Elaboração e validação de conteúdo de um catálogo de meios de treinamento para a prova de 5.000m de atletismo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/61270 |
Resumo: | Training planning is an important step in the pursuit of sporting success. As important as the empirical evidence diagnosed by the coach in the training prescription is, the theoretical foundation coming from scientific research in the different areas related to sports science is increasingly necessary. The PRACTE model proposes the creation of a guideline of training means for each sport modality, which should be elaborated by experienced coaches in the modality and scientifically validated. The objective of this work was to elaborate and validate the content of a catalog of training means for the 5,000m athletics events. The guideline was prepared in three stages. Initially, a systematic review was carried out, followed by interviews with experts. The training means elaborated in the two stages were organized and gave rise to the guideline. This guideline was evaluated by judges and experts regarding Clarity of Language, Practical Pertinence, Theoretical Relevance and specificity. 66 means of training were prepared, classified into 15 categories according to their purposes. Nine training means were classified as general, 22 as special and 35 as specific. |
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Elaboração e validação de conteúdo de um catálogo de meios de treinamento para a prova de 5.000m de atletismoElaboration and content validation of a catalog of training means for the 5,000m athletic eventMeios de treinamentoValidação de conteúdoAtletismoExercisesContent validationAthleticsCorridasAtletismoEsportes - Treinamento técnicoTraining planning is an important step in the pursuit of sporting success. As important as the empirical evidence diagnosed by the coach in the training prescription is, the theoretical foundation coming from scientific research in the different areas related to sports science is increasingly necessary. The PRACTE model proposes the creation of a guideline of training means for each sport modality, which should be elaborated by experienced coaches in the modality and scientifically validated. The objective of this work was to elaborate and validate the content of a catalog of training means for the 5,000m athletics events. The guideline was prepared in three stages. Initially, a systematic review was carried out, followed by interviews with experts. The training means elaborated in the two stages were organized and gave rise to the guideline. This guideline was evaluated by judges and experts regarding Clarity of Language, Practical Pertinence, Theoretical Relevance and specificity. 66 means of training were prepared, classified into 15 categories according to their purposes. Nine training means were classified as general, 22 as special and 35 as specific.O planejamento do treinamento é uma etapa importante na busca pelo sucesso esportivo. Por mais importante que sejam as evidências empíricas diagnosticadas pelo treinador na prescrição de treinamento, é necessário, cada vez mais, o fundamento teórico proveniente da investigação científica nas diferentes áreas relacionadas com as ciências do desporto. O modelo PRACTE propõe a criação de um catálogo de meios de treinamento para cada modalidade esportiva, o qual deverá ser elaborado por treinadores experientes na modalidade e validado cientificamente. O objetivo deste trabalho foi elaborar e validar o conteúdo de um catálogo de meios de treinamento para as provas de atletismo de 5.000m. O catálogo foi elaborado em três etapas. Inicialmente foi realizada uma revisão sistemática e em seguida entrevistas com experts. Os meios de treinamento elaborados nas duas etapas foram organizados e deram origem ao catálogo. Este catálogo foi avaliado por juízes e pelos experts quanto ao aspecto Clareza de Linguagem, Pertinência Prática, Relevância Teórica e especificidade. Foram elaborados 66 meios de treinamento, classificados em 15 categorias de acordo com suas finalidades. Nove meios de treinamento foram classificados como gerais, 22 como direcionados e 35 como específicos.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALPrograma de Pós-Graduação em Ciências do EsporteUFMGLeszek Antoni Szmuchrowskihttp://lattes.cnpq.br/4030637021059022Miriam Raquel Meira MainentiMarcio Vianna PrudencioJorge Roberto Perrout de LimaAnderson Ferreira Gonçalves2023-11-22T19:49:00Z2023-11-22T19:49:00Z2022-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/61270porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-03-05T21:32:56Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/61270Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-03-05T21:32:56Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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