O perfil dos leitores do ensino médio da biblioteca escolar da Escola Estadual Brasília e as relações com o avanço da informação tecnológica, em Porto Velho-RO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/54594 https://orcid.org/0000-0002-8284-6071 https://orcid.org/0000-0002-8881-6850 |
Resumo: | This article refers to the result of a study whose objective was to identify the profile of high school students at the State School of Integral High School Brasília, from the public school system in the city of Porto Velho, state of Rondônia. The School Library must be a receptive environment for the student, enabling options that reach the various readers, respecting their choices, cultures and age group. The methodology used was an exploratory-descriptive approach, with a bibliographic review procedure. The tool for data collection was a semi-structured questionnaire applied to high school students. As main results, it was possible to know several aspects related to the profile of users of the Library, whose measured data may help the Library to expand its use and positioning with its public, ceasing to be seen only as a space of mandatory use, and can awaken the pleasure of reading and searching. |
id |
UFMG_5f7d71f0cec803d009e17526d580eaeb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/54594 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
O perfil dos leitores do ensino médio da biblioteca escolar da Escola Estadual Brasília e as relações com o avanço da informação tecnológica, em Porto Velho-ROThe profile of high school readers from the Escola Estadual Brasília school library and relations with the advancement of technological information in Porto Velho-ROPerfil de usuáriosBiblioteca escolarLeituraEnsino médioBibliotecas escolaresEnsino médioJovens - Livros e leituraBibliotecas e usuáriosThis article refers to the result of a study whose objective was to identify the profile of high school students at the State School of Integral High School Brasília, from the public school system in the city of Porto Velho, state of Rondônia. The School Library must be a receptive environment for the student, enabling options that reach the various readers, respecting their choices, cultures and age group. The methodology used was an exploratory-descriptive approach, with a bibliographic review procedure. The tool for data collection was a semi-structured questionnaire applied to high school students. As main results, it was possible to know several aspects related to the profile of users of the Library, whose measured data may help the Library to expand its use and positioning with its public, ceasing to be seen only as a space of mandatory use, and can awaken the pleasure of reading and searching.O presente artigo refere-se ao resultado de estudo cujo objetivo foi identificar o perfil dos estudantes do ensino médio da Escola Estadual de Ensino Médio Integral Brasília, da rede pública de ensino da cidade de Porto Velho, estado de Rondônia. A Biblioteca Escolar deve ser um ambiente receptivo ao aluno, possibilitando opções que atinjam os diversos leitores, respeitando suas escolhas, culturas e faixa etária. A metodologia utilizada foi uma abordagem de caráter exploratório-descritivo, tendo como procedimento a revisão bibliográfica. A ferramenta para a coleta de dados foi um questionário semiestruturado aplicado aos estudantes do ensino médio. Como principais resultados, foi possível conhecer vários aspectos relacionados ao perfil dos usuários da Biblioteca, cujos dados aferidos poderão auxiliar a que a Biblioteca amplie sua utilização e posicionamento junto ao seu público, deixando de ser vista apenas como um espaço de uso obrigatório, e possa despertar o prazer em ler e pesquisar.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilVETER - ESCOLA DE VETERINARIAUFMG2023-06-06T20:04:40Z2023-06-06T20:04:40Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf1414-0594http://hdl.handle.net/1843/54594https://orcid.org/0000-0002-8284-6071https://orcid.org/0000-0002-8881-6850porRevista ACBMeire Jane dos Santos SantanaAngerlânia RezendeWellington Marçal de Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-06T20:04:40Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54594Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-06T20:04:40Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O perfil dos leitores do ensino médio da biblioteca escolar da Escola Estadual Brasília e as relações com o avanço da informação tecnológica, em Porto Velho-RO The profile of high school readers from the Escola Estadual Brasília school library and relations with the advancement of technological information in Porto Velho-RO |
title |
O perfil dos leitores do ensino médio da biblioteca escolar da Escola Estadual Brasília e as relações com o avanço da informação tecnológica, em Porto Velho-RO |
spellingShingle |
O perfil dos leitores do ensino médio da biblioteca escolar da Escola Estadual Brasília e as relações com o avanço da informação tecnológica, em Porto Velho-RO Meire Jane dos Santos Santana Perfil de usuários Biblioteca escolar Leitura Ensino médio Bibliotecas escolares Ensino médio Jovens - Livros e leitura Bibliotecas e usuários |
title_short |
O perfil dos leitores do ensino médio da biblioteca escolar da Escola Estadual Brasília e as relações com o avanço da informação tecnológica, em Porto Velho-RO |
title_full |
O perfil dos leitores do ensino médio da biblioteca escolar da Escola Estadual Brasília e as relações com o avanço da informação tecnológica, em Porto Velho-RO |
title_fullStr |
O perfil dos leitores do ensino médio da biblioteca escolar da Escola Estadual Brasília e as relações com o avanço da informação tecnológica, em Porto Velho-RO |
title_full_unstemmed |
O perfil dos leitores do ensino médio da biblioteca escolar da Escola Estadual Brasília e as relações com o avanço da informação tecnológica, em Porto Velho-RO |
title_sort |
O perfil dos leitores do ensino médio da biblioteca escolar da Escola Estadual Brasília e as relações com o avanço da informação tecnológica, em Porto Velho-RO |
author |
Meire Jane dos Santos Santana |
author_facet |
Meire Jane dos Santos Santana Angerlânia Rezende Wellington Marçal de Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Angerlânia Rezende Wellington Marçal de Carvalho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meire Jane dos Santos Santana Angerlânia Rezende Wellington Marçal de Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Perfil de usuários Biblioteca escolar Leitura Ensino médio Bibliotecas escolares Ensino médio Jovens - Livros e leitura Bibliotecas e usuários |
topic |
Perfil de usuários Biblioteca escolar Leitura Ensino médio Bibliotecas escolares Ensino médio Jovens - Livros e leitura Bibliotecas e usuários |
description |
This article refers to the result of a study whose objective was to identify the profile of high school students at the State School of Integral High School Brasília, from the public school system in the city of Porto Velho, state of Rondônia. The School Library must be a receptive environment for the student, enabling options that reach the various readers, respecting their choices, cultures and age group. The methodology used was an exploratory-descriptive approach, with a bibliographic review procedure. The tool for data collection was a semi-structured questionnaire applied to high school students. As main results, it was possible to know several aspects related to the profile of users of the Library, whose measured data may help the Library to expand its use and positioning with its public, ceasing to be seen only as a space of mandatory use, and can awaken the pleasure of reading and searching. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2023-06-06T20:04:40Z 2023-06-06T20:04:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
1414-0594 http://hdl.handle.net/1843/54594 https://orcid.org/0000-0002-8284-6071 https://orcid.org/0000-0002-8881-6850 |
identifier_str_mv |
1414-0594 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/54594 https://orcid.org/0000-0002-8284-6071 https://orcid.org/0000-0002-8881-6850 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista ACB |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil VETER - ESCOLA DE VETERINARIA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil VETER - ESCOLA DE VETERINARIA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829817037783040 |