DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38066 |
Resumo: | This article aims to propose a theoretical consideration on the possibilities of buildingmechanisms to evaluate History learning in school environments in a democratic perspective. Thedemocratizing aspects considered throughout the argument refer to possibilities of refiguration ofhistorical narratives that simultaneously guarantee spaces of subjectivation, identification andobjectification in relation to schoolar historical knowledge, and preserve the truth value of the refigurednarrative amidst evaluation processes. From a discursive approach inscribed in the post-foundationalagenda, the text invests in the destabilization of meanings of learning, evaluation and Didactics of Historyto propose a democratic evaluation of historical learning. |
id |
UFMG-5_f06b366e6cf1e957cca782ed3d1f23e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38066 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORYEVALUACIÓN DEMOCRÁTICA DE LOS APRENDIZAJES HISTÓRICOS: RETOS A LA DIDÁCTICA DE LA HISTORIAAVALIAÇÃO DEMOCRÁTICA DAS APRENDIZAGENS HISTÓRICAS: DESAFIOS À DIDÁTICA DA HISTÓRIAEnsino de Históriaaprendizagem históricadidática da Históriaconhecimento histórico escolaravaliação da aprendizagemHistory teachinghistorical learningdidactics of Historyscholar history knowledgelearning evaluationEnseñanza de Historiaaprendizaje históricodidáctica de la Historiaconocimiento histórico escolarevaluación del aprendizajeThis article aims to propose a theoretical consideration on the possibilities of buildingmechanisms to evaluate History learning in school environments in a democratic perspective. Thedemocratizing aspects considered throughout the argument refer to possibilities of refiguration ofhistorical narratives that simultaneously guarantee spaces of subjectivation, identification andobjectification in relation to schoolar historical knowledge, and preserve the truth value of the refigurednarrative amidst evaluation processes. From a discursive approach inscribed in the post-foundationalagenda, the text invests in the destabilization of meanings of learning, evaluation and Didactics of Historyto propose a democratic evaluation of historical learning.El objetivo de este artículo es proponer una reflexión teórica sobre las posibilidades deconstrucción de mecanismos de evaluación del aprendizaje en el ámbito de la Historia escolar en unaperspectiva democrática. Los aspectos democratizadores considerados a lo largo de la argumentación serefieren a posibilidades de refiguración de narrativas históricas que, simultáneamente, garanticen espaciosde subjetivación, identificación y objetivación en la relación con el conocimiento histórico escolar, ypreserven el valor de verdad de la narrativa refigurada em medio a procesos evaluativos. A partir de unabordaje discursivo inscrito en la pauta posfundacional, el texto apuesta a la desestabilización de sentidosde aprendizaje, evaluación y Didáctica de la Historia para proponer una evaluación democrática de losaprendizajes históricos.O objetivo deste artigo é propor uma reflexão teórica sobre as possibilidades de construçãode mecanismos de avaliação da aprendizagem no âmbito da história escolar em uma perspectivademocrática. Os aspectos democratizantes considerados ao longo da argumentação referem-se apossibilidades de refigurações de narrativas históricas que, simultaneamente, garantam espaços desubjetivação, identificação e objetivação na relação com o conhecimento histórico escolar, e preservemo valor de verdade da narrativa refigurada em meio aos processos avaliativos. A partir de uma abordagemdiscursiva inscrita na pauta pós-fundacional, o texto investe na desestabilização de sentidos deaprendizagem, avaliação e Didática da História para propor uma avaliação democrática das aprendizagenshistóricas.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38066Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38066/29682https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBOMFIM MARTINS, MARCUS LEONARDO 2022-01-27T20:45:16Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38066Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T20:45:16Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORY EVALUACIÓN DEMOCRÁTICA DE LOS APRENDIZAJES HISTÓRICOS: RETOS A LA DIDÁCTICA DE LA HISTORIA AVALIAÇÃO DEMOCRÁTICA DAS APRENDIZAGENS HISTÓRICAS: DESAFIOS À DIDÁTICA DA HISTÓRIA |
title |
DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORY |
spellingShingle |
DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORY BOMFIM MARTINS, MARCUS LEONARDO Ensino de História aprendizagem histórica didática da História conhecimento histórico escolar avaliação da aprendizagem History teaching historical learning didactics of History scholar history knowledge learning evaluation Enseñanza de Historia aprendizaje histórico didáctica de la Historia conocimiento histórico escolar evaluación del aprendizaje |
title_short |
DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORY |
title_full |
DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORY |
title_fullStr |
DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORY |
title_full_unstemmed |
DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORY |
title_sort |
DEMOCRATIC EVALUATION OF HISTORICAL LEARNING: CHALLENGES TO THE DIDACTICS OF HISTORY |
author |
BOMFIM MARTINS, MARCUS LEONARDO |
author_facet |
BOMFIM MARTINS, MARCUS LEONARDO |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
BOMFIM MARTINS, MARCUS LEONARDO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de História aprendizagem histórica didática da História conhecimento histórico escolar avaliação da aprendizagem History teaching historical learning didactics of History scholar history knowledge learning evaluation Enseñanza de Historia aprendizaje histórico didáctica de la Historia conocimiento histórico escolar evaluación del aprendizaje |
topic |
Ensino de História aprendizagem histórica didática da História conhecimento histórico escolar avaliação da aprendizagem History teaching historical learning didactics of History scholar history knowledge learning evaluation Enseñanza de Historia aprendizaje histórico didáctica de la Historia conocimiento histórico escolar evaluación del aprendizaje |
description |
This article aims to propose a theoretical consideration on the possibilities of buildingmechanisms to evaluate History learning in school environments in a democratic perspective. Thedemocratizing aspects considered throughout the argument refer to possibilities of refiguration ofhistorical narratives that simultaneously guarantee spaces of subjectivation, identification andobjectification in relation to schoolar historical knowledge, and preserve the truth value of the refigurednarrative amidst evaluation processes. From a discursive approach inscribed in the post-foundationalagenda, the text invests in the destabilization of meanings of learning, evaluation and Didactics of Historyto propose a democratic evaluation of historical learning. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38066 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38066 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38066/29682 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124151599104 |