A construção do gênero e o brincar na Educação Infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45263 |
Resumo: | It has been shown that preschool age children present a tendency to gender segregation. Through this tendency boys and girls develop different social abilities, styles, expectations and preferences. According to these perspectives and aiming to better understand gender differences, this study examined the characteristics of playing; identified similarities and differences in the way boys and girls play in Early Education, described children´s plays in mixed groups and same-sex groups and investigated if adults stimulate gender-stereotyped play. The data were collected in preschools that attend children in the age range from four to six-years old. The results indicate that gender segregation between boys and girls occurs due to different choices of play toys; there is interaction between children in activities not typified by gender; adults influence gender segregation on play; spend more time in the same activity and tend to exclude boys / boys are more restless, turbulent, and enjoy rough-and-tumble play most of the time. |
id |
UFMG-5_d01b2b615eef56320f60c3a41905292e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45263 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
A construção do gênero e o brincar na Educação Infantil Desenvolvimento InfantilGêneroBrincarEducação InfantilConstrução da IdentidadeSeparação de GêneroChild DevelopmentGenderPlayEarly EducationIdentityGender SegregationDesarrollo InfantilGéneroJugarEducación InfantilConstrucción de la IdentidadSeparacíon del GéneroIt has been shown that preschool age children present a tendency to gender segregation. Through this tendency boys and girls develop different social abilities, styles, expectations and preferences. According to these perspectives and aiming to better understand gender differences, this study examined the characteristics of playing; identified similarities and differences in the way boys and girls play in Early Education, described children´s plays in mixed groups and same-sex groups and investigated if adults stimulate gender-stereotyped play. The data were collected in preschools that attend children in the age range from four to six-years old. The results indicate that gender segregation between boys and girls occurs due to different choices of play toys; there is interaction between children in activities not typified by gender; adults influence gender segregation on play; spend more time in the same activity and tend to exclude boys / boys are more restless, turbulent, and enjoy rough-and-tumble play most of the time.Estudios mustran que los niños y niñas e edad preescolar presentan una tendencia de auto-segregarse de acuerdo con el género y que esa segregación lleva al desarrollo de los distintos conjuntos de habilidades sociales, estilos, expectativas y preferencias. Con base en estas premisas y con el proposito esencial de obtener subsidios para la comprensión de el fenomeno de las diferencias de género, objetivamos en este estudio: investigar las especificidades del jugar, las semejanzas y diferencias en los modos de jugar de los niños y niñas en la Educación Infantil, bien como, describir los juegos, tanto en grupos del mismo sexo cuanto en grupos mixtos e investigar si las personas adultas induzen los juegos en función del sexo. Los datos fueran recogidos en las instituciones de educación infantil que atienden niños y niñas de cuatro a seis años. Los resultados muestran que: ocurre segregación entre los niños y niñas debido a la preferencia de los objetos utilizados para jugar; existe interacción entre ambos en las actividades no tipificadas sexualmente; existe influencia de las personas adultas en la separación de género en los juegos; las niñas organizan los juegos, expenden más tiempo en la misma actividade de jugar y tienden a excluir los niños en el momento da la organización; los niños son más turbulentos, agitados e inquietos durante los juegos.Estudos mostram que crianças em idade pré-escolar apresentam tendência de se auto-segregar de acordo com o gênero, e que essa segregação leva ao desenvolvimento de diferentes conjuntos de habilidades sociais, estilos, expectivas e preferências. Com base nessas premissas e com o propósito essencial de obter subsídios para a compreensão do fenômeno das diferenças de gênero, os objetivos deste estudo foram: investigar as especificidades do brincar, as semelhanças e diferenças nos modos de brincar de meninos e meninas, na Educação Infantil, bem como descrever as brincadeiras, tanto em grupos do mesmo sexo quanto em grupos mistos, e investigar se as pessoas adultas induzem as brincadeiras tipificadas de sexo. Os dados foram coletados em instituições de Educação Infantil que atendem crianças de 4 a 6 anos. Os resultados mostram que: ocorre segregação entre meninos e meninas, devido à preferência de objetos de brincar diferentes; há interação entre ambos nas atividades não-tipificadas sexualmente; há influência das pessoas adultas na separação de gênero nas brincadeiras; as meninas organizam a brincadeira, despendem mais tempo na mesma atividade de brincar e tendem a excluir os meninos no momento da organização; os meninos são mais turbulentos, agitados e inquietos no brincar.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45263Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 171982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45263/37105Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKude, Vera Maria MoreiraKnüppe, LucianePlentz, Margarete Barbosa2023-05-29T14:04:19Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45263Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:04:19Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção do gênero e o brincar na Educação Infantil |
title |
A construção do gênero e o brincar na Educação Infantil |
spellingShingle |
A construção do gênero e o brincar na Educação Infantil Kude, Vera Maria Moreira Desenvolvimento Infantil Gênero Brincar Educação Infantil Construção da Identidade Separação de Gênero Child Development Gender Play Early Education Identity Gender Segregation Desarrollo Infantil Género Jugar Educación Infantil Construcción de la Identidad Separacíon del Género |
title_short |
A construção do gênero e o brincar na Educação Infantil |
title_full |
A construção do gênero e o brincar na Educação Infantil |
title_fullStr |
A construção do gênero e o brincar na Educação Infantil |
title_full_unstemmed |
A construção do gênero e o brincar na Educação Infantil |
title_sort |
A construção do gênero e o brincar na Educação Infantil |
author |
Kude, Vera Maria Moreira |
author_facet |
Kude, Vera Maria Moreira Knüppe, Luciane Plentz, Margarete Barbosa |
author_role |
author |
author2 |
Knüppe, Luciane Plentz, Margarete Barbosa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kude, Vera Maria Moreira Knüppe, Luciane Plentz, Margarete Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento Infantil Gênero Brincar Educação Infantil Construção da Identidade Separação de Gênero Child Development Gender Play Early Education Identity Gender Segregation Desarrollo Infantil Género Jugar Educación Infantil Construcción de la Identidad Separacíon del Género |
topic |
Desenvolvimento Infantil Gênero Brincar Educação Infantil Construção da Identidade Separação de Gênero Child Development Gender Play Early Education Identity Gender Segregation Desarrollo Infantil Género Jugar Educación Infantil Construcción de la Identidad Separacíon del Género |
description |
It has been shown that preschool age children present a tendency to gender segregation. Through this tendency boys and girls develop different social abilities, styles, expectations and preferences. According to these perspectives and aiming to better understand gender differences, this study examined the characteristics of playing; identified similarities and differences in the way boys and girls play in Early Education, described children´s plays in mixed groups and same-sex groups and investigated if adults stimulate gender-stereotyped play. The data were collected in preschools that attend children in the age range from four to six-years old. The results indicate that gender segregation between boys and girls occurs due to different choices of play toys; there is interaction between children in activities not typified by gender; adults influence gender segregation on play; spend more time in the same activity and tend to exclude boys / boys are more restless, turbulent, and enjoy rough-and-tumble play most of the time. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45263 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45263/37105 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 17 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711127364435968 |