Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ariane da Silva Paranaguá Peixoto
Data de Publicação: 2024
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/70408
Resumo: This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre Tirinha as a source for selecting arguments for the production of texts This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre comic strip as a source for selecting arguments for the production of texts. It thus proposes to promote a reflection aimed at analyzing the impact of reading comic strips as a pedagogical resource in improving the argumentative writing skills of elementary school students in their final years. To this end, it looks to theorists such as Amossy (2018), Bakhtin (1993), Fiorin & Plato (2001), Koch & Elias (2014), as well as finding guidelines for conducting text production in Geraldi (1984). It presents a brief analysis of argumentative texts and the comic strip genre, with the aim of reflecting on the education of student writers, based on reading, oral and written argumentation, interpretation and intertextuality activities, based on comic strips. Part of the research is the methodological axis of the work: the researcher, based on various strips, proposes what can be developed in terms of practical actions, based on the reflections presented. The researcher's efforts allow us to affirm that these reflections and activities, once well conducted, can result in excellent work and the development of discursive-argumentative text production skills.
id UFMG_ce4c8117edb1470c9243c2c90e616f0c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/70408
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.TirinhasTexto argumentativoLeituraProdução textualLíngua portuguesa – Estudo e ensinoThis study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre Tirinha as a source for selecting arguments for the production of texts This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre comic strip as a source for selecting arguments for the production of texts. It thus proposes to promote a reflection aimed at analyzing the impact of reading comic strips as a pedagogical resource in improving the argumentative writing skills of elementary school students in their final years. To this end, it looks to theorists such as Amossy (2018), Bakhtin (1993), Fiorin & Plato (2001), Koch & Elias (2014), as well as finding guidelines for conducting text production in Geraldi (1984). It presents a brief analysis of argumentative texts and the comic strip genre, with the aim of reflecting on the education of student writers, based on reading, oral and written argumentation, interpretation and intertextuality activities, based on comic strips. Part of the research is the methodological axis of the work: the researcher, based on various strips, proposes what can be developed in terms of practical actions, based on the reflections presented. The researcher's efforts allow us to affirm that these reflections and activities, once well conducted, can result in excellent work and the development of discursive-argumentative text production skills.O presente estudo consiste em uma pesquisa qualitativa, de cunho descritivo, cujo objetivo é propor reflexão sobre a necessidade de que a produção de texto na escola possa se valer do gênero discursivo Tirinha como fonte de seleção de argumentos para a produção de textos. Propõe, assim, promover uma reflexão voltada à análise do impacto da leitura de tiras como recurso pedagógico na melhoria da habilidade de escrita argumentativa em alunos do Ensino Fundamental Anos Finais. Para tal, busca teóricos como Amossy (2018), Bakhtin (1993), Fiorin & Platão (2001), Koch & Elias (2014), bem como encontra em Geraldi (1984) as orientações para a condução da produção de texto. Apresenta uma breve análise sobre os textos argumentativos e gênero tirinha, com o objetivo de refletir sobre a formação do aluno escritor de textos, a partir de atividades de leitura, argumentação oral e escrita, interpretação e intertextualidade, baseada em tirinhas. Parte da pesquisa encontra-se, metodologicamente, o eixo do trabalho: a pesquisadora, a partir de várias tiras, propõe o que pode ser desenvolvido em termos de ações práticas, com base nas reflexões apresentadas. O esforço da pesquisadora permite afirmar que essas reflexões e atividades, uma vez bem conduzidas, poderão resultar em excelentes trabalhos e em desenvolvimento de capacidades de produção de texto discursivo-argumentativo.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFALE - FACULDADE DE LETRASCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de TextosUFMGLeiva de Figueiredo Viana Lealhttp://lattes.cnpq.br/5179640093644398Cris ane Dias Gonçalves PaulaFrancis Arthuso PaivaAriane da Silva Paranaguá Peixoto2024-07-12T13:42:35Z2024-07-12T13:42:35Z2024-03-13Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/70408porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-07-12T13:42:35Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/70408Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-07-12T13:42:35Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.
title Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.
spellingShingle Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.
Ariane da Silva Paranaguá Peixoto
Tirinhas
Texto argumentativo
Leitura
Produção textual
Língua portuguesa – Estudo e ensino
title_short Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.
title_full Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.
title_fullStr Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.
title_full_unstemmed Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.
title_sort Caminhos para argumentar: reflexões para elaboração de atividades.
author Ariane da Silva Paranaguá Peixoto
author_facet Ariane da Silva Paranaguá Peixoto
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Leiva de Figueiredo Viana Leal
http://lattes.cnpq.br/5179640093644398
Cris ane Dias Gonçalves Paula
Francis Arthuso Paiva
dc.contributor.author.fl_str_mv Ariane da Silva Paranaguá Peixoto
dc.subject.por.fl_str_mv Tirinhas
Texto argumentativo
Leitura
Produção textual
Língua portuguesa – Estudo e ensino
topic Tirinhas
Texto argumentativo
Leitura
Produção textual
Língua portuguesa – Estudo e ensino
description This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre Tirinha as a source for selecting arguments for the production of texts This study consists of a qualitative, descriptive study, the aim of which is to propose a reflection on the need for text production at school to make use of the discursive genre comic strip as a source for selecting arguments for the production of texts. It thus proposes to promote a reflection aimed at analyzing the impact of reading comic strips as a pedagogical resource in improving the argumentative writing skills of elementary school students in their final years. To this end, it looks to theorists such as Amossy (2018), Bakhtin (1993), Fiorin & Plato (2001), Koch & Elias (2014), as well as finding guidelines for conducting text production in Geraldi (1984). It presents a brief analysis of argumentative texts and the comic strip genre, with the aim of reflecting on the education of student writers, based on reading, oral and written argumentation, interpretation and intertextuality activities, based on comic strips. Part of the research is the methodological axis of the work: the researcher, based on various strips, proposes what can be developed in terms of practical actions, based on the reflections presented. The researcher's efforts allow us to affirm that these reflections and activities, once well conducted, can result in excellent work and the development of discursive-argumentative text production skills.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-12T13:42:35Z
2024-07-12T13:42:35Z
2024-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/70408
url http://hdl.handle.net/1843/70408
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FALE - FACULDADE DE LETRAS
Curso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textos
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FALE - FACULDADE DE LETRAS
Curso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textos
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829712109928448