O livro ilustrado como exercício do olhar no ensino de artes visuais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flávia Roberta de Souza Carvalho
Data de Publicação: 2020
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/34210
Resumo: This work aims to understand the attributes of the picturebook in visual arts teaching, to conceptualize this object and to outline its specificities and, finally, to investigate the potentialities and relevance of reading images of this type of book in teaching/learning Visual Arts. In the picturebook, the image is privileged and its interrelationship with text and support challenges conventional reading habits, which generally do not explore the images. To read or mediate a picturebook in its completeness it is necessary to understand the particularities of each work and the relationships established in this object. Art/education is dedicated to investigate the ways we learn and teach Art; in contemporary, art teaching is challenged to contribute to the formation of individuals capable of critically analyzing and understanding images, whether of art or not. This research presents the origin and evolution of the picturebook in the combination of image and texts, the centers of categorization through which this type of work transits, and analyzes the relationships established within a selected work as support to art-educators and readers who wish to explore more thoroughly the picturebook. We intend to contribute to the valorization of visual language and the fomentation of new practices within the classroom by reading images from the picturebook.
id UFMG_42d97a8286e67ab9754631d1f430f046
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/34210
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling O livro ilustrado como exercício do olhar no ensino de artes visuaisThe picturebook as an exercise in looking at visual arts teachingLivro ilustradoLeitura de imagensArte/educaçãoArte - Estudo e ensinoLivros ilustrados para criançasLiteratura infanto-juvenil - IlustraçõesPercepção visualThis work aims to understand the attributes of the picturebook in visual arts teaching, to conceptualize this object and to outline its specificities and, finally, to investigate the potentialities and relevance of reading images of this type of book in teaching/learning Visual Arts. In the picturebook, the image is privileged and its interrelationship with text and support challenges conventional reading habits, which generally do not explore the images. To read or mediate a picturebook in its completeness it is necessary to understand the particularities of each work and the relationships established in this object. Art/education is dedicated to investigate the ways we learn and teach Art; in contemporary, art teaching is challenged to contribute to the formation of individuals capable of critically analyzing and understanding images, whether of art or not. This research presents the origin and evolution of the picturebook in the combination of image and texts, the centers of categorization through which this type of work transits, and analyzes the relationships established within a selected work as support to art-educators and readers who wish to explore more thoroughly the picturebook. We intend to contribute to the valorization of visual language and the fomentation of new practices within the classroom by reading images from the picturebook.Este trabalho tem como objetivo compreender os atributos do livro ilustrado no Ensino de Artes Visuais, conceituar este objeto e delinear as suas especificidades e, por fim, investigar as potencialidades e a relevância da leitura de imagens deste tipo de livro no ensino/aprendizagem de Artes Visuais. No livro ilustrado, a imagem é privilegiada e sua inter-relação com texto e suporte desafia os hábitos convencionais de leitura, que geralmente não exploram as imagens. Para ler ou mediar um livro ilustrado em sua completude faz-se necessário compreender as particularidades de cada obra e as relações estabelecidas neste objeto. A arte/educação se dedica a investigar os modos como aprendemos e ensinamos Arte; na contemporaneidade, o ensino de arte é desafiado a contribuir na formação de indivíduos capazes de analisar criticamente e compreender as imagens, sejam de arte ou não. Esta pesquisa apresenta a origem e evolução do livro ilustrado na combinação de imagem e textos, os polos de categorização pelos quais este tipo de obra transita, e analisa as relações estabelecidas dentro de uma obra selecionada como apoio a arte-educadores e leitores que desejam explorar mais a fundo o livro ilustrado. Pretendemos contribuir na valorização da linguagem visual e na fomentação de novas práticas dentro de sala de aula através da leitura de imagens do livro ilustrado.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias ContemporâneasUFMGGiovanna Viana Martinshttp://lattes.cnpq.br/9144157218008970Jussara Vitória de Freitas do Espírito SantoFlávia Roberta de Souza Carvalho2020-09-30T00:51:02Z2020-09-30T00:51:02Z2020-02-28Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/34210porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2020-09-30T00:51:02Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/34210Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2020-09-30T00:51:02Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O livro ilustrado como exercício do olhar no ensino de artes visuais
The picturebook as an exercise in looking at visual arts teaching
title O livro ilustrado como exercício do olhar no ensino de artes visuais
spellingShingle O livro ilustrado como exercício do olhar no ensino de artes visuais
Flávia Roberta de Souza Carvalho
Livro ilustrado
Leitura de imagens
Arte/educação
Arte - Estudo e ensino
Livros ilustrados para crianças
Literatura infanto-juvenil - Ilustrações
Percepção visual
title_short O livro ilustrado como exercício do olhar no ensino de artes visuais
title_full O livro ilustrado como exercício do olhar no ensino de artes visuais
title_fullStr O livro ilustrado como exercício do olhar no ensino de artes visuais
title_full_unstemmed O livro ilustrado como exercício do olhar no ensino de artes visuais
title_sort O livro ilustrado como exercício do olhar no ensino de artes visuais
author Flávia Roberta de Souza Carvalho
author_facet Flávia Roberta de Souza Carvalho
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Giovanna Viana Martins
http://lattes.cnpq.br/9144157218008970
Jussara Vitória de Freitas do Espírito Santo
dc.contributor.author.fl_str_mv Flávia Roberta de Souza Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Livro ilustrado
Leitura de imagens
Arte/educação
Arte - Estudo e ensino
Livros ilustrados para crianças
Literatura infanto-juvenil - Ilustrações
Percepção visual
topic Livro ilustrado
Leitura de imagens
Arte/educação
Arte - Estudo e ensino
Livros ilustrados para crianças
Literatura infanto-juvenil - Ilustrações
Percepção visual
description This work aims to understand the attributes of the picturebook in visual arts teaching, to conceptualize this object and to outline its specificities and, finally, to investigate the potentialities and relevance of reading images of this type of book in teaching/learning Visual Arts. In the picturebook, the image is privileged and its interrelationship with text and support challenges conventional reading habits, which generally do not explore the images. To read or mediate a picturebook in its completeness it is necessary to understand the particularities of each work and the relationships established in this object. Art/education is dedicated to investigate the ways we learn and teach Art; in contemporary, art teaching is challenged to contribute to the formation of individuals capable of critically analyzing and understanding images, whether of art or not. This research presents the origin and evolution of the picturebook in the combination of image and texts, the centers of categorization through which this type of work transits, and analyzes the relationships established within a selected work as support to art-educators and readers who wish to explore more thoroughly the picturebook. We intend to contribute to the valorization of visual language and the fomentation of new practices within the classroom by reading images from the picturebook.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-30T00:51:02Z
2020-09-30T00:51:02Z
2020-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/34210
url http://hdl.handle.net/1843/34210
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
Curso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
Curso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829810526126080