THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038 |
Resumo: | We present a research that investigated the Brazilian movement called Escola sem Partido(ESP). Also known as the “muzzle Law”, ESP has emerged in response to alleged “indoctrination” inschools and has been gaining prominence since 2015, with proposed laws at the municipal, state, andfederal levels. The goal of this article is to present a state of the art research about ESP from 2016 to2018. After bibliographical research, we organized four categories that group the scientific productionabout this movement: school curriculum, ideology and neutrality, “gender ideology”, and implications ofESP for teachers and students. The scientific literature demonstrates that the ESP has conceptualmisunderstandings, silence different points of view and brings, in its assumptions, much of theindoctrination it claims to combat. |
id |
UFMG-5_bfbe97b01bcb01128eb1a30da99b592c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38038 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO”LA "LEI DE LA MORDAZA" EN LA LITERATURA CIENTÍFICA: UN ESTADO DEL ARTE SOBRE EL MOVIMIENTO “ESCUELA SIN PARTIDO”A “LEI DA MORDAÇA” NA LITERATURA CIENTÍFICA: UM ESTADO DA ARTE SOBRE O MOVIMENTO ESCOLA SEM PARTIDOEstado da ArteDoutrinaçãoEscola sem PartidoState of the ArtIndoctrination“Escola sem Partido”Estado del ArteAdoctrinamiento“Escola sem partido”We present a research that investigated the Brazilian movement called Escola sem Partido(ESP). Also known as the “muzzle Law”, ESP has emerged in response to alleged “indoctrination” inschools and has been gaining prominence since 2015, with proposed laws at the municipal, state, andfederal levels. The goal of this article is to present a state of the art research about ESP from 2016 to2018. After bibliographical research, we organized four categories that group the scientific productionabout this movement: school curriculum, ideology and neutrality, “gender ideology”, and implications ofESP for teachers and students. The scientific literature demonstrates that the ESP has conceptualmisunderstandings, silence different points of view and brings, in its assumptions, much of theindoctrination it claims to combat.Presentamos un fragmento de investigación que investigó el movimiento “Escola semPartido” (ESP). También conocido como “ley de la mordaza”, el ESP surgió en reacción al supuesto“adoctrinamiento ideológico” en las escuelas y viene destacándose desde 2015, con proyectos de leypropuestos en ámbito municipal, estatal y federal. El objetivo de este artículo es presentar un estado delarte con las investigaciones con respecto al ESP en el periodo de 2016 a 2018. Después de levantamientobibliográfico, organizamos cuatro categorías que agrupan la producción científica sobre el referidomovimiento: currículum escolar, ideología y neutralidad, “ideología de género” e implicaciones del ESPpara docentes y discentes. La literatura científica demuestra que el ESP presenta equívocos conceptuales,silencia diferentes puntos de vista y trae, en sus presupuestos, mucho del adoctrinamiento que afirmacombatir.Apresentamos um recorte de pesquisa que investigou o movimento Escola sem Partido(ESP). Também conhecido como “lei da mordaça”, o ESP surgiu em reação à suposta “doutrinaçãoideológica” nas escolas e vem ganhando destaque desde 2015, com projetos de lei propostos em âmbitomunicipal, estadual e federal. O objetivo deste artigo é apresentar um estado da arte com as pesquisas arespeito do ESP no período de 2016 a 2018. Após levantamento bibliográfico, organizamos quatrocategorias que agrupam a produção científica sobre o referido movimento: currículo escolar, ideologia eneutralidade, “ideologia de gênero” e implicações do ESP para docentes e discentes. A literatura científicademonstra que o ESP apresenta equívocos conceituais, silencia diferentes pontos de vista e traz, em seuspressupostos, muito da doutrinação que afirma combater.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTEXTOapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038/29626https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGUIMARÃES ROSSI, JEAN PABLO FERNANDES PÁTARO, RICARDO2022-01-27T02:38:25Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38038Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T02:38:25Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO” LA "LEI DE LA MORDAZA" EN LA LITERATURA CIENTÍFICA: UN ESTADO DEL ARTE SOBRE EL MOVIMIENTO “ESCUELA SIN PARTIDO” A “LEI DA MORDAÇA” NA LITERATURA CIENTÍFICA: UM ESTADO DA ARTE SOBRE O MOVIMENTO ESCOLA SEM PARTIDO |
title |
THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO” |
spellingShingle |
THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO” GUIMARÃES ROSSI, JEAN PABLO Estado da Arte Doutrinação Escola sem Partido State of the Art Indoctrination “Escola sem Partido” Estado del Arte Adoctrinamiento “Escola sem partido” |
title_short |
THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO” |
title_full |
THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO” |
title_fullStr |
THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO” |
title_full_unstemmed |
THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO” |
title_sort |
THE “MUZZLE LAW” IN SCIENTIFIC LITERATURE: A STATE OF THE ART ABOUT THE BRAZILIAN “ESCOLA SEM PARTIDO” |
author |
GUIMARÃES ROSSI, JEAN PABLO |
author_facet |
GUIMARÃES ROSSI, JEAN PABLO FERNANDES PÁTARO, RICARDO |
author_role |
author |
author2 |
FERNANDES PÁTARO, RICARDO |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
GUIMARÃES ROSSI, JEAN PABLO FERNANDES PÁTARO, RICARDO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estado da Arte Doutrinação Escola sem Partido State of the Art Indoctrination “Escola sem Partido” Estado del Arte Adoctrinamiento “Escola sem partido” |
topic |
Estado da Arte Doutrinação Escola sem Partido State of the Art Indoctrination “Escola sem Partido” Estado del Arte Adoctrinamiento “Escola sem partido” |
description |
We present a research that investigated the Brazilian movement called Escola sem Partido(ESP). Also known as the “muzzle Law”, ESP has emerged in response to alleged “indoctrination” inschools and has been gaining prominence since 2015, with proposed laws at the municipal, state, andfederal levels. The goal of this article is to present a state of the art research about ESP from 2016 to2018. After bibliographical research, we organized four categories that group the scientific productionabout this movement: school curriculum, ideology and neutrality, “gender ideology”, and implications ofESP for teachers and students. The scientific literature demonstrates that the ESP has conceptualmisunderstandings, silence different points of view and brings, in its assumptions, much of theindoctrination it claims to combat. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares TEXTO |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38038/29626 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123822346240 |