Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/60049 |
Resumo: | ABSTRACT: Reading fluency is seen as a goal in the development of oral reading and can, more quickly and objectively, indicate the evolution of student performance. The National Common Curricular Base of Brazil provides that between the 3rd and 5th grade of Elementary School the student must read autonomously and fluently with adequate textuality. Thus, the objective of this study is to verify whether reading fluency can be used as a competency indicator with the advancement of the school year for Elementary School students. This is an observational, longitudinal and descriptive study. Thirty-six children enrolled from the 3rd to the 5th grade of Elementary School participated, 18 of whom were the target population of Special Education or contemplated by the policy in the Distrito Federal, Brazil. The fluency of textual reading was assessed with an interval of 5 months with the variables reading rate and accuracy. The intergroup comparison showed superior results for the Control Group in both variables, whereas the intragroup indicated a statistically significant evolution only for the Interest Group. The Progression Coefficient was developed, whose results showed an evolution in the reading fluency measures. Thus, reading fluency seems to be an indicator of reading competence for Special Education |
id |
UFMG_2e8cdb17a6c07b2c400130e17dc4834c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/60049 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental iCOEFFICIENT OF PROGRESSION OF READING FLUENCY IN THE MONITORING OF STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOLEducação EspecialLeituraDesempenho acadêmico.Ensino FundamentalInclusão educacionalEducação especialDesempenho AcadêmicoInclusão EscolarLeituraEnsino Fundamental e MédioABSTRACT: Reading fluency is seen as a goal in the development of oral reading and can, more quickly and objectively, indicate the evolution of student performance. The National Common Curricular Base of Brazil provides that between the 3rd and 5th grade of Elementary School the student must read autonomously and fluently with adequate textuality. Thus, the objective of this study is to verify whether reading fluency can be used as a competency indicator with the advancement of the school year for Elementary School students. This is an observational, longitudinal and descriptive study. Thirty-six children enrolled from the 3rd to the 5th grade of Elementary School participated, 18 of whom were the target population of Special Education or contemplated by the policy in the Distrito Federal, Brazil. The fluency of textual reading was assessed with an interval of 5 months with the variables reading rate and accuracy. The intergroup comparison showed superior results for the Control Group in both variables, whereas the intragroup indicated a statistically significant evolution only for the Interest Group. The Progression Coefficient was developed, whose results showed an evolution in the reading fluency measures. Thus, reading fluency seems to be an indicator of reading competence for Special EducationRESUMO: A fluência de leitura é tida como uma meta no desenvolvimento da leitura oral e pode, de forma mais rápida e objetiva, indicar a evolução do desempenho dos estudantes. A Base Nacional Comum Curricular do Brasil prevê que, entre o 3º e 5º ano do Ensino Fundamental, o escolar deve ler de forma autônoma e fluente com textualidade adequada. Assim sendo, o objetivo deste estudo é verificar se a fluência leitora pode ser utilizada como um indicador de competência com o avanço do ano letivo para os estudantes do Ensino Fundamental I. Trata-se de um estudo observacional, longitudinal e descritivo. Participaram 36 crianças matriculadas do 3º ao 5º ano do Ensino Fundamental, sendo 18 do público-alvo da Educação Especial ou contemplados pela política no Distrito Federal, Brasil. A fluência de leitura textual foi avaliada com intervalo de cinco meses com as variáveis Taxa de leitura e Acurácia. A comparação intergrupo demonstrou resultados superiores para o Grupo de Controle em ambas a variáveis, já a intragrupo indicou evolução estatisticamente significante somente para o Grupo de Interesse. Foi desenvolvido o Coeficiente de Progressão, cujos resultados mostraram evolução nas medidas de fluência de leitura. Assim, a fluência de leitura parece ser um indicador de competência de leitura para a Educação EspecialUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIAUFMG2023-10-25T20:18:36Z2023-10-25T20:18:36Z2021-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf10.1590/1980-54702021v27e009319805470http://hdl.handle.net/1843/60049porRevista Brasileira de Educação EspecialEdlaine Souza PereiraLuciana Mendonça AlvesVanessa de Oliveira Martins ReisLetícia Celesteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-25T20:42:51Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60049Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-25T20:42:51Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i COEFFICIENT OF PROGRESSION OF READING FLUENCY IN THE MONITORING OF STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOL |
title |
Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i |
spellingShingle |
Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i Edlaine Souza Pereira Educação Especial Leitura Desempenho acadêmico. Ensino Fundamental Inclusão educacional Educação especial Desempenho Acadêmico Inclusão Escolar Leitura Ensino Fundamental e Médio |
title_short |
Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i |
title_full |
Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i |
title_fullStr |
Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i |
title_full_unstemmed |
Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i |
title_sort |
Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i |
author |
Edlaine Souza Pereira |
author_facet |
Edlaine Souza Pereira Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis Letícia Celeste |
author_role |
author |
author2 |
Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis Letícia Celeste |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Edlaine Souza Pereira Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis Letícia Celeste |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial Leitura Desempenho acadêmico. Ensino Fundamental Inclusão educacional Educação especial Desempenho Acadêmico Inclusão Escolar Leitura Ensino Fundamental e Médio |
topic |
Educação Especial Leitura Desempenho acadêmico. Ensino Fundamental Inclusão educacional Educação especial Desempenho Acadêmico Inclusão Escolar Leitura Ensino Fundamental e Médio |
description |
ABSTRACT: Reading fluency is seen as a goal in the development of oral reading and can, more quickly and objectively, indicate the evolution of student performance. The National Common Curricular Base of Brazil provides that between the 3rd and 5th grade of Elementary School the student must read autonomously and fluently with adequate textuality. Thus, the objective of this study is to verify whether reading fluency can be used as a competency indicator with the advancement of the school year for Elementary School students. This is an observational, longitudinal and descriptive study. Thirty-six children enrolled from the 3rd to the 5th grade of Elementary School participated, 18 of whom were the target population of Special Education or contemplated by the policy in the Distrito Federal, Brazil. The fluency of textual reading was assessed with an interval of 5 months with the variables reading rate and accuracy. The intergroup comparison showed superior results for the Control Group in both variables, whereas the intragroup indicated a statistically significant evolution only for the Interest Group. The Progression Coefficient was developed, whose results showed an evolution in the reading fluency measures. Thus, reading fluency seems to be an indicator of reading competence for Special Education |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12 2023-10-25T20:18:36Z 2023-10-25T20:18:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
10.1590/1980-54702021v27e0093 19805470 http://hdl.handle.net/1843/60049 |
identifier_str_mv |
10.1590/1980-54702021v27e0093 19805470 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/60049 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Especial |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829774471888896 |