Mapeamento de metodologias de gestão de processos de negócios em Instituições de Ensino Superior (IES) públicas brasileiras
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/63240 https://orcid.org/0000-0001-9516-5825 https://orcid.org/0000-0003-4357-8016 |
Resumo: | Currently, organizations are surrounded by a context of high in-formation volume, rising customer expectations, a continually changing environment, and increased competitiveness in the glob-al market. In this context the discipline of business process man-agement is consolidated, in the context in which the functional view of organizations is replaced by the process oriented view. The objective of the research was to map BPM methodologies ap-plied in Brazilian public higher education institutions. For this purpose, searches were made in Portal Capes' theses and dissertations database, and were found 14 BPM methodologies applied in the context of educational institutions. Through Bardin's (1977) Content Analysis methodology, the 14 methodologies were briefly described and compared. The most complete methodologies regarding the contemplation of stages of a BPM methodology were Miguel’s methodology (2015), Barbosa’s methodology (2016), Pi-na’s methodology (2013) and Oliveira’s methodology (2018). |
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Mapeamento de metodologias de gestão de processos de negócios em Instituições de Ensino Superior (IES) públicas brasileirasMapping of business process management methodologies in Brazilian public Higher Education Institutions (HEIs)Gestão de processos de negócioMetodologia BPMImplementação de metodologia BPMInstituições de ensino superiorGestão de negóciosControle de processoEnsino superiorCurrently, organizations are surrounded by a context of high in-formation volume, rising customer expectations, a continually changing environment, and increased competitiveness in the glob-al market. In this context the discipline of business process man-agement is consolidated, in the context in which the functional view of organizations is replaced by the process oriented view. The objective of the research was to map BPM methodologies ap-plied in Brazilian public higher education institutions. For this purpose, searches were made in Portal Capes' theses and dissertations database, and were found 14 BPM methodologies applied in the context of educational institutions. Through Bardin's (1977) Content Analysis methodology, the 14 methodologies were briefly described and compared. The most complete methodologies regarding the contemplation of stages of a BPM methodology were Miguel’s methodology (2015), Barbosa’s methodology (2016), Pi-na’s methodology (2013) and Oliveira’s methodology (2018).Atualmente, as organizações estão cercadas por um contexto de grande volume informacional, aumento crescente das expectativas dos clientes, ambiente de mudanças contínuas e acirramento da competitividade no mercado global. Nesse contexto a disciplina de gestão de processos de negócio se consolida, no contexto em que a visão funcional das organizações é substituída pela visão orientada à processos. O objetivo da pesquisa foi mapear metodologias BPM aplicadas em Instituições de Ensino Superior públicas brasileiras. Para tal foram realizadas buscas na base de teses e dissertações do Portal Capes, encontrando-se 14 metodologias BPM aplicadas no contexto de instituições de ensino. Por meio da metodologia de Análise de Conteúdo de Bardin (1977), as 14 metodologias foram brevemente descritas e comparadas. As metodologias mais completas em relação à contemplação de etapas de uma metodologia BPM foram a de Miguel (2015), Barbosa (2016), Pina (2013) e Oliveira (2018).FAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas GeraisUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOUFMG2024-01-23T16:12:03Z2024-01-23T16:12:03Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf2237-6658http://hdl.handle.net/1843/63240https://orcid.org/0000-0001-9516-5825https://orcid.org/0000-0003-4357-8016porMúltiplos Olhares em Ciência da InformaçãoRaíssa Yuri HamanakaElisângela Cristina Aganetteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-01-23T16:12:03Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/63240Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-01-23T16:12:03Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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