Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/70408 |
Resumo: | This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre Tirinha as a source for selecting arguments for the production of texts This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre comic strip as a source for selecting arguments for the production of texts. It thus proposes to promote a reflection aimed at analyzing the impact of reading comic strips as a pedagogical resource in improving the argumentative writing skills of elementary school students in their final years. To this end, it looks to theorists such as Amossy (2018), Bakhtin (1993), Fiorin & Plato (2001), Koch & Elias (2014), as well as finding guidelines for conducting text production in Geraldi (1984). It presents a brief analysis of argumentative texts and the comic strip genre, with the aim of reflecting on the education of student writers, based on reading, oral and written argumentation, interpretation and intertextuality activities, based on comic strips. Part of the research is the methodological axis of the work: the researcher, based on various strips, proposes what can be developed in terms of practical actions, based on the reflections presented. The researcher's efforts allow us to affirm that these reflections and activities, once well conducted, can result in excellent work and the development of discursive-argumentative text production skills. |
id |
UFMG_ce4c8117edb1470c9243c2c90e616f0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/70408 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.TirinhasTexto argumentativoLeituraProdução textualLíngua portuguesa – Estudo e ensinoThis study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre Tirinha as a source for selecting arguments for the production of texts This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre comic strip as a source for selecting arguments for the production of texts. It thus proposes to promote a reflection aimed at analyzing the impact of reading comic strips as a pedagogical resource in improving the argumentative writing skills of elementary school students in their final years. To this end, it looks to theorists such as Amossy (2018), Bakhtin (1993), Fiorin & Plato (2001), Koch & Elias (2014), as well as finding guidelines for conducting text production in Geraldi (1984). It presents a brief analysis of argumentative texts and the comic strip genre, with the aim of reflecting on the education of student writers, based on reading, oral and written argumentation, interpretation and intertextuality activities, based on comic strips. Part of the research is the methodological axis of the work: the researcher, based on various strips, proposes what can be developed in terms of practical actions, based on the reflections presented. The researcher's efforts allow us to affirm that these reflections and activities, once well conducted, can result in excellent work and the development of discursive-argumentative text production skills.O presente estudo consiste em uma pesquisa qualitativa, de cunho descritivo, cujo objetivo é propor reflexão sobre a necessidade de que a produção de texto na escola possa se valer do gênero discursivo Tirinha como fonte de seleção de argumentos para a produção de textos. Propõe, assim, promover uma reflexão voltada à análise do impacto da leitura de tiras como recurso pedagógico na melhoria da habilidade de escrita argumentativa em alunos do Ensino Fundamental Anos Finais. Para tal, busca teóricos como Amossy (2018), Bakhtin (1993), Fiorin & Platão (2001), Koch & Elias (2014), bem como encontra em Geraldi (1984) as orientações para a condução da produção de texto. Apresenta uma breve análise sobre os textos argumentativos e gênero tirinha, com o objetivo de refletir sobre a formação do aluno escritor de textos, a partir de atividades de leitura, argumentação oral e escrita, interpretação e intertextualidade, baseada em tirinhas. Parte da pesquisa encontra-se, metodologicamente, o eixo do trabalho: a pesquisadora, a partir de várias tiras, propõe o que pode ser desenvolvido em termos de ações práticas, com base nas reflexões apresentadas. O esforço da pesquisadora permite afirmar que essas reflexões e atividades, uma vez bem conduzidas, poderão resultar em excelentes trabalhos e em desenvolvimento de capacidades de produção de texto discursivo-argumentativo.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFALE - FACULDADE DE LETRASCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de TextosUFMGLeiva de Figueiredo Viana Lealhttp://lattes.cnpq.br/5179640093644398Cris ane Dias Gonçalves PaulaFrancis Arthuso PaivaAriane da Silva Paranaguá Peixoto2024-07-12T13:42:35Z2024-07-12T13:42:35Z2024-03-13Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/70408porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-07-12T13:42:35Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/70408Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-07-12T13:42:35Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades. |
title |
Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades. |
spellingShingle |
Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades. Ariane da Silva Paranaguá Peixoto Tirinhas Texto argumentativo Leitura Produção textual Língua portuguesa – Estudo e ensino |
title_short |
Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades. |
title_full |
Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades. |
title_fullStr |
Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades. |
title_full_unstemmed |
Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades. |
title_sort |
Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades. |
author |
Ariane da Silva Paranaguá Peixoto |
author_facet |
Ariane da Silva Paranaguá Peixoto |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Leiva de Figueiredo Viana Leal http://lattes.cnpq.br/5179640093644398 Cris ane Dias Gonçalves Paula Francis Arthuso Paiva |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ariane da Silva Paranaguá Peixoto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tirinhas Texto argumentativo Leitura Produção textual Língua portuguesa – Estudo e ensino |
topic |
Tirinhas Texto argumentativo Leitura Produção textual Língua portuguesa – Estudo e ensino |
description |
This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre Tirinha as a source for selecting arguments for the production of texts This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre comic strip as a source for selecting arguments for the production of texts. It thus proposes to promote a reflection aimed at analyzing the impact of reading comic strips as a pedagogical resource in improving the argumentative writing skills of elementary school students in their final years. To this end, it looks to theorists such as Amossy (2018), Bakhtin (1993), Fiorin & Plato (2001), Koch & Elias (2014), as well as finding guidelines for conducting text production in Geraldi (1984). It presents a brief analysis of argumentative texts and the comic strip genre, with the aim of reflecting on the education of student writers, based on reading, oral and written argumentation, interpretation and intertextuality activities, based on comic strips. Part of the research is the methodological axis of the work: the researcher, based on various strips, proposes what can be developed in terms of practical actions, based on the reflections presented. The researcher's efforts allow us to affirm that these reflections and activities, once well conducted, can result in excellent work and the development of discursive-argumentative text production skills. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-12T13:42:35Z 2024-07-12T13:42:35Z 2024-03-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia (especialização) |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/70408 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/70408 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FALE - FACULDADE DE LETRAS Curso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textos UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FALE - FACULDADE DE LETRAS Curso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textos UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829712109928448 |