Public policies for financing education in Brazil: theoretical-methodological reflections on FUNDEB
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34607 |
Resumo: | Education Financing in Brazil has had significant milestones in its history. One of the most important was the creation of FUNDEB, with 27 funds of an accounting nature, one for each state and the Federal District. Over the years, much has been achieved through the resources derived from this fundamental public policy, but much remains to be done. This study aims to analyze the functioning of FUNDEB since its creation as FUNDEF, observing howthis resource is distributed to states and municipalities, as well as reflecting on the New FUNDEB and its current projections. It is considered that the fund contributed to better balance some inequalities, but it is expected that with the greater participation of the Union, already provided for in Law No. 14,113, of December 25, there will be a more homogeneous distribution of resources. |
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Public policies for financing education in Brazil: theoretical-methodological reflections on FUNDEBPolíticas públicas para financiar la educación en Brasil: reflexiones teórico-metodológicas sobre FUNDEBPolíticas públicas de financiamento da educação no Brasil: reflexões téorico-metodológicas sobre o FUNDEBFUNDEBFinanciamento da EducaçãoPolíticas Públicas EducacionaisEducação no BrasilFUNDEBFinanciamento na EducaçãoPolíticas Públicas EducacionaisEducação no BrasilFUNDEBFinancing in EducationPublic Educational PoliciesEducation in BrazilEducation Financing in Brazil has had significant milestones in its history. One of the most important was the creation of FUNDEB, with 27 funds of an accounting nature, one for each state and the Federal District. Over the years, much has been achieved through the resources derived from this fundamental public policy, but much remains to be done. This study aims to analyze the functioning of FUNDEB since its creation as FUNDEF, observing howthis resource is distributed to states and municipalities, as well as reflecting on the New FUNDEB and its current projections. It is considered that the fund contributed to better balance some inequalities, but it is expected that with the greater participation of the Union, already provided for in Law No. 14,113, of December 25, there will be a more homogeneous distribution of resources.El Financiamiento de la Educación en Brasil ha tenido hitos importantes en su historia. Uno de los más importantes fue la creación de FUNDEB, con 27 fondos de carácter contable, uno para cada estado y Distrito Federal. A lo largo de los años se ha logrado mucho con los recursos derivados de esta importantísima política pública, pero queda mucho por hacer. Este estudio tiene como objetivo analizar el aporte de FUNDEB desde su creación como FUNDEF, observando la forma en que este recurso fue distribuido a estados y municipios, así como reflexionando sobre el Nuevo FUNDEB y sus proyecciones actuales. Se considera que el fondo contribuyó a equilibrar mejor las desigualdades, pero se espera que con la mayor participación de la Unión, ya prevista en la Ley N ° 14.113, de 25 de diciembre de 2020, habrá una distribución de recursos más homogénea.O Financiamento da Educação no Brasil teve em sua trajetória grandes marcos. Um dos mais importantes foi a criação do FUNDEB, com 27 fundos de natureza contábil, um para cada estado e o Distrito Federal. Ao longo dos anos muito foi conquistado através dos recursos advindos desta política pública tão importante, mas muito ainda há a ser feito. Este estudo tem por finalidade analisar a contribuição do FUNDEB desde sua criação como FUNDEF, observando a forma como este recurso foi distribuído aos estados e municípios, como também refletir sobre o Novo FUNDEB e suas atuais projeções. Considera-se que o fundo contribuiu para melhor equilibrar desigualdades entre os entes federativos, porém espera-se que com a maior participação da União, já prevista na Lei nº 14.113, de 25 de dezembro de 2020, haja uma distribuição mais homogênea dos recursos.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34607Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-13, e346072237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34607/26165Copyright (c) 2023 Caroline Ferreira Gomes; Luciana de Lima; Francisco Herbert Lima Vasconceloshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Caroline GomesLima, Luciana deVasconcelos, Francisco Herbert Lima2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/34607Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
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