THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GUIMARÃES ROSSI, JEAN PABLO
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: FERNANDES PÁTARO, RICARDO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038
Resumo: We present a research that investigated the Brazilian movement called Escola sem Partido(ESP). Also known as the “muzzle Law”, ESP has emerged in response to alleged “indoctrination” inschools and has been gaining prominence since 2015, with proposed laws at the municipal, state, andfederal levels. The goal of this article is to present a state of the art research about ESP from 2016 to2018. After bibliographical research, we organized four categories that group the scientific productionabout this movement: school curriculum, ideology and neutrality, “gender ideology”, and implications ofESP for teachers and students. The scientific literature demonstrates that the ESP has conceptualmisunderstandings, silence different points of view and brings, in its assumptions, much of theindoctrination it claims to combat.
id UFMG-5_bfbe97b01bcb01128eb1a30da99b592c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38038
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”LA "LEI DE LA MORDAZA" EN LA LITERATURA CIENTÍFICA: UN ESTADO DEL ARTE SOBRE EL MOVIMIENTO “ESCUELA SIN PARTIDO”A “LEI DA MORDAÇA” NA LITERATURA CIENTÍFICA: UM ESTADO DA ARTE SOBRE O MOVIMENTO ESCOLA SEM PARTIDOEstado da ArteDoutrinaçãoEscola sem PartidoState of the ArtIndoctrination“Escola sem Partido”Estado del ArteAdoctrinamiento“Escola sem partido”We present a research that investigated the Brazilian movement called Escola sem Partido(ESP). Also known as the “muzzle Law”, ESP has emerged in response to alleged “indoctrination” inschools and has been gaining prominence since 2015, with proposed laws at the municipal, state, andfederal levels. The goal of this article is to present a state of the art research about ESP from 2016 to2018. After bibliographical research, we organized four categories that group the scientific productionabout this movement: school curriculum, ideology and neutrality, “gender ideology”, and implications ofESP for teachers and students. The scientific literature demonstrates that the ESP has conceptualmisunderstandings, silence different points of view and brings, in its assumptions, much of theindoctrination it claims to combat.Presentamos un fragmento de investigación que investigó el movimiento “Escola semPartido” (ESP). También conocido como “ley de la mordaza”, el ESP surgió en reacción al supuesto“adoctrinamiento ideológico” en las escuelas y viene destacándose desde 2015, con proyectos de leypropuestos en ámbito municipal, estatal y federal. El objetivo de este artículo es presentar un estado delarte con las investigaciones con respecto al ESP en el periodo de 2016 a 2018. Después de levantamientobibliográfico, organizamos cuatro categorías que agrupan la producción científica sobre el referidomovimiento: currículum escolar, ideología y neutralidad, “ideología de género” e implicaciones del ESPpara docentes y discentes. La literatura científica demuestra que el ESP presenta equívocos conceptuales,silencia diferentes puntos de vista y trae, en sus presupuestos, mucho del adoctrinamiento que afirmacombatir.Apresentamos um recorte de pesquisa que investigou o movimento Escola sem Partido(ESP). Também conhecido como “lei da mordaça”, o ESP surgiu em reação à suposta “doutrinaçãoideológica” nas escolas e vem ganhando destaque desde 2015, com projetos de lei propostos em âmbitomunicipal, estadual e federal. O objetivo deste artigo é apresentar um estado da arte com as pesquisas arespeito do ESP no período de 2016 a 2018. Após levantamento bibliográfico, organizamos quatrocategorias que agrupam a produção científica sobre o referido movimento: currículo escolar, ideologia eneutralidade, “ideologia de gênero” e implicações do ESP para docentes e discentes. A literatura científicademonstra que o ESP apresenta equívocos conceituais, silencia diferentes pontos de vista e traz, em seuspressupostos, muito da doutrinação que afirma combater.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTEXTOapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038/29626https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGUIMARÃES ROSSI, JEAN PABLO FERNANDES PÁTARO, RICARDO2022-01-27T02:38:25Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38038Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T02:38:25Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”
LA "LEI DE LA MORDAZA" EN LA LITERATURA CIENTÍFICA: UN ESTADO DEL ARTE SOBRE EL MOVIMIENTO “ESCUELA SIN PARTIDO”
A “LEI DA MORDAÇA” NA LITERATURA CIENTÍFICA: UM ESTADO DA ARTE SOBRE O MOVIMENTO ESCOLA SEM PARTIDO
title THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”
spellingShingle THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”
GUIMARÃES ROSSI, JEAN PABLO
Estado da Arte
Doutrinação
Escola sem Partido
State of the Art
Indoctrination
“Escola sem Partido”
Estado del Arte
Adoctrinamiento
“Escola sem partido”
title_short THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”
title_full THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”
title_fullStr THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”
title_full_unstemmed THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”
title_sort THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”
author GUIMARÃES ROSSI, JEAN PABLO
author_facet GUIMARÃES ROSSI, JEAN PABLO
FERNANDES PÁTARO, RICARDO
author_role author
author2 FERNANDES PÁTARO, RICARDO
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv GUIMARÃES ROSSI, JEAN PABLO
FERNANDES PÁTARO, RICARDO
dc.subject.por.fl_str_mv Estado da Arte
Doutrinação
Escola sem Partido
State of the Art
Indoctrination
“Escola sem Partido”
Estado del Arte
Adoctrinamiento
“Escola sem partido”
topic Estado da Arte
Doutrinação
Escola sem Partido
State of the Art
Indoctrination
“Escola sem Partido”
Estado del Arte
Adoctrinamiento
“Escola sem partido”
description We present a research that investigated the Brazilian movement called Escola sem Partido(ESP). Also known as the “muzzle Law”, ESP has emerged in response to alleged “indoctrination” inschools and has been gaining prominence since 2015, with proposed laws at the municipal, state, andfederal levels. The goal of this article is to present a state of the art research about ESP from 2016 to2018. After bibliographical research, we organized four categories that group the scientific productionabout this movement: school curriculum, ideology and neutrality, “gender ideology”, and implications ofESP for teachers and students. The scientific literature demonstrates that the ESP has conceptualmisunderstandings, silence different points of view and brings, in its assumptions, much of theindoctrination it claims to combat.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
TEXTO
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038/29626
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123822346240