Fatores motivadores da realização de disciplinas em ead: um estudo sob a ótica da teoria da autodeterminação
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.24023/FutureJournal/2175-5825/2016.v8i2.225 http://hdl.handle.net/1843/53779 https://orcid.org/0000-0003-0016-3611 https://orcid.org/0000-0002-2188-9748 https://orcid.org/0000-0003-2522-3035 |
Resumo: | This study aimed to identify the motivational factors that affect the students of campus undergraduate in demand for subjects taught in distance mode. We applied a questionnaire in a sample consisting of 217 students of a public institution. The data collection instrument had 5 descriptive questions, 3 essay questions and 11 dichotomous questions. In the methodological procedures, we estimated some logistic regressions and we did some content analyses seeking to identify why some students have motivation for conducting courses in the distance mode while other students have not. As main results, we found that intrinsic and extrinsic factors affect students’ motivation for conducting subjects taught in distance education mode. We found also a strong prejudice related to distance learning, generated mainly by suspicion about the quality of teaching of this mode of education. |
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Fatores motivadores da realização de disciplinas em ead: um estudo sob a ótica da teoria da autodeterminaçãoDisciplinas EaDEnsino a distânciaMotivações acadêmicasTeoria da autodeterminaçãoRegressão logísticaEnsino à distânciaAutodeterminação (Educação)Análise de regressão logísticaThis study aimed to identify the motivational factors that affect the students of campus undergraduate in demand for subjects taught in distance mode. We applied a questionnaire in a sample consisting of 217 students of a public institution. The data collection instrument had 5 descriptive questions, 3 essay questions and 11 dichotomous questions. In the methodological procedures, we estimated some logistic regressions and we did some content analyses seeking to identify why some students have motivation for conducting courses in the distance mode while other students have not. As main results, we found that intrinsic and extrinsic factors affect students’ motivation for conducting subjects taught in distance education mode. We found also a strong prejudice related to distance learning, generated mainly by suspicion about the quality of teaching of this mode of education.No presente trabalho, o objetivo foi identificar os fatores motivacionais que influenciam os estudantes do curso de graduação presencial na busca por matérias ministradas na modalidade a distância. Foi aplicado um questionário em uma amostra formada por 217 discentes de uma IES pública. O instrumento de coleta de dados contou com cinco perguntas descritivas, três dissertativas e 11 dicotômicas. Foram estimadas regressões logísticas e realizada análise de conteúdo buscando identificar por que alguns estudantes apresentam motivação para a realização de disciplinas na modalidade a distância enquanto outros discentes não. Como principais resultados, comprovou-se que fatores intrínsecos e extrínsecos aos estudantes influenciam na motivação por realização de matérias lecionadas em EaD. Constatou-se, ainda, que há um forte preconceito relacionado à educação a distância, gerado, principalmente, pela desconfiança quanto à qualidade do ensino dessa modalidade.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISUFMG2023-05-22T21:06:09Z2023-05-22T21:06:09Z2016-08-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.24023/FutureJournal/2175-5825/2016.v8i2.2252175-5825http://hdl.handle.net/1843/53779https://orcid.org/0000-0003-0016-3611https://orcid.org/0000-0002-2188-9748https://orcid.org/0000-0003-2522-3035porFuture Studies Research JournalSamuel de Oliveira DursoEduardo Mendes NascimentoJacqueline Veneroso Alves da Cunhainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-05-22T21:06:09Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/53779Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-05-22T21:06:09Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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