Cindir a cena, partilhar o cinema: sobre Bamako, de Abderrahmane Sissako
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.22475/rebeca.v5n2.394 http://hdl.handle.net/1843/37962 https://orcid.org/ 0000-0002-8538-1185 |
Resumo: | The film Bamako (2006), by the Mauritanian director Abderrahmane Sissako, places the African people, dispossessed of their ways of life, and the world's major financial corporations, side by side in an imaginary court that enables the film to rewrite history against the grain. In a cinematographic fiction that is crossed by the real and impregnated by dust from the ground and the black people who lives in a divided and unjust world, where only the capital owners have a voice, rewriting history is to give to the other the time of image and of the word. This, thus, amounts to reinventing politics altogether. |
id |
UFMG_f86b712ff77b3443a08f096ecd65faea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/37962 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Cindir a cena, partilhar o cinema: sobre Bamako, de Abderrahmane SissakoCinema africanoDispositivoDissensoPartilha do sensívelCinema africanoPolítica na artePolítica no cinemaProblemas sociais no cinemaRelações raciaisThe film Bamako (2006), by the Mauritanian director Abderrahmane Sissako, places the African people, dispossessed of their ways of life, and the world's major financial corporations, side by side in an imaginary court that enables the film to rewrite history against the grain. In a cinematographic fiction that is crossed by the real and impregnated by dust from the ground and the black people who lives in a divided and unjust world, where only the capital owners have a voice, rewriting history is to give to the other the time of image and of the word. This, thus, amounts to reinventing politics altogether.No filme Bamako (2006), o diretor mauritano Abderrahmane Sissako coloca lado a lado, num tribunal imaginário, o povo africano (expropriado de suas formas de vida) e as grandes corporações financeiras mundiais. Assim, permite ao cinema escrever a história a contrapelo. No terreno das ficções cinematográficas, atravessada pelo real, impregnada pelo pó da terra e por rostos negros, num mundo dividido e injusto, onde só os donos do capital têm voz, reescrever a história é conceder ao outro o tempo da imagem e do verbo. É, portanto, reinventar a política.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALUFMG2021-09-09T18:47:17Z2021-09-09T18:47:17Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.22475/rebeca.v5n2.3942316-9230http://hdl.handle.net/1843/37962https://orcid.org/ 0000-0002-8538-1185porRebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e AudiovisualRoberta Oliveira Veigainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-09-09T18:47:17Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/37962Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-09-09T18:47:17Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cindir a cena, partilhar o cinema: sobre Bamako, de Abderrahmane Sissako |
title |
Cindir a cena, partilhar o cinema: sobre Bamako, de Abderrahmane Sissako |
spellingShingle |
Cindir a cena, partilhar o cinema: sobre Bamako, de Abderrahmane Sissako Roberta Oliveira Veiga Cinema africano Dispositivo Dissenso Partilha do sensível Cinema africano Política na arte Política no cinema Problemas sociais no cinema Relações raciais |
title_short |
Cindir a cena, partilhar o cinema: sobre Bamako, de Abderrahmane Sissako |
title_full |
Cindir a cena, partilhar o cinema: sobre Bamako, de Abderrahmane Sissako |
title_fullStr |
Cindir a cena, partilhar o cinema: sobre Bamako, de Abderrahmane Sissako |
title_full_unstemmed |
Cindir a cena, partilhar o cinema: sobre Bamako, de Abderrahmane Sissako |
title_sort |
Cindir a cena, partilhar o cinema: sobre Bamako, de Abderrahmane Sissako |
author |
Roberta Oliveira Veiga |
author_facet |
Roberta Oliveira Veiga |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roberta Oliveira Veiga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema africano Dispositivo Dissenso Partilha do sensível Cinema africano Política na arte Política no cinema Problemas sociais no cinema Relações raciais |
topic |
Cinema africano Dispositivo Dissenso Partilha do sensível Cinema africano Política na arte Política no cinema Problemas sociais no cinema Relações raciais |
description |
The film Bamako (2006), by the Mauritanian director Abderrahmane Sissako, places the African people, dispossessed of their ways of life, and the world's major financial corporations, side by side in an imaginary court that enables the film to rewrite history against the grain. In a cinematographic fiction that is crossed by the real and impregnated by dust from the ground and the black people who lives in a divided and unjust world, where only the capital owners have a voice, rewriting history is to give to the other the time of image and of the word. This, thus, amounts to reinventing politics altogether. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2021-09-09T18:47:17Z 2021-09-09T18:47:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.22475/rebeca.v5n2.394 2316-9230 http://hdl.handle.net/1843/37962 https://orcid.org/ 0000-0002-8538-1185 |
url |
https://doi.org/10.22475/rebeca.v5n2.394 http://hdl.handle.net/1843/37962 https://orcid.org/ 0000-0002-8538-1185 |
identifier_str_mv |
2316-9230 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829710326300672 |