Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vanessa Ferraz Almeida Neves
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Danusa Munford, Francisco Ângelo Coutinho, Kely Cristina Nogueira Souto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623655336
http://hdl.handle.net/1843/55713
https://orcid.org/0000-0003-4519-2870
Resumo: Grounded on an ethnographic research approach in education, based on participant observation, video recordings, and interviews, we followed a group of six-year-old children in their process of integration into Elementary School. In our study, we sought to characterize aspects of the beginning of this process considering the school culture as something in constant motion, populated by clashes and contradictions, and in close relation with the construction of peer culture. We highlight some essential aspects that characterized the entrance of these children in Elementary School: the routine daily written in the blackboard, the concern with the children’s physical well-being, the care with school artifacts, the teacher’s low voice tone, the conversation circle, and the practice of children helping one another.
id UFMG_56a9beed7bd2ef98a9fd3fc6661c5946
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/55713
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamentalChildhood and schooling: entrance of children in elementary schoolEscolarizaçãoInserçãoEnsino FundamentalEtnografia em EducaçãoEducação infantilAdaptação escolarAmbiente escolarGrounded on an ethnographic research approach in education, based on participant observation, video recordings, and interviews, we followed a group of six-year-old children in their process of integration into Elementary School. In our study, we sought to characterize aspects of the beginning of this process considering the school culture as something in constant motion, populated by clashes and contradictions, and in close relation with the construction of peer culture. We highlight some essential aspects that characterized the entrance of these children in Elementary School: the routine daily written in the blackboard, the concern with the children’s physical well-being, the care with school artifacts, the teacher’s low voice tone, the conversation circle, and the practice of children helping one another.A partir de uma pesquisa de abordagem etnográfica em educação, baseada em observação participante, videogravações e entrevistas, acompanhamos o início do processo de inserção de uma turma de crianças de seis anos no Ensino Fundamental. Em nosso estudo, procuramos caracterizar aspectos do início desse processo considerando a cultura escolar como algo em constante movimento, povoada por embates e contradições, e em íntima relação com a construção da cultura de pares. Destacamos alguns aspectos essenciais que caracterizaram a inserção dessas crianças no Ensino Fundamental: a rotina diariamente escrita no quadro, a preocupação com o bem- -estar físico das crianças, o cuidado com os artefatos escolares, o tom de voz baixo da professora, a roda de conversa e a prática de uma criança ajudar a outra.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUUFMG2023-07-03T22:56:40Z2023-07-03T22:56:40Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-6236553362175-6236http://hdl.handle.net/1843/55713https://orcid.org/0000-0003-4519-2870porEducação & RealidadeVanessa Ferraz Almeida NevesDanusa MunfordFrancisco Ângelo CoutinhoKely Cristina Nogueira Soutoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-07-11T20:38:23Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/55713Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-07-11T20:38:23Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental
Childhood and schooling: entrance of children in elementary school
title Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental
spellingShingle Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental
Vanessa Ferraz Almeida Neves
Escolarização
Inserção
Ensino Fundamental
Etnografia em Educação
Educação infantil
Adaptação escolar
Ambiente escolar
title_short Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental
title_full Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental
title_fullStr Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental
title_full_unstemmed Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental
title_sort Infância e escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental
author Vanessa Ferraz Almeida Neves
author_facet Vanessa Ferraz Almeida Neves
Danusa Munford
Francisco Ângelo Coutinho
Kely Cristina Nogueira Souto
author_role author
author2 Danusa Munford
Francisco Ângelo Coutinho
Kely Cristina Nogueira Souto
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vanessa Ferraz Almeida Neves
Danusa Munford
Francisco Ângelo Coutinho
Kely Cristina Nogueira Souto
dc.subject.por.fl_str_mv Escolarização
Inserção
Ensino Fundamental
Etnografia em Educação
Educação infantil
Adaptação escolar
Ambiente escolar
topic Escolarização
Inserção
Ensino Fundamental
Etnografia em Educação
Educação infantil
Adaptação escolar
Ambiente escolar
description Grounded on an ethnographic research approach in education, based on participant observation, video recordings, and interviews, we followed a group of six-year-old children in their process of integration into Elementary School. In our study, we sought to characterize aspects of the beginning of this process considering the school culture as something in constant motion, populated by clashes and contradictions, and in close relation with the construction of peer culture. We highlight some essential aspects that characterized the entrance of these children in Elementary School: the routine daily written in the blackboard, the concern with the children’s physical well-being, the care with school artifacts, the teacher’s low voice tone, the conversation circle, and the practice of children helping one another.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2023-07-03T22:56:40Z
2023-07-03T22:56:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-623655336
2175-6236
http://hdl.handle.net/1843/55713
https://orcid.org/0000-0003-4519-2870
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-623655336
http://hdl.handle.net/1843/55713
https://orcid.org/0000-0003-4519-2870
identifier_str_mv 2175-6236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Realidade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829843204997120