UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058 |
Resumo: | The article aims to identify, from the perspective of strategic managers, categories thatparticipate in the establishment of an innovation culture in community universities in southern Brazil.The method is based on exploratory, qualitative research using a multiple case study and considering agroup of Brazilian universities as the analysis unit. Interviews were conducted with 67 managers from 14higher education institutions, as well as legal provisions, documents, scenario studies, and marketresearch. The results point to the need for universities to work in a competitive strategic positioning;approaching of academia and market times; guaranteeing innovation of the sustainable managementprinciple; internationalization as an indicator of innovation; curricular inflection and formation ofinnovative leaderships. Our contribution lies in proposing that universities, regardless of their state,private or community status must follow a strategic plan that is competitive in the market and boosts theinnovation culture. |
id |
UFMG-5_d27597506b91c7e6f6ca1b981eea559d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38058 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATIONUNIVERSIDAD Y LOS (DES)CAMINOS DE LA GESTIÓN ESTRATÉGICA PARA LA INNOVACIÓNUNIVERSIDADE E OS (DES)CAMINHOS DA GESTÃO ESTRATÉGICA PARA A INOVAÇÃOgestão universitáriagestão estratégicainovaçãouniversidade comunitária brasileirauniversity managementstrategic managementinnovationBrazilian community universitygestión universitariagestión estratégicainnovaciónuniversidad comunitaria brasileñaThe article aims to identify, from the perspective of strategic managers, categories thatparticipate in the establishment of an innovation culture in community universities in southern Brazil.The method is based on exploratory, qualitative research using a multiple case study and considering agroup of Brazilian universities as the analysis unit. Interviews were conducted with 67 managers from 14higher education institutions, as well as legal provisions, documents, scenario studies, and marketresearch. The results point to the need for universities to work in a competitive strategic positioning;approaching of academia and market times; guaranteeing innovation of the sustainable managementprinciple; internationalization as an indicator of innovation; curricular inflection and formation ofinnovative leaderships. Our contribution lies in proposing that universities, regardless of their state,private or community status must follow a strategic plan that is competitive in the market and boosts theinnovation culture.El artículo objetiva a identificar, desde la perpectiva de los gestores estratégicos, categoríasque participan en la instauración de una cultura de innovación en universidades comunitarias al sur deBrasil. El método está basado en una investigación cualitativa, exploratoria, por medio de estudio de casomúltiple, teniendo como unidad de análisis un grupo de universidades brasileñas. Se han realizadoentrevistas con 67 gestores de 14 instituciones de enseñanza superior, además de dispositivos legales,documentos, estudio de escenarios e investigaciones de mercado. Los resultados señalan a la necesidadde que las universidades trabajen posicionamiento estratégico competitivo; acercamiento entre los timesde la academia y mercado; una innovación garantidora del principio de la gestión sostenible; lainternacionalización como un indicador de innovación; la inflexión curricular y la formación de liderazgosinnovadores. Nuestra contribución reside en proponer que las universidades, independientemente de sunaturaleza estatal, privada o comunitaria, opten por un plan estratégico que impulse la cultura de lainnovación.O artigo objetiva identificar, a partir do olhar dos gestores estratégicos, categorias queparticipam da instauração de uma cultura de inovação em universidades comunitárias no sul do Brasil. Ométodo é baseado em uma pesquisa qualitativa, exploratória, por meio de estudo de caso múltiplo, tendocomo unidade de análise um grupo de universidades brasileiras. Foram realizadas entrevistas com 67gestores de 14 instituições de ensino superior, além de dispositivos legais, documentos, estudo de cenáriose pesquisas de mercado. Os resultados apontam para a necessidade de as universidades trabalharemposicionamento estratégico competitivo; aproximação dos times da academia e mercado; a inovaçãogarantidora do princípio da gestão sustentável; a internacionalização como um indicador de inovação; ainflexão curricular e a formação de lideranças inovadoras. Nossa contribuição reside em propor que as universidades, independentemente de sua natureza estatal, privada ou comunitária, optem por um planoestratégico que impulsione a cultura da inovação.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedtextoRevisado por paresAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058/29675https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFOSSATTI, PAULO MONTICELL, JEFFERSON MARLONDANESI, LUIZ CARLOS JUNG, HILDEGARD SUSANA2022-01-27T20:15:02Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38058Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T20:15:02Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION UNIVERSIDAD Y LOS (DES)CAMINOS DE LA GESTIÓN ESTRATÉGICA PARA LA INNOVACIÓN UNIVERSIDADE E OS (DES)CAMINHOS DA GESTÃO ESTRATÉGICA PARA A INOVAÇÃO |
title |
UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION |
spellingShingle |
UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION FOSSATTI, PAULO gestão universitária gestão estratégica inovação universidade comunitária brasileira university management strategic management innovation Brazilian community university gestión universitaria gestión estratégica innovación universidad comunitaria brasileña |
title_short |
UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION |
title_full |
UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION |
title_fullStr |
UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION |
title_full_unstemmed |
UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION |
title_sort |
UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION |
author |
FOSSATTI, PAULO |
author_facet |
FOSSATTI, PAULO MONTICELL, JEFFERSON MARLON DANESI, LUIZ CARLOS JUNG, HILDEGARD SUSANA |
author_role |
author |
author2 |
MONTICELL, JEFFERSON MARLON DANESI, LUIZ CARLOS JUNG, HILDEGARD SUSANA |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
FOSSATTI, PAULO MONTICELL, JEFFERSON MARLON DANESI, LUIZ CARLOS JUNG, HILDEGARD SUSANA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
gestão universitária gestão estratégica inovação universidade comunitária brasileira university management strategic management innovation Brazilian community university gestión universitaria gestión estratégica innovación universidad comunitaria brasileña |
topic |
gestão universitária gestão estratégica inovação universidade comunitária brasileira university management strategic management innovation Brazilian community university gestión universitaria gestión estratégica innovación universidad comunitaria brasileña |
description |
The article aims to identify, from the perspective of strategic managers, categories thatparticipate in the establishment of an innovation culture in community universities in southern Brazil.The method is based on exploratory, qualitative research using a multiple case study and considering agroup of Brazilian universities as the analysis unit. Interviews were conducted with 67 managers from 14higher education institutions, as well as legal provisions, documents, scenario studies, and marketresearch. The results point to the need for universities to work in a competitive strategic positioning;approaching of academia and market times; guaranteeing innovation of the sustainable managementprinciple; internationalization as an indicator of innovation; curricular inflection and formation ofinnovative leaderships. Our contribution lies in proposing that universities, regardless of their state,private or community status must follow a strategic plan that is competitive in the market and boosts theinnovation culture. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed texto Revisado por pares Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058/29675 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123853803520 |