THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sandoval, Gabriel Orenga
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Luis Felipe Nogueira, Scaglia, Alcides José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13127
Resumo: Understanding the game as an unpredictable, chaotic, complex, systemic and predominantly subjective phenomenon, becomes obvious the need to encourage autonomy for players to make their own decisions to face the conditions of the game. After applying a semi-structured and recurrent interview, combined with two questionnaires (epistemic-pedagogical and psychological), it is possible to analyze from the coaches' speeches a strong tendency to use interactionist methodologies, however, they carry an empiricist direction in their actions, mainly creating behaviors in your training sessions to be repeated in the formal game. The conclusion, is that, despite the good intentions of these coaches, the misunderstanding of the game phenomenon, added to a pedagogical practice that carries heteronomous values, does not promote the adequate development of these players' autonomy.
id UFMS-4_0494aa31bf35050f92a0cd3641824c18
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13127
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVELA AUTONOMÍA EN EL ENSIÑO DEL FUTBOL DESDE LA PERSPECTIVA DE ENTRENADORES Y ENTRENADORASA AUTONOMIA NO ENSINO DO FUTEBOL SOB A PERSPECTIVA DE TREINADORES E TREINADORASAutonomiaPedagogia do EsporteEsporteJogoEpistemologia da práticaUnderstanding the game as an unpredictable, chaotic, complex, systemic and predominantly subjective phenomenon, becomes obvious the need to encourage autonomy for players to make their own decisions to face the conditions of the game. After applying a semi-structured and recurrent interview, combined with two questionnaires (epistemic-pedagogical and psychological), it is possible to analyze from the coaches' speeches a strong tendency to use interactionist methodologies, however, they carry an empiricist direction in their actions, mainly creating behaviors in your training sessions to be repeated in the formal game. The conclusion, is that, despite the good intentions of these coaches, the misunderstanding of the game phenomenon, added to a pedagogical practice that carries heteronomous values, does not promote the adequate development of these players' autonomy.Entendiendo el juego como un fenómeno impredecible, caótico, complejo, sistémico y predominantemente subjetivo, se hace evidente la necesidad de estimular la autonomía de los jugadores para que tomen sus propias decisiones para afrontar las condiciones del juego. Luego de aplicar una entrevista semiestructurada y recurrente, combinada con dos cuestionarios (epistémico-pedagógico y psicológico), es posible analizar a partir de los discursos de los entrenadores una fuerte tendencia a utilizar metodologías interaccionistas, sin embargo, llevan una dirección empirista en sus acciones, principalmente creando comportamientos en tus entrenamientos para que se repitan en el juego formal. Se puede concluir, entonces, que, a pesar de las buenas intenciones de estos entrenadores, la incomprensión del fenómeno del juego, sumada a una práctica pedagógica que porta valores heterónomos, no promueve el adecuado desarrollo de la autonomía de estos jugadores.O jogo, enquanto fenômeno imprevisível, caótico, complexo, sistêmico e predominantemente subjetivo, deve contemplar o estímulo à autonomia aos e às que jogam, de modo que suas decisões não sejam, em demasia, contaminadas pelas intempéries do meio e dependentes totais dos intentos de treinadores e treinadoras no meio esportivo – em específico no futebol. A partir de duas entrevistas - uma semiestruturada e outra recorrente – e a aplicação de dois questionários (epistêmico-pedagógico e psicológico), verificamos que treinadores e treinadoras detêm forte tendência à utilização didática e metodológica de abordagens pedagógicas de cunho epistemológico interacionista, que, no entanto, são contrapostas por ações e intervenções empiristas, no que tange, à criação de comportamentos em sessões de treinamentos para serem reproduzidos no jogo formal. Concluímos, então, que, apesar da boa intenção dos profissionais, a distorção prática de conceitos inerentes ao fenômeno jogo, aliada à prática pedagógica imbuída de valores heterônomos, não promovem o desenvolvimento em potencial da autonomia de jogadores e jogadoras de futebol, tanto na iniciação esportiva, quanto no alto rendimento.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2022-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1312710.51283/rc.v26i2.13127Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 2, mai./ ago., 2022; 134-1482178-594510.51283/rc.v26i2reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13127/11239Copyright (c) 2022 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessSandoval, Gabriel Orenga Silva, Luis Felipe NogueiraScaglia, Alcides José2022-12-01T14:25:43Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13127Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2022-12-01T14:25:43Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE
LA AUTONOMÍA EN EL ENSIÑO DEL FUTBOL DESDE LA PERSPECTIVA DE ENTRENADORES Y ENTRENADORAS
A AUTONOMIA NO ENSINO DO FUTEBOL SOB A PERSPECTIVA DE TREINADORES E TREINADORAS
title THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE
spellingShingle THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE
Sandoval, Gabriel Orenga
Autonomia
Pedagogia do Esporte
Esporte
Jogo
Epistemologia da prática
title_short THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE
title_full THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE
title_fullStr THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE
title_full_unstemmed THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE
title_sort THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE
author Sandoval, Gabriel Orenga
author_facet Sandoval, Gabriel Orenga
Silva, Luis Felipe Nogueira
Scaglia, Alcides José
author_role author
author2 Silva, Luis Felipe Nogueira
Scaglia, Alcides José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sandoval, Gabriel Orenga
Silva, Luis Felipe Nogueira
Scaglia, Alcides José
dc.subject.por.fl_str_mv Autonomia
Pedagogia do Esporte
Esporte
Jogo
Epistemologia da prática
topic Autonomia
Pedagogia do Esporte
Esporte
Jogo
Epistemologia da prática
description Understanding the game as an unpredictable, chaotic, complex, systemic and predominantly subjective phenomenon, becomes obvious the need to encourage autonomy for players to make their own decisions to face the conditions of the game. After applying a semi-structured and recurrent interview, combined with two questionnaires (epistemic-pedagogical and psychological), it is possible to analyze from the coaches' speeches a strong tendency to use interactionist methodologies, however, they carry an empiricist direction in their actions, mainly creating behaviors in your training sessions to be repeated in the formal game. The conclusion, is that, despite the good intentions of these coaches, the misunderstanding of the game phenomenon, added to a pedagogical practice that carries heteronomous values, does not promote the adequate development of these players' autonomy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13127
10.51283/rc.v26i2.13127
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13127
identifier_str_mv 10.51283/rc.v26i2.13127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13127/11239
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 2, mai./ ago., 2022; 134-148
2178-5945
10.51283/rc.v26i2
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460878229504