História e Linguagem: uma perspectiva discursiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626 |
Resumo: | The article is designed to shed light on the relationships between History and Linguistic Sciences, and between History language. The first section points to Linguistic Sciences as an instrument for studying the history of man, and to History as an instrument for studying language. The second section focuses on language, on the one hand, as the means of putting History into words, and, on the other hand, as a qualified source of historical information. Considering language as discourse, the article analyses historians as readers production sense from documents and as writers constructing historical meanings. Ginsburgs book, The Cheese and the Worms, is taken to illustrate the central thesis. |
id |
UFMG-5_c3c2ba8ba67b5638cf6b87ede8160d57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/42626 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
História e Linguagem: uma perspectiva discursivaHistória e LinguagemHistória e DiscursoEscrita da HistóriaHistória e LeituraThe article is designed to shed light on the relationships between History and Linguistic Sciences, and between History language. The first section points to Linguistic Sciences as an instrument for studying the history of man, and to History as an instrument for studying language. The second section focuses on language, on the one hand, as the means of putting History into words, and, on the other hand, as a qualified source of historical information. Considering language as discourse, the article analyses historians as readers production sense from documents and as writers constructing historical meanings. Ginsburgs book, The Cheese and the Worms, is taken to illustrate the central thesis.O artigo discute as relações entre a História e as Ciências Lingüísticas e entre a História e o objeto das Ciências Lingüísticas, e a linguagem. A primeira parte aponta, de um lado, as ciências lingüísticas como instrumento para o estudo da historicidade do homem, e, de outro lado, a História como instrumento para compreensão da linguagem. O foco do artigo está na segunda parte, em que a linguagem é discutida como forma de expressão da História e como fonte privilegiada da História. À luz da concepção da linguagem como discurso, procura-se analisar o historiador como leitor de documentos e como escritor da História. O livro o Queijo e os Vermes, do historiador Guinzburg, é utilizado como exemplo da análise proposta.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626Educação em Revista ; v. 14 n. 27 (1998): Edição 111982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626/32472Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Magda2023-05-29T13:41:57Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42626Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:41:57Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
História e Linguagem: uma perspectiva discursiva |
title |
História e Linguagem: uma perspectiva discursiva |
spellingShingle |
História e Linguagem: uma perspectiva discursiva Soares, Magda História e Linguagem História e Discurso Escrita da História História e Leitura |
title_short |
História e Linguagem: uma perspectiva discursiva |
title_full |
História e Linguagem: uma perspectiva discursiva |
title_fullStr |
História e Linguagem: uma perspectiva discursiva |
title_full_unstemmed |
História e Linguagem: uma perspectiva discursiva |
title_sort |
História e Linguagem: uma perspectiva discursiva |
author |
Soares, Magda |
author_facet |
Soares, Magda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Magda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História e Linguagem História e Discurso Escrita da História História e Leitura |
topic |
História e Linguagem História e Discurso Escrita da História História e Leitura |
description |
The article is designed to shed light on the relationships between History and Linguistic Sciences, and between History language. The first section points to Linguistic Sciences as an instrument for studying the history of man, and to History as an instrument for studying language. The second section focuses on language, on the one hand, as the means of putting History into words, and, on the other hand, as a qualified source of historical information. Considering language as discourse, the article analyses historians as readers production sense from documents and as writers constructing historical meanings. Ginsburgs book, The Cheese and the Worms, is taken to illustrate the central thesis. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42626/32472 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 14 n. 27 (1998): Edição 11 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711125665742848 |