UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: FOSSATTI, PAULO
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: MONTICELL, JEFFERSON MARLON, DANESI, LUIZ CARLOS, JUNG, HILDEGARD SUSANA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058
Resumo: The article aims to identify, from the perspective of strategic managers, categories thatparticipate in the establishment of an innovation culture in community universities in southern Brazil.The method is based on exploratory, qualitative research using a multiple case study and considering agroup of Brazilian universities as the analysis unit. Interviews were conducted with 67 managers from 14higher education institutions, as well as legal provisions, documents, scenario studies, and marketresearch. The results point to the need for universities to work in a competitive strategic positioning;approaching of academia and market times; guaranteeing innovation of the sustainable managementprinciple; internationalization as an indicator of innovation; curricular inflection and formation ofinnovative leaderships. Our contribution lies in proposing that universities, regardless of their state,private or community status must follow a strategic plan that is competitive in the market and boosts theinnovation culture.
id UFMG-5_d27597506b91c7e6f6ca1b981eea559d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38058
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATIONUNIVERSIDAD Y LOS (DES)CAMINOS DE LA GESTIÓN ESTRATÉGICA PARA LA INNOVACIÓNUNIVERSIDADE E OS (DES)CAMINHOS DA GESTÃO ESTRATÉGICA PARA A INOVAÇÃOgestão universitáriagestão estratégicainovaçãouniversidade comunitária brasileirauniversity managementstrategic managementinnovationBrazilian community universitygestión universitariagestión estratégicainnovaciónuniversidad comunitaria brasileñaThe article aims to identify, from the perspective of strategic managers, categories thatparticipate in the establishment of an innovation culture in community universities in southern Brazil.The method is based on exploratory, qualitative research using a multiple case study and considering agroup of Brazilian universities as the analysis unit. Interviews were conducted with 67 managers from 14higher education institutions, as well as legal provisions, documents, scenario studies, and marketresearch. The results point to the need for universities to work in a competitive strategic positioning;approaching of academia and market times; guaranteeing innovation of the sustainable managementprinciple; internationalization as an indicator of innovation; curricular inflection and formation ofinnovative leaderships. Our contribution lies in proposing that universities, regardless of their state,private or community status must follow a strategic plan that is competitive in the market and boosts theinnovation culture.El artículo objetiva a identificar, desde la perpectiva de los gestores estratégicos, categoríasque participan en la instauración de una cultura de innovación en universidades comunitarias al sur deBrasil. El método está basado en una investigación cualitativa, exploratoria, por medio de estudio de casomúltiple, teniendo como unidad de análisis un grupo de universidades brasileñas. Se han realizadoentrevistas con 67 gestores de 14 instituciones de enseñanza superior, además de dispositivos legales,documentos, estudio de escenarios e investigaciones de mercado. Los resultados señalan a la necesidadde que las universidades trabajen posicionamiento estratégico competitivo; acercamiento entre los timesde la academia y mercado; una innovación garantidora del principio de la gestión sostenible; lainternacionalización como un indicador de innovación; la inflexión curricular y la formación de liderazgosinnovadores. Nuestra contribución reside en proponer que las universidades, independientemente de sunaturaleza estatal, privada o comunitaria, opten por un plan estratégico que impulse la cultura de lainnovación.O artigo objetiva identificar, a partir do olhar dos gestores estratégicos, categorias queparticipam da instauração de uma cultura de inovação em universidades comunitárias no sul do Brasil. Ométodo é baseado em uma pesquisa qualitativa, exploratória, por meio de estudo de caso múltiplo, tendocomo unidade de análise um grupo de universidades brasileiras. Foram realizadas entrevistas com 67gestores de 14 instituições de ensino superior, além de dispositivos legais, documentos, estudo de cenáriose pesquisas de mercado. Os resultados apontam para a necessidade de as universidades trabalharemposicionamento estratégico competitivo; aproximação dos times da academia e mercado; a inovaçãogarantidora do princípio da gestão sustentável; a internacionalização como um indicador de inovação; ainflexão curricular e a formação de lideranças inovadoras. Nossa contribuição reside em propor que as universidades, independentemente de sua natureza estatal, privada ou comunitária, optem por um planoestratégico que impulsione a cultura da inovação.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedtextoRevisado por paresAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058/29675https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFOSSATTI, PAULO MONTICELL, JEFFERSON MARLONDANESI, LUIZ CARLOS JUNG, HILDEGARD SUSANA2022-01-27T20:15:02Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38058Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T20:15:02Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION
UNIVERSIDAD Y LOS (DES)CAMINOS DE LA GESTIÓN ESTRATÉGICA PARA LA INNOVACIÓN
UNIVERSIDADE E OS (DES)CAMINHOS DA GESTÃO ESTRATÉGICA PARA A INOVAÇÃO
title UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION
spellingShingle UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION
FOSSATTI, PAULO
gestão universitária
gestão estratégica
inovação
universidade comunitária brasileira
university management
strategic management
innovation
Brazilian community university
gestión universitaria
gestión estratégica
innovación
universidad comunitaria brasileña
title_short UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION
title_full UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION
title_fullStr UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION
title_full_unstemmed UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION
title_sort UNIVERSITY AND THE (UN)SUCCESSFULNESS OF THE STRATEGIC MANAGEMENT FOR INNOVATION
author FOSSATTI, PAULO
author_facet FOSSATTI, PAULO
MONTICELL, JEFFERSON MARLON
DANESI, LUIZ CARLOS
JUNG, HILDEGARD SUSANA
author_role author
author2 MONTICELL, JEFFERSON MARLON
DANESI, LUIZ CARLOS
JUNG, HILDEGARD SUSANA
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv FOSSATTI, PAULO
MONTICELL, JEFFERSON MARLON
DANESI, LUIZ CARLOS
JUNG, HILDEGARD SUSANA
dc.subject.por.fl_str_mv gestão universitária
gestão estratégica
inovação
universidade comunitária brasileira
university management
strategic management
innovation
Brazilian community university
gestión universitaria
gestión estratégica
innovación
universidad comunitaria brasileña
topic gestão universitária
gestão estratégica
inovação
universidade comunitária brasileira
university management
strategic management
innovation
Brazilian community university
gestión universitaria
gestión estratégica
innovación
universidad comunitaria brasileña
description The article aims to identify, from the perspective of strategic managers, categories thatparticipate in the establishment of an innovation culture in community universities in southern Brazil.The method is based on exploratory, qualitative research using a multiple case study and considering agroup of Brazilian universities as the analysis unit. Interviews were conducted with 67 managers from 14higher education institutions, as well as legal provisions, documents, scenario studies, and marketresearch. The results point to the need for universities to work in a competitive strategic positioning;approaching of academia and market times; guaranteeing innovation of the sustainable managementprinciple; internationalization as an indicator of innovation; curricular inflection and formation ofinnovative leaderships. Our contribution lies in proposing that universities, regardless of their state,private or community status must follow a strategic plan that is competitive in the market and boosts theinnovation culture.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
texto
Revisado por pares
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38058/29675
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123853803520