A leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/56155 https://orcid.org/0000-0002-4869-2531 https://orcid.org/0000-0002-6853-8398 |
Resumo: | The article analyzes the forms of representation of reading in the classroom present in educational periodicals and schoolbooks that discuss curriculum or literary reading, such as Revista Pedagógica (1894-1896), Revista de Educação (1927-1961), the Antologia nacional (1895) by Fausto Barreto and Carlos de Laet, Seleta clássica (1914), by João Ribeiro, and Céu, terra e mar (1914), by Alberto de Oliveira, and Português através de textos (1969), by Magda Soares. The aim of the paper is to show that the precedence of literary reading in Portuguese language teaching until the 1960s seems to preserve the heritage of the classical tradition, at the same time that it is part of a long debate about humanistic and scientific education in the secondary school curriculum. The clash between literary and scientific culture in the secondary school curriculum led to the gradual elimination of classical subjects at this level. On the other hand, the practice of reading literary texts remains in the Portuguese school subject, until the 1960s, as a characteristic feature of literary culture in Brazil. |
id |
UFMG_d53d2e39607c699d15f5c0cd56f65cf0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/56155 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
A leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formaçãoLiterary reading in high school and the humanistic ideal of educationEnsino de leituraCurrículoCurso SecundárioHistória da disciplina escolar PortuguêsLeitura (Ensino secundário)Língua portuguesa - Estudo e ensinoThe article analyzes the forms of representation of reading in the classroom present in educational periodicals and schoolbooks that discuss curriculum or literary reading, such as Revista Pedagógica (1894-1896), Revista de Educação (1927-1961), the Antologia nacional (1895) by Fausto Barreto and Carlos de Laet, Seleta clássica (1914), by João Ribeiro, and Céu, terra e mar (1914), by Alberto de Oliveira, and Português através de textos (1969), by Magda Soares. The aim of the paper is to show that the precedence of literary reading in Portuguese language teaching until the 1960s seems to preserve the heritage of the classical tradition, at the same time that it is part of a long debate about humanistic and scientific education in the secondary school curriculum. The clash between literary and scientific culture in the secondary school curriculum led to the gradual elimination of classical subjects at this level. On the other hand, the practice of reading literary texts remains in the Portuguese school subject, until the 1960s, as a characteristic feature of literary culture in Brazil.O artigo analisa as formas de representação da leitura em sala de aula presentes em periódicos educacionais e livros escolares que discutem o currículo ou a leitura literária, tais como Revista Pedagógica (1894-1896), Revista de Educação (1927-1961) a Antologia nacional (1895) de Fausto Barreto e Carlos de Laet, Seleta clássica (1914), de João Ribeiro, e Céu, terra e mar (1914), de Alberto de Oliveira, Português através de textos (1969), de Magda Soares. Busca-se demonstrar que a precedência da leitura literária no ensino de língua portuguesa, até a década de 1960, parece conservar uma herança da tradição clássica, ao mesmo tempo em que é parte integrante de um longo debate sobre a formação humanista e a cientificista no currículo do curso secundário. O embate travado entre a cultura literária e a cultura científica no currículo do ensino secundário ocasionou a eliminação gradativa das disciplinas clássicas nesse nível de ensino. Por outro lado, a prática de leitura de textos literários permanece na disciplina escolar português, até os anos de 1960, como traço característico da cultura literária no Brasil.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFALE - FACULDADE DE LETRASUFMG2023-07-12T22:23:29Z2023-07-12T22:23:29Z2021-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf2596-2817http://hdl.handle.net/1843/56155https://orcid.org/0000-0002-4869-2531https://orcid.org/0000-0002-6853-8398porEntrelaces: Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFCConstantino Luz de MedeirosRejane Rodrigues Almeidainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-07-12T22:23:30Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/56155Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-07-12T22:23:30Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formação Literary reading in high school and the humanistic ideal of education |
title |
A leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formação |
spellingShingle |
A leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formação Constantino Luz de Medeiros Ensino de leitura Currículo Curso Secundário História da disciplina escolar Português Leitura (Ensino secundário) Língua portuguesa - Estudo e ensino |
title_short |
A leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formação |
title_full |
A leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formação |
title_fullStr |
A leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formação |
title_full_unstemmed |
A leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formação |
title_sort |
A leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formação |
author |
Constantino Luz de Medeiros |
author_facet |
Constantino Luz de Medeiros Rejane Rodrigues Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Rejane Rodrigues Almeida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Constantino Luz de Medeiros Rejane Rodrigues Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de leitura Currículo Curso Secundário História da disciplina escolar Português Leitura (Ensino secundário) Língua portuguesa - Estudo e ensino |
topic |
Ensino de leitura Currículo Curso Secundário História da disciplina escolar Português Leitura (Ensino secundário) Língua portuguesa - Estudo e ensino |
description |
The article analyzes the forms of representation of reading in the classroom present in educational periodicals and schoolbooks that discuss curriculum or literary reading, such as Revista Pedagógica (1894-1896), Revista de Educação (1927-1961), the Antologia nacional (1895) by Fausto Barreto and Carlos de Laet, Seleta clássica (1914), by João Ribeiro, and Céu, terra e mar (1914), by Alberto de Oliveira, and Português através de textos (1969), by Magda Soares. The aim of the paper is to show that the precedence of literary reading in Portuguese language teaching until the 1960s seems to preserve the heritage of the classical tradition, at the same time that it is part of a long debate about humanistic and scientific education in the secondary school curriculum. The clash between literary and scientific culture in the secondary school curriculum led to the gradual elimination of classical subjects at this level. On the other hand, the practice of reading literary texts remains in the Portuguese school subject, until the 1960s, as a characteristic feature of literary culture in Brazil. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-01 2023-07-12T22:23:29Z 2023-07-12T22:23:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
2596-2817 http://hdl.handle.net/1843/56155 https://orcid.org/0000-0002-4869-2531 https://orcid.org/0000-0002-6853-8398 |
identifier_str_mv |
2596-2817 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/56155 https://orcid.org/0000-0002-4869-2531 https://orcid.org/0000-0002-6853-8398 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Entrelaces: Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFC |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FALE - FACULDADE DE LETRAS UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FALE - FACULDADE DE LETRAS UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829929220734976 |