Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto livre |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16765 |
Resumo: | ABSTRACT: This case study aims at arriving at a thorough understanding of the complexities at issue for the implementation and development of the in-curriculum discipline of English in the School of Business and Hospitality in a Brazilian university targeting internationalization. On top of that, the program has a technological approach, which is, in other words, the use of technology (specifically ICT) as pivotal to maximize learning opportunities through a flexible delivery of instructions. The program was primarily designed by the approach of blended learning, but this case study also describes a merge with tandem learning in which it was a pilot project. I initially present theories that have framed this research. Next, I share my experience teaching and coordinating the program, and then I make some considerations about positive aspects and upcoming challengesKEYWORDS: Computer-Assisted Language Learning; blended learning; tandem learning; Systemic-Functional Linguistics; ICT.RESUMO: O presente estudo de caso tem como objetivo chegar a uma extensa compreensão das complexidades em questão para a implementação e o desenvolvimento da disciplina curricular de Inglês na Escola de Negócios e Hospitalidade de uma universidade brasileira, visando a sua internacionalização. Além disso, o programa tem uma abordagem tecnológica, ou seja, o uso da tecnologia (especificamente TIC) como elemento crucial para maximizar oportunidades de aprendizagem através de um modelo flexível de ensino. O programa foi principalmente desenvolvido com enfoque na abordagem do blended learning. No entanto, este estudo de caso também descreve uma mesclagem com o tandem learning num projeto piloto. Inicialmente, são apresentadas as teorias que enquadram a pesquisa; em seguida, compartilhamos nossa experiência de ensino e coordenação do programa para, então, fazer algumas considerações sobre aspectos positivos e desafios futuros.PALAVRAS-CHAVE: Aprendizagem mediada pelo computador; blended learning; tandem learning; Linguística Sistêmico-Funcional; TIC. |
id |
UFMG-9_705f1c7e5f85a8e8b0ac5953e83691a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/16765 |
network_acronym_str |
UFMG-9 |
network_name_str |
Texto livre |
repository_id_str |
|
spelling |
Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning modelsEnsino de línguas em Blended e Tandem com parceiros brasileiros: modelos de ensino flexíveisComputer-Assisted Language Learningblended learningtandem learningSystemic-Functional LinguisticsICTABSTRACT: This case study aims at arriving at a thorough understanding of the complexities at issue for the implementation and development of the in-curriculum discipline of English in the School of Business and Hospitality in a Brazilian university targeting internationalization. On top of that, the program has a technological approach, which is, in other words, the use of technology (specifically ICT) as pivotal to maximize learning opportunities through a flexible delivery of instructions. The program was primarily designed by the approach of blended learning, but this case study also describes a merge with tandem learning in which it was a pilot project. I initially present theories that have framed this research. Next, I share my experience teaching and coordinating the program, and then I make some considerations about positive aspects and upcoming challengesKEYWORDS: Computer-Assisted Language Learning; blended learning; tandem learning; Systemic-Functional Linguistics; ICT.RESUMO: O presente estudo de caso tem como objetivo chegar a uma extensa compreensão das complexidades em questão para a implementação e o desenvolvimento da disciplina curricular de Inglês na Escola de Negócios e Hospitalidade de uma universidade brasileira, visando a sua internacionalização. Além disso, o programa tem uma abordagem tecnológica, ou seja, o uso da tecnologia (especificamente TIC) como elemento crucial para maximizar oportunidades de aprendizagem através de um modelo flexível de ensino. O programa foi principalmente desenvolvido com enfoque na abordagem do blended learning. No entanto, este estudo de caso também descreve uma mesclagem com o tandem learning num projeto piloto. Inicialmente, são apresentadas as teorias que enquadram a pesquisa; em seguida, compartilhamos nossa experiência de ensino e coordenação do programa para, então, fazer algumas considerações sobre aspectos positivos e desafios futuros.PALAVRAS-CHAVE: Aprendizagem mediada pelo computador; blended learning; tandem learning; Linguística Sistêmico-Funcional; TIC.Universidade Federal de Minas Gerais2017-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/1676510.17851/1983-3652.10.2.123-144Texto Livre; Vol. 10 No. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144Texto Livre; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144Texto Livre; Vol. 10 No 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144Texto Livre; v. 10 n. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-1441983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16765/13522Copyright (c) 2017 Texto Livre: Linguagem e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Ulisses Tadeu Vaz2020-07-22T22:40:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/16765Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2020-07-22T22:40:46Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models Ensino de línguas em Blended e Tandem com parceiros brasileiros: modelos de ensino flexíveis |
title |
Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models |
spellingShingle |
Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models de Oliveira, Ulisses Tadeu Vaz Computer-Assisted Language Learning blended learning tandem learning Systemic-Functional Linguistics ICT |
title_short |
Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models |
title_full |
Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models |
title_fullStr |
Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models |
title_full_unstemmed |
Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models |
title_sort |
Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models |
author |
de Oliveira, Ulisses Tadeu Vaz |
author_facet |
de Oliveira, Ulisses Tadeu Vaz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Ulisses Tadeu Vaz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Computer-Assisted Language Learning blended learning tandem learning Systemic-Functional Linguistics ICT |
topic |
Computer-Assisted Language Learning blended learning tandem learning Systemic-Functional Linguistics ICT |
description |
ABSTRACT: This case study aims at arriving at a thorough understanding of the complexities at issue for the implementation and development of the in-curriculum discipline of English in the School of Business and Hospitality in a Brazilian university targeting internationalization. On top of that, the program has a technological approach, which is, in other words, the use of technology (specifically ICT) as pivotal to maximize learning opportunities through a flexible delivery of instructions. The program was primarily designed by the approach of blended learning, but this case study also describes a merge with tandem learning in which it was a pilot project. I initially present theories that have framed this research. Next, I share my experience teaching and coordinating the program, and then I make some considerations about positive aspects and upcoming challengesKEYWORDS: Computer-Assisted Language Learning; blended learning; tandem learning; Systemic-Functional Linguistics; ICT.RESUMO: O presente estudo de caso tem como objetivo chegar a uma extensa compreensão das complexidades em questão para a implementação e o desenvolvimento da disciplina curricular de Inglês na Escola de Negócios e Hospitalidade de uma universidade brasileira, visando a sua internacionalização. Além disso, o programa tem uma abordagem tecnológica, ou seja, o uso da tecnologia (especificamente TIC) como elemento crucial para maximizar oportunidades de aprendizagem através de um modelo flexível de ensino. O programa foi principalmente desenvolvido com enfoque na abordagem do blended learning. No entanto, este estudo de caso também descreve uma mesclagem com o tandem learning num projeto piloto. Inicialmente, são apresentadas as teorias que enquadram a pesquisa; em seguida, compartilhamos nossa experiência de ensino e coordenação do programa para, então, fazer algumas considerações sobre aspectos positivos e desafios futuros.PALAVRAS-CHAVE: Aprendizagem mediada pelo computador; blended learning; tandem learning; Linguística Sistêmico-Funcional; TIC. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16765 10.17851/1983-3652.10.2.123-144 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16765 |
identifier_str_mv |
10.17851/1983-3652.10.2.123-144 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16765/13522 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Livre; Vol. 10 No. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144 Texto Livre; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144 Texto Livre; Vol. 10 No 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144 Texto Livre; v. 10 n. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144 1983-3652 reponame:Texto livre instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Texto livre |
collection |
Texto livre |
repository.name.fl_str_mv |
Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatextolivre@letras.ufmg.br |
_version_ |
1799711142332858368 |