Organização da escuta musical: aspectos perceptivos e ferramentas analíticas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9RQMLF |
Resumo: | The aim of this research was to create an investigative routine focused on listening to help achieve musical analysis process. For that, we looked for a theoretical framework that would deal with issues relating to the perception of the universe of sound; we looked into how the mind perceives sound surface and how the brain organizes the data perceived. We sought additional support in the theoretical body of Gestalt, which examines the perceptual principles of the visual universe. The objective is that the routine be used almost intuitively and have the power to allow the analysis of musical pieces from various periods and compositional techniques. We illustrated how to use the routine by analyzing pieces of different periods and compositional techniques: Claude Debussys La Cathédrale engloutie and Karlheinz Stockhausens Gesang der Jüngling. |
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Organização da escuta musical: aspectos perceptivos e ferramentas analíticasAgrupamentosEstruturaPercepçãoDimensão musicalEscutaMusicaThe aim of this research was to create an investigative routine focused on listening to help achieve musical analysis process. For that, we looked for a theoretical framework that would deal with issues relating to the perception of the universe of sound; we looked into how the mind perceives sound surface and how the brain organizes the data perceived. We sought additional support in the theoretical body of Gestalt, which examines the perceptual principles of the visual universe. The objective is that the routine be used almost intuitively and have the power to allow the analysis of musical pieces from various periods and compositional techniques. We illustrated how to use the routine by analyzing pieces of different periods and compositional techniques: Claude Debussys La Cathédrale engloutie and Karlheinz Stockhausens Gesang der Jüngling.Esta pesquisa buscou criar uma rotina investigativa, focada na escuta, para auxiliar a realização de análises musicais. Para isso, procuramos um arcabouço teórico que abordasse questões relativas à percepção do universo sonoro, investigamos a maneira como a mente percebe a superfície sonora e como o cérebro organiza os dados que foram percebidos. Buscamos um apoio complementar no corpo teórico da Gestalt, que examina os princípios perceptivos do universo visual. O objetivo é que a rotina possa ser empregada de forma quase intuitiva e que tenha alcance para permitir analisar peças musicais de diversos períodos e técnicas composicionais. Ilustramos a forma de utilizar a rotina, analisando peças de períodos e técnicas composicionais diferentes: La cathédrale engloutie de Claude Debussy e Gesang der Jüngling de Karlheinz Stockhausen.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGRogerio Vasconcelos BarbosaEduardo Campolina Viana LoureiroOiliam Jose LannaEli Joory2019-08-09T21:16:40Z2019-08-09T21:16:40Z2014-11-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9RQMLFinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T12:40:37Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/AAGS-9RQMLFRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T12:40:37Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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