História e Linguagem: uma perspectiva discursiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Magda
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626
Resumo: The article is designed to shed light on the relationships between History and Linguistic Sciences, and between History language. The first section points to Linguistic Sciences as an instrument for studying the history of man, and to History as an instrument for studying language. The second section focuses on language, on the one hand, as the means of putting History into words, and, on the other hand, as a qualified source of historical information. Considering language as discourse, the article analyses historians as readers’ production sense from documents and as writers constructing historical meanings. Ginsburg’s book, The Cheese and the Worms, is taken to illustrate the central thesis.
id UFMG-5_c3c2ba8ba67b5638cf6b87ede8160d57
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/42626
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling História e Linguagem: uma perspectiva discursivaHistória e LinguagemHistória e DiscursoEscrita da HistóriaHistória e LeituraThe article is designed to shed light on the relationships between History and Linguistic Sciences, and between History language. The first section points to Linguistic Sciences as an instrument for studying the history of man, and to History as an instrument for studying language. The second section focuses on language, on the one hand, as the means of putting History into words, and, on the other hand, as a qualified source of historical information. Considering language as discourse, the article analyses historians as readers’ production sense from documents and as writers constructing historical meanings. Ginsburg’s book, The Cheese and the Worms, is taken to illustrate the central thesis.O artigo discute as relações entre a História e as Ciências Lingüísticas e entre a História e o objeto das Ciências Lingüísticas, e a linguagem. A primeira parte aponta, de um lado, as ciências lingüísticas como instrumento para o estudo da historicidade do homem, e, de outro lado, a História como instrumento para compreensão da linguagem. O foco do artigo está na segunda parte, em que a linguagem é discutida como forma de expressão da História e como fonte privilegiada da História. À luz da concepção da linguagem como discurso, procura-se analisar o historiador como leitor de documentos e como escritor da História. O livro o Queijo e os Vermes, do historiador Guinzburg, é utilizado como exemplo da análise proposta.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626Educação em Revista ; v. 14 n. 27 (1998): Edição 111982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626/32472Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Magda2023-05-29T13:41:57Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42626Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:41:57Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv História e Linguagem: uma perspectiva discursiva
title História e Linguagem: uma perspectiva discursiva
spellingShingle História e Linguagem: uma perspectiva discursiva
Soares, Magda
História e Linguagem
História e Discurso
Escrita da História
História e Leitura
title_short História e Linguagem: uma perspectiva discursiva
title_full História e Linguagem: uma perspectiva discursiva
title_fullStr História e Linguagem: uma perspectiva discursiva
title_full_unstemmed História e Linguagem: uma perspectiva discursiva
title_sort História e Linguagem: uma perspectiva discursiva
author Soares, Magda
author_facet Soares, Magda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Magda
dc.subject.por.fl_str_mv História e Linguagem
História e Discurso
Escrita da História
História e Leitura
topic História e Linguagem
História e Discurso
Escrita da História
História e Leitura
description The article is designed to shed light on the relationships between History and Linguistic Sciences, and between History language. The first section points to Linguistic Sciences as an instrument for studying the history of man, and to History as an instrument for studying language. The second section focuses on language, on the one hand, as the means of putting History into words, and, on the other hand, as a qualified source of historical information. Considering language as discourse, the article analyses historians as readers’ production sense from documents and as writers constructing historical meanings. Ginsburg’s book, The Cheese and the Worms, is taken to illustrate the central thesis.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626/32472
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 14 n. 27 (1998): Edição 11
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711125665742848