE/Unicamp since 1988, on students who took de course. The method envolved document analysis of the discipline's archives, sessions and interviews with some students who attended the discipline between the years 2009 to 2019. The data suggest that the experiences lived in the classroom produced notable effects on the life history of the students, both academically and professionally, which may explain the continuous offer of that discipline. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942/39494 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942/39495 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 39 (2023) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126551789568 |