Reflexões sobre um dispositivo de análise da prática profissional e sua possível utilização na enfermagem
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.1590/S1980-220X2018004803434 http://hdl.handle.net/1843/65224 https://orcid.org/0000-0003-1588-2109 https://orcid.org/0000-0002-9735-4264 https://orcid.org/0000-0002-7525-2515 https://orcid.org/0000-0002-8083-2151 |
Resumo: | In order for nursing work not to become mechanistic, the team needs to develop a critical eye to its knowledge, its know-how and its know-to-be. The training of nursing professionals from a critical and reflective perspective motivated this study, which was based on the theoretical reference and the experience of the authors with use of the analytical methodology of the Groupe Entraînement de Analyze de Situations Éducatives (Training Group to Analyze Educational Situations) professional practice. This methodology aims to analyze professional situations in a group with the presence of a facilitator. The objective is to analyze the contributions of the Groupe Entraînement de Analyze de Situations Éducatives to train reflective professionals in nursing. The steps, rules of operation and the role of the participants are explained in order to promote a safe environment for all, enabling group members to develop hypotheses to understand the situation and develop analysis and reflection skills. It is concluded that this methodology offers the opportunity to open a space for reflective thinking, respecting the different roles and times intended for the speech of each participant, building their professional identity. |
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Reflexões sobre um dispositivo de análise da prática profissional e sua possível utilização na enfermagemReflections on a methodology for analyzing professional practice and its possible use in nursingReflexiones acerca de un dispositivo de análisis de la práctica profesional y su posible utilización en la enfermeríaEnfermagemEducação em enfermagemEducação continuada em enfermagemPrática profissionalEducação em enfermagemEducação continuada em enfermagemPrática profissionalIn order for nursing work not to become mechanistic, the team needs to develop a critical eye to its knowledge, its know-how and its know-to-be. The training of nursing professionals from a critical and reflective perspective motivated this study, which was based on the theoretical reference and the experience of the authors with use of the analytical methodology of the Groupe Entraînement de Analyze de Situations Éducatives (Training Group to Analyze Educational Situations) professional practice. This methodology aims to analyze professional situations in a group with the presence of a facilitator. The objective is to analyze the contributions of the Groupe Entraînement de Analyze de Situations Éducatives to train reflective professionals in nursing. The steps, rules of operation and the role of the participants are explained in order to promote a safe environment for all, enabling group members to develop hypotheses to understand the situation and develop analysis and reflection skills. It is concluded that this methodology offers the opportunity to open a space for reflective thinking, respecting the different roles and times intended for the speech of each participant, building their professional identity.Na enfermagem, para que o trabalho não se torne mecanicista, a equipe necessita desenvolver um olhar crítico sobre seu saber, seu saber-fazer e seu saber-ser. A formação de profissionais da enfermagem, pensada a partir de uma perspectiva crítica e reflexiva, motivou este estudo, que se pautou no referencial teórico e na experiência das autoras com a utilização do dispositivo de análise da prática profissional Groupe Entraînement de Analyse de Situations Éducatives. Esse dispositivo visa, em grupo, analisar situações profissionais com a presença de um facilitador. O objetivo é analisar as contribuições do Groupe Entraînement de Analyse de Situations Éducatives para a formação de profissionais reflexivos na enfermagem. As etapas, regras de funcionamento e o papel dos participantes são explicitados, a fim de promover um ambiente seguro para todos, permitindo aos membros do grupo a elaboração de hipóteses para compreender a situação e desenvolver competências de análise e reflexão. Conclui-se que o referido dispositivo oferece a oportunidade de abrir um espaço para o pensamento reflexivo, respeitando os diferentes papéis e tempos destinados à fala de cada participante, construindo a sua identidade profissional.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADAUFMG2024-03-04T22:35:10Z2024-03-04T22:35:10Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/S1980-220X20180048034341980-220Xhttp://hdl.handle.net/1843/65224https://orcid.org/0000-0003-1588-2109https://orcid.org/0000-0002-9735-4264https://orcid.org/0000-0002-7525-2515https://orcid.org/0000-0002-8083-2151porRevista da escola de enfermagem da USPCarla Aparecida SpagnolBéatrice LorenceVirginie Dufournet-CoestierAmanda Alemar Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-03-04T22:35:10Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/65224Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-03-04T22:35:10Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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