ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mazzilli Dias, Natália
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: da Silva Leite, Sérgio Antônio, Leão Gasparini, Isabella
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942
Resumo: The affective dimension in pedagogical mediation has been the object of study in the educational area since the end of the 90s of the last century, so that scientific productions in the area have sought to understand how affectivity relates to the teaching-learning processes . Based on Vygotsky and Wallon's predictions about learning and affectivity, this article aims to investigate the impacts of the discipline ED707 "Development and Learning", offered in the Graduate Program of FE/Unicamp since 1988, on students who took de course. The method envolved document analysis of the discipline's archives, sessions and interviews with some students who attended the discipline between the years 2009 to 2019. The data suggest that the experiences lived in the classroom produced notable effects on the life history of the students, both academically and professionally, which may explain the continuous offer of that discipline.
id UFMG-5_b0efd0c73ecaf6e537a89803c9e30506
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/44942
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTESAfetividadePós-GraduaçãoPedagogia universitáriaaffectivityPostgraduate studiesUniversity pedagogyafectividadPosgraduaciónPedagogía universitariaThe affective dimension in pedagogical mediation has been the object of study in the educational area since the end of the 90s of the last century, so that scientific productions in the area have sought to understand how affectivity relates to the teaching-learning processes . Based on Vygotsky and Wallon's predictions about learning and affectivity, this article aims to investigate the impacts of the discipline ED707 "Development and Learning", offered in the Graduate Program of FE/Unicamp since 1988, on students who took de course. The method envolved document analysis of the discipline's archives, sessions and interviews with some students who attended the discipline between the years 2009 to 2019. The data suggest that the experiences lived in the classroom produced notable effects on the life history of the students, both academically and professionally, which may explain the continuous offer of that discipline.La dimensión afectiva en la mediación pedagógica ha sido objeto de estudio en el área educativa desde finales de los años 90 del siglo pasado, por lo que las producciones científicas en el área han buscado comprender cómo la afectividad se relaciona con los procesos de enseñanza-aprendizaje. Con base en las predicciones de Vygotsky y Wallon sobre el aprendizaje y la afectividad, este artículo tiene como objetivo investigar los impactos de la disciplina ED707 "Desarrollo y Aprendizaje", ofrecida en el Programa de Posgrado de la FE/Unicamp desde 1988, en los estudiantes que la cursaron. Lo metodo consiste en el análisis documental de los expedientes de la disciplina, sesiones y entrevistas con algunos estudiantes que cursaron dicha disciplina entre los años 2009 a 2019. Los datos sugieren que las experiencias vividas en el aula produjeron efectos notables en la historia de vida de los estudiantes, tanto académica como profesionalmente, lo que puede explicar la continua oferta de esa disciplina.A dimensão afetiva na mediação pedagógica tem sido objeto de estudo na área educacional desde o final dos anos 90 do século passado, de modo que as produções científicas na área têm buscado compreender o modo como a afetividade relaciona-se com os processos de ensino-aprendizagem. Tendo como base os pressupostos de Vygotsky e Wallon acerca da aprendizagem e da afetividade, o presente artigo tem como objetivo investigar os impactos da disciplina ED707 “Desenvolvimento e Aprendizagem”, ofertada no Programa de Pós-Graduação da FE/Unicamp desde 1988, em discentes que a cursaram. O método envolveu análise documental dos arquivos da disciplina, questionários e entrevistas realizados com alguns estudantes que cursaram a referida disciplina entre os anos de 2009 a 2019. Os dados sugerem que as experiências vivenciadas em sala de aula produziram notáveis impactos na história de vida dos alunos, tanto acadêmica quanto profissionalmente, o que pode explicar a oferta contínua da referida disciplina.Educação em Revista 2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942/39494https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942/39495Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMazzilli Dias, Natáliada Silva Leite, Sérgio AntônioLeão Gasparini, Isabella2023-12-18T14:14:39Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44942Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-12-18T14:14:39Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES
title ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES
spellingShingle ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES
Mazzilli Dias, Natália
Afetividade
Pós-Graduação
Pedagogia universitária
affectivity
Postgraduate studies
University pedagogy
afectividad
Posgraduación
Pedagogía universitaria
title_short ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES
title_full ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES
title_fullStr ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES
title_full_unstemmed ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES
title_sort ANÁLISE DOS IMPACTOS DA DISCIPLINA “ED 707 – DESENVOLVIMENTO E APRENDIZAGEM” NOS DISCENTES
author Mazzilli Dias, Natália
author_facet Mazzilli Dias, Natália
da Silva Leite, Sérgio Antônio
Leão Gasparini, Isabella
author_role author
author2 da Silva Leite, Sérgio Antônio
Leão Gasparini, Isabella
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mazzilli Dias, Natália
da Silva Leite, Sérgio Antônio
Leão Gasparini, Isabella
dc.subject.por.fl_str_mv Afetividade
Pós-Graduação
Pedagogia universitária
affectivity
Postgraduate studies
University pedagogy
afectividad
Posgraduación
Pedagogía universitaria
topic Afetividade
Pós-Graduação
Pedagogia universitária
affectivity
Postgraduate studies
University pedagogy
afectividad
Posgraduación
Pedagogía universitaria
description The affective dimension in pedagogical mediation has been the object of study in the educational area since the end of the 90s of the last century, so that scientific productions in the area have sought to understand how affectivity relates to the teaching-learning processes . Based on Vygotsky and Wallon's predictions about learning and affectivity, this article aims to investigate the impacts of the discipline ED707 "Development and Learning", offered in the Graduate Program of FE/Unicamp since 1988, on students who took de course. The method envolved document analysis of the discipline's archives, sessions and interviews with some students who attended the discipline between the years 2009 to 2019. The data suggest that the experiences lived in the classroom produced notable effects on the life history of the students, both academically and professionally, which may explain the continuous offer of that discipline.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942/39494
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44942/39495
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 39 (2023)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711126551789568