Atratividade de destino turístico: a percepção dos atores locais de Ouro Preto, MG, Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.060 http://hdl.handle.net/1843/44511 |
Resumo: | Tourism marketing is still a theme which faces difficulties to stablish solid theoretical basis, given the complexity of the tourism amalgam. The touristic attractions and infrastructure‑related elements of a tourist location are mentioned in the literature as important for attracting visitors. However, the elements perceived by actors of a touristic destination remain unknown. Therefore, the objective of this paper was to identify the main elements of attractiveness perceived by stakeholders of an historical destination. Through a qualitative approach the research is based on in‑depth interviews with local stakeholders from Ouro Preto, Minas Gerais, Brazil. The study showed that the perception of attractiveness of local actors covers the historical and cultural distinct attractions and problems such as lack of service innovation and professionalism. It also points solutions such as the exploitation of potential attractions and product differentiation towards competitors. |
id |
UFMG_bcce4d26cd9512237ad629c6475736f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/44511 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Atratividade de destino turístico: a percepção dos atores locais de Ouro Preto, MG, BrasilDestination’s attractiveness: stakeholders’ perceptions from Ouro Preto, MG, BrazilAtratividade TurísticaCompetitividadeAtrativos PotenciaisMarketing TurísticoOuro PretoTurismo - Ouro Preto (MG)Marketing turísticoTourism marketing is still a theme which faces difficulties to stablish solid theoretical basis, given the complexity of the tourism amalgam. The touristic attractions and infrastructure‑related elements of a tourist location are mentioned in the literature as important for attracting visitors. However, the elements perceived by actors of a touristic destination remain unknown. Therefore, the objective of this paper was to identify the main elements of attractiveness perceived by stakeholders of an historical destination. Through a qualitative approach the research is based on in‑depth interviews with local stakeholders from Ouro Preto, Minas Gerais, Brazil. The study showed that the perception of attractiveness of local actors covers the historical and cultural distinct attractions and problems such as lack of service innovation and professionalism. It also points solutions such as the exploitation of potential attractions and product differentiation towards competitors.O marketing turístico ainda é uma área que enfrenta dificuldades em estabelecer bases teóricas sólidas, dada a complexidade do amálgama turístico. Os atrativos turísticos e os elementos relacionados à infraestrutura dos serviços e dos produtos de uma localidade turística são mencionados pela literatura como importantes para a atração de visitantes. Contudo, não se sabe exatamente os elementos percebidos por atores de um destino turístico. Assim, o objetivo deste trabalho foi identificar os principais elementos de atratividade local percebidos por stakeholders de um destino turístico histórico‑cultural. A abordagem do estudo foi qualitativa e se baseou em entrevistas em profundidade com atores do trade turístico de Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil. O estudo demonstrou que a percepção de atratividade dos atores entrevistados abrange os atrativos histórico‑culturais diferenciados e problemas como amadorismo e falta de inovação na prestação de serviços. Também foram apontadas soluções como a possibilidade de exploração de atrativos naturais e a diferenciação dos produtos frente à concorrência de destinos competidores.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASUFMG2022-08-24T14:04:59Z2022-08-24T14:04:59Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.06016592735http://hdl.handle.net/1843/44511porPASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural.Mariana de Freitas CoelhoMarlusa de Sevilha GoslingGiulia Berbelinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-08-24T14:05:00Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/44511Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-08-24T14:05Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atratividade de destino turístico: a percepção dos atores locais de Ouro Preto, MG, Brasil Destination’s attractiveness: stakeholders’ perceptions from Ouro Preto, MG, Brazil |
title |
Atratividade de destino turístico: a percepção dos atores locais de Ouro Preto, MG, Brasil |
spellingShingle |
Atratividade de destino turístico: a percepção dos atores locais de Ouro Preto, MG, Brasil Mariana de Freitas Coelho Atratividade Turística Competitividade Atrativos Potenciais Marketing Turístico Ouro Preto Turismo - Ouro Preto (MG) Marketing turístico |
title_short |
Atratividade de destino turístico: a percepção dos atores locais de Ouro Preto, MG, Brasil |
title_full |
Atratividade de destino turístico: a percepção dos atores locais de Ouro Preto, MG, Brasil |
title_fullStr |
Atratividade de destino turístico: a percepção dos atores locais de Ouro Preto, MG, Brasil |
title_full_unstemmed |
Atratividade de destino turístico: a percepção dos atores locais de Ouro Preto, MG, Brasil |
title_sort |
Atratividade de destino turístico: a percepção dos atores locais de Ouro Preto, MG, Brasil |
author |
Mariana de Freitas Coelho |
author_facet |
Mariana de Freitas Coelho Marlusa de Sevilha Gosling Giulia Berbel |
author_role |
author |
author2 |
Marlusa de Sevilha Gosling Giulia Berbel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mariana de Freitas Coelho Marlusa de Sevilha Gosling Giulia Berbel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atratividade Turística Competitividade Atrativos Potenciais Marketing Turístico Ouro Preto Turismo - Ouro Preto (MG) Marketing turístico |
topic |
Atratividade Turística Competitividade Atrativos Potenciais Marketing Turístico Ouro Preto Turismo - Ouro Preto (MG) Marketing turístico |
description |
Tourism marketing is still a theme which faces difficulties to stablish solid theoretical basis, given the complexity of the tourism amalgam. The touristic attractions and infrastructure‑related elements of a tourist location are mentioned in the literature as important for attracting visitors. However, the elements perceived by actors of a touristic destination remain unknown. Therefore, the objective of this paper was to identify the main elements of attractiveness perceived by stakeholders of an historical destination. Through a qualitative approach the research is based on in‑depth interviews with local stakeholders from Ouro Preto, Minas Gerais, Brazil. The study showed that the perception of attractiveness of local actors covers the historical and cultural distinct attractions and problems such as lack of service innovation and professionalism. It also points solutions such as the exploitation of potential attractions and product differentiation towards competitors. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2022-08-24T14:04:59Z 2022-08-24T14:04:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.060 16592735 http://hdl.handle.net/1843/44511 |
url |
https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.060 http://hdl.handle.net/1843/44511 |
identifier_str_mv |
16592735 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829682954272768 |