Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-623655336 http://hdl.handle.net/1843/55713 https://orcid.org/0000-0003-4519-2870 |
Resumo: | Grounded on an ethnographic research approach in education, based on participant observation, video recordings, and interviews, we followed a group of six-year-old children in their process of integration into Elementary School. In our study, we sought to characterize aspects of the beginning of this process considering the school culture as something in constant motion, populated by clashes and contradictions, and in close relation with the construction of peer culture. We highlight some essential aspects that characterized the entrance of these children in Elementary School: the routine daily written in the blackboard, the concern with the children’s physical well-being, the care with school artifacts, the teacher’s low voice tone, the conversation circle, and the practice of children helping one another. |
id |
UFMG_56a9beed7bd2ef98a9fd3fc6661c5946 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/55713 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamentalChildhood and schooling: entrance of children in elementary schoolEscolarizaçãoInserçãoEnsino FundamentalEtnografia em EducaçãoEducação infantilAdaptação escolarAmbiente escolarGrounded on an ethnographic research approach in education, based on participant observation, video recordings, and interviews, we followed a group of six-year-old children in their process of integration into Elementary School. In our study, we sought to characterize aspects of the beginning of this process considering the school culture as something in constant motion, populated by clashes and contradictions, and in close relation with the construction of peer culture. We highlight some essential aspects that characterized the entrance of these children in Elementary School: the routine daily written in the blackboard, the concern with the children’s physical well-being, the care with school artifacts, the teacher’s low voice tone, the conversation circle, and the practice of children helping one another.A partir de uma pesquisa de abordagem etnográfica em educação, baseada em observação participante, videogravações e entrevistas, acompanhamos o início do processo de inserção de uma turma de crianças de seis anos no Ensino Fundamental. Em nosso estudo, procuramos caracterizar aspectos do início desse processo considerando a cultura escolar como algo em constante movimento, povoada por embates e contradições, e em íntima relação com a construção da cultura de pares. Destacamos alguns aspectos essenciais que caracterizaram a inserção dessas crianças no Ensino Fundamental: a rotina diariamente escrita no quadro, a preocupação com o bem- -estar físico das crianças, o cuidado com os artefatos escolares, o tom de voz baixo da professora, a roda de conversa e a prática de uma criança ajudar a outra.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUUFMG2023-07-03T22:56:40Z2023-07-03T22:56:40Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-6236553362175-6236http://hdl.handle.net/1843/55713https://orcid.org/0000-0003-4519-2870porEducação & RealidadeVanessa Ferraz Almeida NevesDanusa MunfordFrancisco Ângelo CoutinhoKely Cristina Nogueira Soutoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-07-11T20:38:23Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/55713Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-07-11T20:38:23Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental Childhood and schooling: entrance of children in elementary school |
title |
Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental |
spellingShingle |
Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental Vanessa Ferraz Almeida Neves Escolarização Inserção Ensino Fundamental Etnografia em Educação Educação infantil Adaptação escolar Ambiente escolar |
title_short |
Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental |
title_full |
Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental |
title_fullStr |
Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental |
title_sort |
Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental |
author |
Vanessa Ferraz Almeida Neves |
author_facet |
Vanessa Ferraz Almeida Neves Danusa Munford Francisco Ângelo Coutinho Kely Cristina Nogueira Souto |
author_role |
author |
author2 |
Danusa Munford Francisco Ângelo Coutinho Kely Cristina Nogueira Souto |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vanessa Ferraz Almeida Neves Danusa Munford Francisco Ângelo Coutinho Kely Cristina Nogueira Souto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escolarização Inserção Ensino Fundamental Etnografia em Educação Educação infantil Adaptação escolar Ambiente escolar |
topic |
Escolarização Inserção Ensino Fundamental Etnografia em Educação Educação infantil Adaptação escolar Ambiente escolar |
description |
Grounded on an ethnographic research approach in education, based on participant observation, video recordings, and interviews, we followed a group of six-year-old children in their process of integration into Elementary School. In our study, we sought to characterize aspects of the beginning of this process considering the school culture as something in constant motion, populated by clashes and contradictions, and in close relation with the construction of peer culture. We highlight some essential aspects that characterized the entrance of these children in Elementary School: the routine daily written in the blackboard, the concern with the children’s physical well-being, the care with school artifacts, the teacher’s low voice tone, the conversation circle, and the practice of children helping one another. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2023-07-03T22:56:40Z 2023-07-03T22:56:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623655336 2175-6236 http://hdl.handle.net/1843/55713 https://orcid.org/0000-0003-4519-2870 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623655336 http://hdl.handle.net/1843/55713 https://orcid.org/0000-0003-4519-2870 |
identifier_str_mv |
2175-6236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829843204997120 |