Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Edlaine Souza Pereira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Luciana Mendonça Alves, Vanessa de Oliveira Martins Reis, Letícia Celeste
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/60049
Resumo: ABSTRACT: Reading fluency is seen as a goal in the development of oral reading and can, more quickly and objectively, indicate the evolution of student performance. The National Common Curricular Base of Brazil provides that between the 3rd and 5th grade of Elementary School the student must read autonomously and fluently with adequate textuality. Thus, the objective of this study is to verify whether reading fluency can be used as a competency indicator with the advancement of the school year for Elementary School students. This is an observational, longitudinal and descriptive study. Thirty-six children enrolled from the 3rd to the 5th grade of Elementary School participated, 18 of whom were the target population of Special Education or contemplated by the policy in the Distrito Federal, Brazil. The fluency of textual reading was assessed with an interval of 5 months with the variables reading rate and accuracy. The intergroup comparison showed superior results for the Control Group in both variables, whereas the intragroup indicated a statistically significant evolution only for the Interest Group. The Progression Coefficient was developed, whose results showed an evolution in the reading fluency measures. Thus, reading fluency seems to be an indicator of reading competence for Special Education
id UFMG_2e8cdb17a6c07b2c400130e17dc4834c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/60049
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental iCOEFFICIENT OF PROGRESSION OF READING FLUENCY IN THE MONITORING OF STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOLEducação EspecialLeituraDesempenho acadêmico.Ensino FundamentalInclusão educacionalEducação especialDesempenho AcadêmicoInclusão EscolarLeituraEnsino Fundamental e MédioABSTRACT: Reading fluency is seen as a goal in the development of oral reading and can, more quickly and objectively, indicate the evolution of student performance. The National Common Curricular Base of Brazil provides that between the 3rd and 5th grade of Elementary School the student must read autonomously and fluently with adequate textuality. Thus, the objective of this study is to verify whether reading fluency can be used as a competency indicator with the advancement of the school year for Elementary School students. This is an observational, longitudinal and descriptive study. Thirty-six children enrolled from the 3rd to the 5th grade of Elementary School participated, 18 of whom were the target population of Special Education or contemplated by the policy in the Distrito Federal, Brazil. The fluency of textual reading was assessed with an interval of 5 months with the variables reading rate and accuracy. The intergroup comparison showed superior results for the Control Group in both variables, whereas the intragroup indicated a statistically significant evolution only for the Interest Group. The Progression Coefficient was developed, whose results showed an evolution in the reading fluency measures. Thus, reading fluency seems to be an indicator of reading competence for Special EducationRESUMO: A fluência de leitura é tida como uma meta no desenvolvimento da leitura oral e pode, de forma mais rápida e objetiva, indicar a evolução do desempenho dos estudantes. A Base Nacional Comum Curricular do Brasil prevê que, entre o 3º e 5º ano do Ensino Fundamental, o escolar deve ler de forma autônoma e fluente com textualidade adequada. Assim sendo, o objetivo deste estudo é verificar se a fluência leitora pode ser utilizada como um indicador de competência com o avanço do ano letivo para os estudantes do Ensino Fundamental I. Trata-se de um estudo observacional, longitudinal e descritivo. Participaram 36 crianças matriculadas do 3º ao 5º ano do Ensino Fundamental, sendo 18 do público-alvo da Educação Especial ou contemplados pela política no Distrito Federal, Brasil. A fluência de leitura textual foi avaliada com intervalo de cinco meses com as variáveis Taxa de leitura e Acurácia. A comparação intergrupo demonstrou resultados superiores para o Grupo de Controle em ambas a variáveis, já a intragrupo indicou evolução estatisticamente significante somente para o Grupo de Interesse. Foi desenvolvido o Coeficiente de Progressão, cujos resultados mostraram evolução nas medidas de fluência de leitura. Assim, a fluência de leitura parece ser um indicador de competência de leitura para a Educação EspecialUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIAUFMG2023-10-25T20:18:36Z2023-10-25T20:18:36Z2021-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf10.1590/1980-54702021v27e009319805470http://hdl.handle.net/1843/60049porRevista Brasileira de Educação EspecialEdlaine Souza PereiraLuciana Mendonça AlvesVanessa de Oliveira Martins ReisLetícia Celesteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-25T20:42:51Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60049Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-25T20:42:51Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i
COEFFICIENT OF PROGRESSION OF READING FLUENCY IN THE MONITORING OF STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOL
title Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i
spellingShingle Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i
Edlaine Souza Pereira
Educação Especial
Leitura
Desempenho acadêmico.
Ensino Fundamental
Inclusão educacional
Educação especial
Desempenho Acadêmico
Inclusão Escolar
Leitura
Ensino Fundamental e Médio
title_short Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i
title_full Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i
title_fullStr Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i
title_full_unstemmed Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i
title_sort Coeficiente de progressão da fluência de leitura no acompanhamento de escolares do ensino fundamental i
author Edlaine Souza Pereira
author_facet Edlaine Souza Pereira
Luciana Mendonça Alves
Vanessa de Oliveira Martins Reis
Letícia Celeste
author_role author
author2 Luciana Mendonça Alves
Vanessa de Oliveira Martins Reis
Letícia Celeste
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Edlaine Souza Pereira
Luciana Mendonça Alves
Vanessa de Oliveira Martins Reis
Letícia Celeste
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Leitura
Desempenho acadêmico.
Ensino Fundamental
Inclusão educacional
Educação especial
Desempenho Acadêmico
Inclusão Escolar
Leitura
Ensino Fundamental e Médio
topic Educação Especial
Leitura
Desempenho acadêmico.
Ensino Fundamental
Inclusão educacional
Educação especial
Desempenho Acadêmico
Inclusão Escolar
Leitura
Ensino Fundamental e Médio
description ABSTRACT: Reading fluency is seen as a goal in the development of oral reading and can, more quickly and objectively, indicate the evolution of student performance. The National Common Curricular Base of Brazil provides that between the 3rd and 5th grade of Elementary School the student must read autonomously and fluently with adequate textuality. Thus, the objective of this study is to verify whether reading fluency can be used as a competency indicator with the advancement of the school year for Elementary School students. This is an observational, longitudinal and descriptive study. Thirty-six children enrolled from the 3rd to the 5th grade of Elementary School participated, 18 of whom were the target population of Special Education or contemplated by the policy in the Distrito Federal, Brazil. The fluency of textual reading was assessed with an interval of 5 months with the variables reading rate and accuracy. The intergroup comparison showed superior results for the Control Group in both variables, whereas the intragroup indicated a statistically significant evolution only for the Interest Group. The Progression Coefficient was developed, whose results showed an evolution in the reading fluency measures. Thus, reading fluency seems to be an indicator of reading competence for Special Education
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12
2023-10-25T20:18:36Z
2023-10-25T20:18:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 10.1590/1980-54702021v27e0093
19805470
http://hdl.handle.net/1843/60049
identifier_str_mv 10.1590/1980-54702021v27e0093
19805470
url http://hdl.handle.net/1843/60049
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Especial
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829774471888896