DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: BOMFIM MARTINS, MARCUS LEONARDO
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38066
Resumo: This article aims to propose a theoretical consideration on the possibilities of buildingmechanisms to evaluate History learning in school environments in a democratic perspective. Thedemocratizing aspects considered throughout the argument refer to possibilities of refiguration ofhistorical narratives that simultaneously guarantee spaces of subjectivation, identification andobjectification in relation to schoolar historical knowledge, and preserve the truth value of the refigurednarrative amidst evaluation processes. From a discursive approach inscribed in the post-foundationalagenda, the text invests in the destabilization of meanings of learning, evaluation and Didactics of Historyto propose a democratic evaluation of historical learning.
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spelling DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORYEVALUACIÓN DEMOCRÁTICA DE LOS APRENDIZAJES HISTÓRICOS: RETOS A LA DIDÁCTICA DE LA HISTORIAAVALIAÇÃO DEMOCRÁTICA DAS APRENDIZAGENS HISTÓRICAS: DESAFIOS À DIDÁTICA DA HISTÓRIAEnsino de Históriaaprendizagem históricadidática da Históriaconhecimento histórico escolaravaliação da aprendizagemHistory teachinghistorical learningdidactics of Historyscholar history knowledgelearning evaluationEnseñanza de Historiaaprendizaje históricodidáctica de la Historiaconocimiento histórico escolarevaluación del aprendizajeThis article aims to propose a theoretical consideration on the possibilities of buildingmechanisms to evaluate History learning in school environments in a democratic perspective. Thedemocratizing aspects considered throughout the argument refer to possibilities of refiguration ofhistorical narratives that simultaneously guarantee spaces of subjectivation, identification andobjectification in relation to schoolar historical knowledge, and preserve the truth value of the refigurednarrative amidst evaluation processes. From a discursive approach inscribed in the post-foundationalagenda, the text invests in the destabilization of meanings of learning, evaluation and Didactics of Historyto propose a democratic evaluation of historical learning.El objetivo de este artículo es proponer una reflexión teórica sobre las posibilidades deconstrucción de mecanismos de evaluación del aprendizaje en el ámbito de la Historia escolar en unaperspectiva democrática. Los aspectos democratizadores considerados a lo largo de la argumentación serefieren a posibilidades de refiguración de narrativas históricas que, simultáneamente, garanticen espaciosde subjetivación, identificación y objetivación en la relación con el conocimiento histórico escolar, ypreserven el valor de verdad de la narrativa refigurada em medio a procesos evaluativos. A partir de unabordaje discursivo inscrito en la pauta posfundacional, el texto apuesta a la desestabilización de sentidosde aprendizaje, evaluación y Didáctica de la Historia para proponer una evaluación democrática de losaprendizajes históricos.O objetivo deste artigo é propor uma reflexão teórica sobre as possibilidades de construçãode mecanismos de avaliação da aprendizagem no âmbito da história escolar em uma perspectivademocrática. Os aspectos democratizantes considerados ao longo da argumentação referem-se apossibilidades de refigurações de narrativas históricas que, simultaneamente, garantam espaços desubjetivação, identificação e objetivação na relação com o conhecimento histórico escolar, e preservemo valor de verdade da narrativa refigurada em meio aos processos avaliativos. A partir de uma abordagemdiscursiva inscrita na pauta pós-fundacional, o texto investe na desestabilização de sentidos deaprendizagem, avaliação e Didática da História para propor uma avaliação democrática das aprendizagenshistóricas.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38066Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38066/29682https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBOMFIM MARTINS, MARCUS LEONARDO 2022-01-27T20:45:16Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38066Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T20:45:16Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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