PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466 |
Resumo: | This text is a theoretical essay that has been devoted to discussing curricular and pedagogical considerations valued in studies and academic productions, which have in common, the search of the dialogue about the problematization for an innovative pedagogical practice, in particular, that can contribute to the qualification of the teaching of Physical Education in High School in Brazil. We conclude that the principles presented tangentiate the proposition of an innovative pedagogical practice for Physical Education in High School, without being reduced to an explanatory model of the action, are mainly, seized interfaces of pedagogical practices contextualized to the singularity of the context and the plurality of the group of students and teachers that materialize in the different and contradictory educational realities of High School and potentiate meaningful learning. |
id |
UFMS-4_2ea98363a2cc6d8f27a70b372edfadba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/7466 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOLPROBLEMATIZACIONES PARA UNA PRÁCTICA PEDAGÓGICA INNOVADORA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA ENSEÑANZA MEDIOPROBLEMATIZAÇÕES PARA UMA PRÁTICA PEDAGÓGICA INOVADORA DA EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIOInnovative Pedagogical PracticePhysical EducationHigh SchoolPráctica pedagógica innovadoraEducación FísicaEnseñanza MediaPrática Pedagógica InovadoraEducação FísicaEnsino MédioThis text is a theoretical essay that has been devoted to discussing curricular and pedagogical considerations valued in studies and academic productions, which have in common, the search of the dialogue about the problematization for an innovative pedagogical practice, in particular, that can contribute to the qualification of the teaching of Physical Education in High School in Brazil. We conclude that the principles presented tangentiate the proposition of an innovative pedagogical practice for Physical Education in High School, without being reduced to an explanatory model of the action, are mainly, seized interfaces of pedagogical practices contextualized to the singularity of the context and the plurality of the group of students and teachers that materialize in the different and contradictory educational realities of High School and potentiate meaningful learning.Este texto es un ensayo teórico que se dedicó a debatir ponderaciones curriculares y pedagógicas valoradas en estudios y producciones académicas, que tienen en común, la búsqueda del diálogo sobre la problematización para una práctica pedagógica innovadora, en particular, que pueden contribuir con la cualificación del proceso, en la enseñanza de la Educación Física en la Enseñanza Media en Brasil. Concluimos que los principios presentados tangencian la proposición de una práctica pedagógica innovadora para Educación Física en la Enseñanza Media, sin que se reduzca a un modelo explicativo de la acción, son sobre todo, interfaces aprehendidas de prácticas pedagógicas contextualizadas a la singularidad del contexto ya la pluralidad del grupo de alumnos y profesores, que se materializan en las diferentes y contradictorias realidades educativas de la Enseñanza Media y potencian aprendizajes significativos.Este texto é um ensaio teórico que se dedicou a debater ponderações curriculares e pedagógicas valorizadas em estudos e produções acadêmicas, que têm em comum, a busca do diálogo sobre a problematização para uma prática pedagógica inovadora, em especial, que podem contribuir com a qualificação do ensino da Educação Física no Ensino Médio no Brasil. Concluímos que os princípios apresentados tangenciam a proposição de uma prática pedagógica inovadora para Educação Física no Ensino Médio, sem que se reduza a um modelo explicativo da ação, são sobretudo, interfaces apreendidas de práticas pedagógicas contextualizadas à singularidade do contexto e à pluralidade do grupo de alunos e professores, que se materializam nas diferentes e contraditórias realidades educativas do Ensino Médio e potencializam aprendizagens significativasFaculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2018-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 22, nº3, set./dez., 2018; 101-1142178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466/5241Copyright (c) 2018 Revista Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessCoffani, Márcia Cristina Rodrigues da SilvaGrunennvaldt, Ana Carrilho RomeroGomes, Cleomar FerreiraMoreira, Evando CarlosGrunennvaldt, José Tarcísio2019-01-06T15:45:11Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/7466Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2019-01-06T15:45:11Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL PROBLEMATIZACIONES PARA UNA PRÁCTICA PEDAGÓGICA INNOVADORA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA ENSEÑANZA MEDIO PROBLEMATIZAÇÕES PARA UMA PRÁTICA PEDAGÓGICA INOVADORA DA EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO |
title |
PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL |
spellingShingle |
PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL Coffani, Márcia Cristina Rodrigues da Silva Innovative Pedagogical Practice Physical Education High School Práctica pedagógica innovadora Educación Física Enseñanza Media Prática Pedagógica Inovadora Educação Física Ensino Médio |
title_short |
PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL |
title_full |
PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL |
title_fullStr |
PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL |
title_full_unstemmed |
PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL |
title_sort |
PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL |
author |
Coffani, Márcia Cristina Rodrigues da Silva |
author_facet |
Coffani, Márcia Cristina Rodrigues da Silva Grunennvaldt, Ana Carrilho Romero Gomes, Cleomar Ferreira Moreira, Evando Carlos Grunennvaldt, José Tarcísio |
author_role |
author |
author2 |
Grunennvaldt, Ana Carrilho Romero Gomes, Cleomar Ferreira Moreira, Evando Carlos Grunennvaldt, José Tarcísio |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coffani, Márcia Cristina Rodrigues da Silva Grunennvaldt, Ana Carrilho Romero Gomes, Cleomar Ferreira Moreira, Evando Carlos Grunennvaldt, José Tarcísio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Innovative Pedagogical Practice Physical Education High School Práctica pedagógica innovadora Educación Física Enseñanza Media Prática Pedagógica Inovadora Educação Física Ensino Médio |
topic |
Innovative Pedagogical Practice Physical Education High School Práctica pedagógica innovadora Educación Física Enseñanza Media Prática Pedagógica Inovadora Educação Física Ensino Médio |
description |
This text is a theoretical essay that has been devoted to discussing curricular and pedagogical considerations valued in studies and academic productions, which have in common, the search of the dialogue about the problematization for an innovative pedagogical practice, in particular, that can contribute to the qualification of the teaching of Physical Education in High School in Brazil. We conclude that the principles presented tangentiate the proposition of an innovative pedagogical practice for Physical Education in High School, without being reduced to an explanatory model of the action, are mainly, seized interfaces of pedagogical practices contextualized to the singularity of the context and the plurality of the group of students and teachers that materialize in the different and contradictory educational realities of High School and potentiate meaningful learning. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466/5241 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 22, nº3, set./dez., 2018; 101-114 2178-5945 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460028882944 |