Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Ulisses Tadeu Vaz
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto livre
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16765
Resumo: ABSTRACT: This case study aims at arriving at a thorough understanding of the complexities at issue for the implementation and development of the in-curriculum discipline of English in the School of Business and Hospitality in a Brazilian university targeting internationalization. On top of that, the program has a technological approach, which is, in other words, the use of technology (specifically ICT) as pivotal to maximize learning opportunities through a flexible delivery of instructions. The program was primarily designed by the approach of blended learning, but this case study also describes a merge with tandem learning in which it was a pilot project. I initially present theories that have framed this research. Next, I share my experience teaching and coordinating the program, and then I make some considerations about positive aspects and upcoming challengesKEYWORDS: Computer-Assisted Language Learning; blended learning; tandem learning; Systemic-Functional Linguistics; ICT.RESUMO: O presente estudo de caso tem como objetivo chegar a uma extensa compreensão das complexidades em questão para a implementação e o desenvolvimento da disciplina curricular de Inglês na Escola de Negócios e Hospitalidade de uma universidade brasileira, visando a sua internacionalização. Além disso, o programa tem uma abordagem tecnológica, ou seja, o uso da tecnologia (especificamente TIC) como elemento crucial para maximizar oportunidades de aprendizagem através de um modelo flexível de ensino. O programa foi principalmente desenvolvido com enfoque na abordagem do blended learning. No entanto, este estudo de caso também descreve uma mesclagem com o tandem learning num projeto piloto. Inicialmente, são apresentadas as teorias que enquadram a pesquisa; em seguida, compartilhamos nossa experiência de ensino e coordenação do programa para, então, fazer algumas considerações sobre aspectos positivos e desafios futuros.PALAVRAS-CHAVE: Aprendizagem mediada pelo computador; blended learning; tandem learning; Linguística Sistêmico-Funcional; TIC.
id UFMG-9_705f1c7e5f85a8e8b0ac5953e83691a1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/16765
network_acronym_str UFMG-9
network_name_str Texto livre
repository_id_str
spelling Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning modelsEnsino de línguas em Blended e Tandem com parceiros brasileiros: modelos de ensino flexíveisComputer-Assisted Language Learningblended learningtandem learningSystemic-Functional LinguisticsICTABSTRACT: This case study aims at arriving at a thorough understanding of the complexities at issue for the implementation and development of the in-curriculum discipline of English in the School of Business and Hospitality in a Brazilian university targeting internationalization. On top of that, the program has a technological approach, which is, in other words, the use of technology (specifically ICT) as pivotal to maximize learning opportunities through a flexible delivery of instructions. The program was primarily designed by the approach of blended learning, but this case study also describes a merge with tandem learning in which it was a pilot project. I initially present theories that have framed this research. Next, I share my experience teaching and coordinating the program, and then I make some considerations about positive aspects and upcoming challengesKEYWORDS: Computer-Assisted Language Learning; blended learning; tandem learning; Systemic-Functional Linguistics; ICT.RESUMO: O presente estudo de caso tem como objetivo chegar a uma extensa compreensão das complexidades em questão para a implementação e o desenvolvimento da disciplina curricular de Inglês na Escola de Negócios e Hospitalidade de uma universidade brasileira, visando a sua internacionalização. Além disso, o programa tem uma abordagem tecnológica, ou seja, o uso da tecnologia (especificamente TIC) como elemento crucial para maximizar oportunidades de aprendizagem através de um modelo flexível de ensino. O programa foi principalmente desenvolvido com enfoque na abordagem do blended learning. No entanto, este estudo de caso também descreve uma mesclagem com o tandem learning num projeto piloto. Inicialmente, são apresentadas as teorias que enquadram a pesquisa; em seguida, compartilhamos nossa experiência de ensino e coordenação do programa para, então, fazer algumas considerações sobre aspectos positivos e desafios futuros.PALAVRAS-CHAVE: Aprendizagem mediada pelo computador; blended learning; tandem learning; Linguística Sistêmico-Funcional; TIC.Universidade Federal de Minas Gerais2017-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/1676510.17851/1983-3652.10.2.123-144Texto Livre; Vol. 10 No. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144Texto Livre; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144Texto Livre; Vol. 10 No 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144Texto Livre; v. 10 n. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-1441983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16765/13522Copyright (c) 2017 Texto Livre: Linguagem e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Ulisses Tadeu Vaz2020-07-22T22:40:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/16765Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2020-07-22T22:40:46Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models
Ensino de línguas em Blended e Tandem com parceiros brasileiros: modelos de ensino flexíveis
title Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models
spellingShingle Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models
de Oliveira, Ulisses Tadeu Vaz
Computer-Assisted Language Learning
blended learning
tandem learning
Systemic-Functional Linguistics
ICT
title_short Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models
title_full Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models
title_fullStr Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models
title_full_unstemmed Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models
title_sort Language learning in Blended And Tandem with Brazilian partners: flexible learning models
author de Oliveira, Ulisses Tadeu Vaz
author_facet de Oliveira, Ulisses Tadeu Vaz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Ulisses Tadeu Vaz
dc.subject.por.fl_str_mv Computer-Assisted Language Learning
blended learning
tandem learning
Systemic-Functional Linguistics
ICT
topic Computer-Assisted Language Learning
blended learning
tandem learning
Systemic-Functional Linguistics
ICT
description ABSTRACT: This case study aims at arriving at a thorough understanding of the complexities at issue for the implementation and development of the in-curriculum discipline of English in the School of Business and Hospitality in a Brazilian university targeting internationalization. On top of that, the program has a technological approach, which is, in other words, the use of technology (specifically ICT) as pivotal to maximize learning opportunities through a flexible delivery of instructions. The program was primarily designed by the approach of blended learning, but this case study also describes a merge with tandem learning in which it was a pilot project. I initially present theories that have framed this research. Next, I share my experience teaching and coordinating the program, and then I make some considerations about positive aspects and upcoming challengesKEYWORDS: Computer-Assisted Language Learning; blended learning; tandem learning; Systemic-Functional Linguistics; ICT.RESUMO: O presente estudo de caso tem como objetivo chegar a uma extensa compreensão das complexidades em questão para a implementação e o desenvolvimento da disciplina curricular de Inglês na Escola de Negócios e Hospitalidade de uma universidade brasileira, visando a sua internacionalização. Além disso, o programa tem uma abordagem tecnológica, ou seja, o uso da tecnologia (especificamente TIC) como elemento crucial para maximizar oportunidades de aprendizagem através de um modelo flexível de ensino. O programa foi principalmente desenvolvido com enfoque na abordagem do blended learning. No entanto, este estudo de caso também descreve uma mesclagem com o tandem learning num projeto piloto. Inicialmente, são apresentadas as teorias que enquadram a pesquisa; em seguida, compartilhamos nossa experiência de ensino e coordenação do programa para, então, fazer algumas considerações sobre aspectos positivos e desafios futuros.PALAVRAS-CHAVE: Aprendizagem mediada pelo computador; blended learning; tandem learning; Linguística Sistêmico-Funcional; TIC.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16765
10.17851/1983-3652.10.2.123-144
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16765
identifier_str_mv 10.17851/1983-3652.10.2.123-144
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16765/13522
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Texto Livre; Vol. 10 No. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144
Texto Livre; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144
Texto Livre; Vol. 10 No 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144
Texto Livre; v. 10 n. 2 (2017): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; 123-144
1983-3652
reponame:Texto livre
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Texto livre
collection Texto livre
repository.name.fl_str_mv Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistatextolivre@letras.ufmg.br
_version_ 1799711142332858368