YOUTH AND ADULTS’ EDUCATION (EJA) FINANCING IN FUNDEB: THE POLICY THAT REINFORCED THE DENIAL OF RIGHT: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32398 |
Resumo: | The study aims to analyze the financing of EJA (Youth and Adult Education), problematizing the limits of the funding matrix of Fundeb. It sought to answer the following question: what justifies the existence of values per Fundeb student for EJA lower than the minimum defined nationally in the stateS/cities that receives the Union's complementation? The investigation was of a quanti-qualitative nature and of documentary nature. It was based on studies on financing education and public policies for EJA. The research revealed that the values of EJA, lower than the nationally defined minimum, occurred only in the state of Piauí, due to the lock that imposes that the modality cannot take over more than 15% of the total of the Fund. The problem occurred in the last years of Fundeb, 2017 to 2020, penalizing networks that invested significantly in the increase of EJA enrollments, disregarding local realities and denying the constitutional principles that ensure the human right to education. |
id |
UFMG-5_c6444f93b61e05f7466d287aeb732416 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/32398 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
YOUTH AND ADULTS’ EDUCATION (EJA) FINANCING IN FUNDEB: THE POLICY THAT REINFORCED THE DENIAL OF RIGHT: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITOEL FINANCIAMIENTO DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS (EJA) EN EL FUNDEB: LA POLÍTICA QUE REITERÓ LA NEGACIÓN DEL DERECHO: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITOO FINANCIAMENTO DA EJA NO FUNDEB:: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITOPolítica Educacional, Financiamento da Educação, Fundeb, Educação de Jovens e Adultos, EJA.The study aims to analyze the financing of EJA (Youth and Adult Education), problematizing the limits of the funding matrix of Fundeb. It sought to answer the following question: what justifies the existence of values per Fundeb student for EJA lower than the minimum defined nationally in the stateS/cities that receives the Union's complementation? The investigation was of a quanti-qualitative nature and of documentary nature. It was based on studies on financing education and public policies for EJA. The research revealed that the values of EJA, lower than the nationally defined minimum, occurred only in the state of Piauí, due to the lock that imposes that the modality cannot take over more than 15% of the total of the Fund. The problem occurred in the last years of Fundeb, 2017 to 2020, penalizing networks that invested significantly in the increase of EJA enrollments, disregarding local realities and denying the constitutional principles that ensure the human right to education.El estudio objetiva analizar el financiamiento de la EJA, problematizando los límites de la matriz de financiamiento del Fundeb. Buscó responder a la siguiente pregunta: Qué justifica la existencia de valores por alumno del Fundeb para la EJA menores que el mínimo definido nacionalmente ¿En que estado recibe la complementación de la Unión? La investigación fue de naturaleza cuanti-cualitativa y de tipo documental. Tuve como referencias estudios sobre financiamiento de la educación y de políticas públicas para EJA. La investigación reveló que los valores de EJA, inferiores al mínimo definido nacionalmente, ocurrió solamente em el estado de Piauí, debido a la traba que impone que la modalidad no puede apropiarse de más de 15% del total del Fondo. El problema ocurrió em los últimos años del Fundeb, 2017 a 2020, penalizando redes que invirtieron, significativamente, em el aumento de las matrículas de EJA, desconsiderando las realidades locales y negando los princípios constitucionales que aseguran el derecho humano a la educación.O estudo objetiva analisar o financiamento da EJA, problematizando os limites da matriz de financiamento do Fundeb. Buscou responder ao seguinte questionamento: o que justifica a existência de valores por aluno do Fundeb para a EJA menores do que o mínimo definido nacionalmente em Estado que recebe a complementação da União? A investigação foi de natureza quanti-qualitativa e de cunho documental. Teve como referências estudos sobre financiamento da educação e de políticas públicas para EJA. A pesquisa revelou que os valores de EJA, inferiores ao mínimo definido nacionalmente, ocorreu somente no estado do Piauí, devido a trava que impõe que a modalidade não pode se apropriar de mais de 15% do total do Fundo. O problema ocorreu nos últimos anos do Fundeb, 2017 a 2020, penalizando redes que investiram, significativamente, no aumento das matrículas de EJA, desconsiderando as realidades locais e negando os princípios constitucionais que asseguram o direito humano à educação.Educação em Revista 2023-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32398Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32398/38847https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32398/38848Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Rosana Evangelista daSales, Luís CarlosRodrigues Vasconcelos Borges de Almeida, Lucine 2023-09-05T14:30:03Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32398Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-09-05T14:30:03Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
YOUTH AND ADULTS’ EDUCATION (EJA) FINANCING IN FUNDEB: THE POLICY THAT REINFORCED THE DENIAL OF RIGHT: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITO EL FINANCIAMIENTO DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS (EJA) EN EL FUNDEB: LA POLÍTICA QUE REITERÓ LA NEGACIÓN DEL DERECHO: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITO O FINANCIAMENTO DA EJA NO FUNDEB:: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITO |
title |
YOUTH AND ADULTS’ EDUCATION (EJA) FINANCING IN FUNDEB: THE POLICY THAT REINFORCED THE DENIAL OF RIGHT: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITO |
spellingShingle |
YOUTH AND ADULTS’ EDUCATION (EJA) FINANCING IN FUNDEB: THE POLICY THAT REINFORCED THE DENIAL OF RIGHT: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITO Cruz, Rosana Evangelista da Política Educacional, Financiamento da Educação, Fundeb, Educação de Jovens e Adultos, EJA. |
title_short |
YOUTH AND ADULTS’ EDUCATION (EJA) FINANCING IN FUNDEB: THE POLICY THAT REINFORCED THE DENIAL OF RIGHT: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITO |
title_full |
YOUTH AND ADULTS’ EDUCATION (EJA) FINANCING IN FUNDEB: THE POLICY THAT REINFORCED THE DENIAL OF RIGHT: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITO |
title_fullStr |
YOUTH AND ADULTS’ EDUCATION (EJA) FINANCING IN FUNDEB: THE POLICY THAT REINFORCED THE DENIAL OF RIGHT: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITO |
title_full_unstemmed |
YOUTH AND ADULTS’ EDUCATION (EJA) FINANCING IN FUNDEB: THE POLICY THAT REINFORCED THE DENIAL OF RIGHT: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITO |
title_sort |
YOUTH AND ADULTS’ EDUCATION (EJA) FINANCING IN FUNDEB: THE POLICY THAT REINFORCED THE DENIAL OF RIGHT: A POLÍTICA QUE REITEROU A NEGAÇÃO DO DIREITO |
author |
Cruz, Rosana Evangelista da |
author_facet |
Cruz, Rosana Evangelista da Sales, Luís Carlos Rodrigues Vasconcelos Borges de Almeida, Lucine |
author_role |
author |
author2 |
Sales, Luís Carlos Rodrigues Vasconcelos Borges de Almeida, Lucine |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Rosana Evangelista da Sales, Luís Carlos Rodrigues Vasconcelos Borges de Almeida, Lucine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política Educacional, Financiamento da Educação, Fundeb, Educação de Jovens e Adultos, EJA. |
topic |
Política Educacional, Financiamento da Educação, Fundeb, Educação de Jovens e Adultos, EJA. |
description |
The study aims to analyze the financing of EJA (Youth and Adult Education), problematizing the limits of the funding matrix of Fundeb. It sought to answer the following question: what justifies the existence of values per Fundeb student for EJA lower than the minimum defined nationally in the stateS/cities that receives the Union's complementation? The investigation was of a quanti-qualitative nature and of documentary nature. It was based on studies on financing education and public policies for EJA. The research revealed that the values of EJA, lower than the nationally defined minimum, occurred only in the state of Piauí, due to the lock that imposes that the modality cannot take over more than 15% of the total of the Fund. The problem occurred in the last years of Fundeb, 2017 to 2020, penalizing networks that invested significantly in the increase of EJA enrollments, disregarding local realities and denying the constitutional principles that ensure the human right to education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32398 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32398 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32398/38847 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32398/38848 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 39 (2023) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123048497152 |