A iniciação da natação: do desenvolvimento motor da criança a uma proposta de aplicação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Emanuelle Mendes Fialho
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9QKLLN
Resumo: The swimmings pedagogic is a needy field of research and methodologies focused on the initiation of infant swimming are still guided in the training system aimed at high yield. However, the approaches proposed for sports initiation in general offer validalternatives especially in the early stages in an attempt to transform the sporting context. In motor development are stages that lead the construction and development of teaching plans. Regarding the sports initiation, ought to adapt the basic principles of it properly into the scenario of the sport in order to preserve the child from possibleexcesses on an early start. As for swimming, it is necessary to rethink the way of methods applied, restructure and develop educational options to the current system of education in the infant swimming. Thus, this bibliographic review is based on the principles of sport initiation and motor development of the child, deals with aspects that influence positively and negatively the initiation step in infant swimming, seeking the necessary adjustments in order to show efficient methods to compose the teaching plans and provide a reasoned theory for the initiation of infant swimming proposal.
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spelling A iniciação da natação: do desenvolvimento motor da criança a uma proposta de aplicaçãoIniciação EsportivaNatação InfantilDesenvolvimento MotorPropostaNatação Estudo e ensinoNatação para criançasCapacidade motora nas criançasThe swimmings pedagogic is a needy field of research and methodologies focused on the initiation of infant swimming are still guided in the training system aimed at high yield. However, the approaches proposed for sports initiation in general offer validalternatives especially in the early stages in an attempt to transform the sporting context. In motor development are stages that lead the construction and development of teaching plans. Regarding the sports initiation, ought to adapt the basic principles of it properly into the scenario of the sport in order to preserve the child from possibleexcesses on an early start. As for swimming, it is necessary to rethink the way of methods applied, restructure and develop educational options to the current system of education in the infant swimming. Thus, this bibliographic review is based on the principles of sport initiation and motor development of the child, deals with aspects that influence positively and negatively the initiation step in infant swimming, seeking the necessary adjustments in order to show efficient methods to compose the teaching plans and provide a reasoned theory for the initiation of infant swimming proposal.A pedagogia da natação é um campo carente de pesquisas e as metodologias voltadas para a iniciação da natação infantil ainda são pautadas no sistema de treinamento que visam o alto rendimento. No entanto, as abordagens propostas para iniciação esportiva em geral, oferecem alternativas válidas principalmente nas fases iniciais, na tentativa de transformar o contexto esportivo. No Desenvolvimento Motorencontram-se estágios que norteiam a construção e o desenvolvimento dos planos de ensino. No que tange à iniciação esportiva, cabe adaptar os princípios básicos ao cenário da modalidade esportiva, de modo a preservar a criança dos possíveis excessos de uma iniciação precoce. Quanto à Natação, é necessário repensar os métodos aplicados, reestruturar e elaborar alternativas didáticas para o atual sistemade ensino da natação infantil. Sendo assim, o presente estudo realiza uma revisão bibliográfica, fundamentada nos princípios da iniciação esportiva e do desenvolvimento motor da criança, trata de aspectos que influenciam de forma positiva e negativa a etapa de iniciação na natação infantil, busca as adaptações necessárias, a fim de apontar alternativas eficientes para compor os planos de ensino e assim apresentar uma proposta para a iniciação da natação infantil.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGRodolfo Novellino BendaEmanuelle Mendes Fialho2019-08-12T12:36:13Z2019-08-12T12:36:13Z2013-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/VRNS-9QKLLNinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T20:51:56Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/VRNS-9QKLLNRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T20:51:56Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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