THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13127 |
Resumo: | Understanding the game as an unpredictable, chaotic, complex, systemic and predominantly subjective phenomenon, becomes obvious the need to encourage autonomy for players to make their own decisions to face the conditions of the game. After applying a semi-structured and recurrent interview, combined with two questionnaires (epistemic-pedagogical and psychological), it is possible to analyze from the coaches' speeches a strong tendency to use interactionist methodologies, however, they carry an empiricist direction in their actions, mainly creating behaviors in your training sessions to be repeated in the formal game. The conclusion, is that, despite the good intentions of these coaches, the misunderstanding of the game phenomenon, added to a pedagogical practice that carries heteronomous values, does not promote the adequate development of these players' autonomy. |
id |
UFMS-4_0494aa31bf35050f92a0cd3641824c18 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13127 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVELA AUTONOMÍA EN EL ENSIÑO DEL FUTBOL DESDE LA PERSPECTIVA DE ENTRENADORES Y ENTRENADORASA AUTONOMIA NO ENSINO DO FUTEBOL SOB A PERSPECTIVA DE TREINADORES E TREINADORASAutonomiaPedagogia do EsporteEsporteJogoEpistemologia da práticaUnderstanding the game as an unpredictable, chaotic, complex, systemic and predominantly subjective phenomenon, becomes obvious the need to encourage autonomy for players to make their own decisions to face the conditions of the game. After applying a semi-structured and recurrent interview, combined with two questionnaires (epistemic-pedagogical and psychological), it is possible to analyze from the coaches' speeches a strong tendency to use interactionist methodologies, however, they carry an empiricist direction in their actions, mainly creating behaviors in your training sessions to be repeated in the formal game. The conclusion, is that, despite the good intentions of these coaches, the misunderstanding of the game phenomenon, added to a pedagogical practice that carries heteronomous values, does not promote the adequate development of these players' autonomy.Entendiendo el juego como un fenómeno impredecible, caótico, complejo, sistémico y predominantemente subjetivo, se hace evidente la necesidad de estimular la autonomía de los jugadores para que tomen sus propias decisiones para afrontar las condiciones del juego. Luego de aplicar una entrevista semiestructurada y recurrente, combinada con dos cuestionarios (epistémico-pedagógico y psicológico), es posible analizar a partir de los discursos de los entrenadores una fuerte tendencia a utilizar metodologías interaccionistas, sin embargo, llevan una dirección empirista en sus acciones, principalmente creando comportamientos en tus entrenamientos para que se repitan en el juego formal. Se puede concluir, entonces, que, a pesar de las buenas intenciones de estos entrenadores, la incomprensión del fenómeno del juego, sumada a una práctica pedagógica que porta valores heterónomos, no promueve el adecuado desarrollo de la autonomía de estos jugadores.O jogo, enquanto fenômeno imprevisível, caótico, complexo, sistêmico e predominantemente subjetivo, deve contemplar o estímulo à autonomia aos e às que jogam, de modo que suas decisões não sejam, em demasia, contaminadas pelas intempéries do meio e dependentes totais dos intentos de treinadores e treinadoras no meio esportivo – em específico no futebol. A partir de duas entrevistas - uma semiestruturada e outra recorrente – e a aplicação de dois questionários (epistêmico-pedagógico e psicológico), verificamos que treinadores e treinadoras detêm forte tendência à utilização didática e metodológica de abordagens pedagógicas de cunho epistemológico interacionista, que, no entanto, são contrapostas por ações e intervenções empiristas, no que tange, à criação de comportamentos em sessões de treinamentos para serem reproduzidos no jogo formal. Concluímos, então, que, apesar da boa intenção dos profissionais, a distorção prática de conceitos inerentes ao fenômeno jogo, aliada à prática pedagógica imbuída de valores heterônomos, não promovem o desenvolvimento em potencial da autonomia de jogadores e jogadoras de futebol, tanto na iniciação esportiva, quanto no alto rendimento.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2022-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1312710.51283/rc.v26i2.13127Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 2, mai./ ago., 2022; 134-1482178-594510.51283/rc.v26i2reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13127/11239Copyright (c) 2022 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessSandoval, Gabriel Orenga Silva, Luis Felipe NogueiraScaglia, Alcides José2022-12-01T14:25:43Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13127Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2022-12-01T14:25:43Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE LA AUTONOMÍA EN EL ENSIÑO DEL FUTBOL DESDE LA PERSPECTIVA DE ENTRENADORES Y ENTRENADORAS A AUTONOMIA NO ENSINO DO FUTEBOL SOB A PERSPECTIVA DE TREINADORES E TREINADORAS |
title |
THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE |
spellingShingle |
THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE Sandoval, Gabriel Orenga Autonomia Pedagogia do Esporte Esporte Jogo Epistemologia da prática |
title_short |
THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE |
title_full |
THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE |
title_fullStr |
THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE |
title_full_unstemmed |
THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE |
title_sort |
THE AUTONOMY IN SOCCER EDUCATION FROM THE COACHES PERSPECTIVE |
author |
Sandoval, Gabriel Orenga |
author_facet |
Sandoval, Gabriel Orenga Silva, Luis Felipe Nogueira Scaglia, Alcides José |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Luis Felipe Nogueira Scaglia, Alcides José |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sandoval, Gabriel Orenga Silva, Luis Felipe Nogueira Scaglia, Alcides José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autonomia Pedagogia do Esporte Esporte Jogo Epistemologia da prática |
topic |
Autonomia Pedagogia do Esporte Esporte Jogo Epistemologia da prática |
description |
Understanding the game as an unpredictable, chaotic, complex, systemic and predominantly subjective phenomenon, becomes obvious the need to encourage autonomy for players to make their own decisions to face the conditions of the game. After applying a semi-structured and recurrent interview, combined with two questionnaires (epistemic-pedagogical and psychological), it is possible to analyze from the coaches' speeches a strong tendency to use interactionist methodologies, however, they carry an empiricist direction in their actions, mainly creating behaviors in your training sessions to be repeated in the formal game. The conclusion, is that, despite the good intentions of these coaches, the misunderstanding of the game phenomenon, added to a pedagogical practice that carries heteronomous values, does not promote the adequate development of these players' autonomy. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13127 10.51283/rc.v26i2.13127 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13127 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.v26i2.13127 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13127/11239 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 26, n. 2, mai./ ago., 2022; 134-148 2178-5945 10.51283/rc.v26i2 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460878229504 |