Ensino da aritmética na escola de primeiras letras no século xix: as memórias de Humberto de Campos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i4.30969 http://hdl.handle.net/1843/37694 |
Resumo: | This article focuses on the narrative of Humberto de Campos in his first volume of memoirs (1886-1900) with regard to the education of the author. The first section emphasizes the importance of autobiographical writing for research in History of Education, and especially in History of Mathematics Education. The second section is a brief presentation of Humberto de Campos as a Brazilian writer. The next part discusses the theoretical and methodological foundations adopted for the use of autobiographical sources in research. The core of the text consists of the approach of the main school experiences narrated by Humberto de Campos in Parnaíba, in the interior of the state of Piauí, in the 1890s, highlighting practices that involve mathematical knowledge. The writer’s school memories emphasize the material precariousness of elementary education, the simultaneous teaching of many students of different levels in schools managed by a single teacher and the teaching methods based on repetition and memorization and supported in practices of punishment and humiliation of students. |
id |
UFMG_5f6f5a06d28da8bbdcc959945f7a4391 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/37694 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino da aritmética na escola de primeiras letras no século xix: as memórias de Humberto de CamposTeaching arithmetic at the primary school in the nineteenth century: the memories of Humberto de CamposEscrita autobiográficaHistória da educação matemáticaEscolas de primeiras letras no BrasilSéculo XIXMatemática - Estudo e Ensino - BrasilMatemática - História - BrasilThis article focuses on the narrative of Humberto de Campos in his first volume of memoirs (1886-1900) with regard to the education of the author. The first section emphasizes the importance of autobiographical writing for research in History of Education, and especially in History of Mathematics Education. The second section is a brief presentation of Humberto de Campos as a Brazilian writer. The next part discusses the theoretical and methodological foundations adopted for the use of autobiographical sources in research. The core of the text consists of the approach of the main school experiences narrated by Humberto de Campos in Parnaíba, in the interior of the state of Piauí, in the 1890s, highlighting practices that involve mathematical knowledge. The writer’s school memories emphasize the material precariousness of elementary education, the simultaneous teaching of many students of different levels in schools managed by a single teacher and the teaching methods based on repetition and memorization and supported in practices of punishment and humiliation of students.Este artigo focaliza a narrativa de Humberto de Campos em seu primeiro volume de memórias (1886-1900) no que se refere à educação escolar do autor. Inicialmente, enfatiza-se a importância da escrita autobiográfica para a pesquisa em História da Educação, e especialmente para a história da educação matemática. Em seguida, apresenta-se o autor, situando-o no cenário da literatura brasileira, e discorre-se sobre os fundamentos teórico-metodológicos adotados na pesquisa com fontes memorialísticas. O núcleo do texto é composto pela abordagem das principais experiências escolares narradas por Humberto de Campos na cidade de Parnaíba, no interior do Piauí, na década de 1890, com destaque para práticas que envolvem conhecimentos matemáticos. As lembranças escolares registradas na obra do escritor maranhense ressaltam a precariedade material da instrução elementar, o ensino de muitos alunos de diferentes níveis em escolas de um só professor e os métodos de ensino, baseados na repetição e memorização e apoiados em práticas punitivas de castigos e humilhações dos estudantes.CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e TecnológicoUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICAUFMG2021-08-23T19:32:47Z2021-08-23T19:32:47Z2017-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i4.30969EISSN 2178-5201 - ISSN 2178-5198http://hdl.handle.net/1843/37694porActa Scientiarum. Education (online)Maria Laura Magalhães Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-08-23T19:32:47Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/37694Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-08-23T19:32:47Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino da aritmética na escola de primeiras letras no século xix: as memórias de Humberto de Campos Teaching arithmetic at the primary school in the nineteenth century: the memories of Humberto de Campos |
title |
Ensino da aritmética na escola de primeiras letras no século xix: as memórias de Humberto de Campos |
spellingShingle |
Ensino da aritmética na escola de primeiras letras no século xix: as memórias de Humberto de Campos Maria Laura Magalhães Gomes Escrita autobiográfica História da educação matemática Escolas de primeiras letras no Brasil Século XIX Matemática - Estudo e Ensino - Brasil Matemática - História - Brasil |
title_short |
Ensino da aritmética na escola de primeiras letras no século xix: as memórias de Humberto de Campos |
title_full |
Ensino da aritmética na escola de primeiras letras no século xix: as memórias de Humberto de Campos |
title_fullStr |
Ensino da aritmética na escola de primeiras letras no século xix: as memórias de Humberto de Campos |
title_full_unstemmed |
Ensino da aritmética na escola de primeiras letras no século xix: as memórias de Humberto de Campos |
title_sort |
Ensino da aritmética na escola de primeiras letras no século xix: as memórias de Humberto de Campos |
author |
Maria Laura Magalhães Gomes |
author_facet |
Maria Laura Magalhães Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maria Laura Magalhães Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escrita autobiográfica História da educação matemática Escolas de primeiras letras no Brasil Século XIX Matemática - Estudo e Ensino - Brasil Matemática - História - Brasil |
topic |
Escrita autobiográfica História da educação matemática Escolas de primeiras letras no Brasil Século XIX Matemática - Estudo e Ensino - Brasil Matemática - História - Brasil |
description |
This article focuses on the narrative of Humberto de Campos in his first volume of memoirs (1886-1900) with regard to the education of the author. The first section emphasizes the importance of autobiographical writing for research in History of Education, and especially in History of Mathematics Education. The second section is a brief presentation of Humberto de Campos as a Brazilian writer. The next part discusses the theoretical and methodological foundations adopted for the use of autobiographical sources in research. The core of the text consists of the approach of the main school experiences narrated by Humberto de Campos in Parnaíba, in the interior of the state of Piauí, in the 1890s, highlighting practices that involve mathematical knowledge. The writer’s school memories emphasize the material precariousness of elementary education, the simultaneous teaching of many students of different levels in schools managed by a single teacher and the teaching methods based on repetition and memorization and supported in practices of punishment and humiliation of students. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10 2021-08-23T19:32:47Z 2021-08-23T19:32:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i4.30969 EISSN 2178-5201 - ISSN 2178-5198 http://hdl.handle.net/1843/37694 |
url |
https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i4.30969 http://hdl.handle.net/1843/37694 |
identifier_str_mv |
EISSN 2178-5201 - ISSN 2178-5198 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Acta Scientiarum. Education (online) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829768008466432 |