THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Nathália Inêz de Morais
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Prodocimo, Elaine, Rizzuti, Elaine Valéria, Sousa, Galdino Rodrigues de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9822
Resumo: This study aimed to analyze the configurations of the curricular internship in undergraduate courses at Physical Education in 5 federal universities in Minas Gerais. It was a document research of the Course Pedagogical Projects, Curricular Frameworks and Teaching Plans of the internship subjects. The results indicated that the courses fulfill the workload established by CNE/CP Resolution n.º 02/2002. The distribution occurs from the second half of the course, even though this need is not included in the Resolution CNE/CP n.º 02/2015. As for the plans, it is proposed to observe, plan, intervene and reflect on the experience, involving the different stages of basic education. Although it meets the objectives of experiencing teaching practice in the school context, we defend the importance that the curricular internship takes place from the beginning of the training course.
id UFMS-4_448089ef76c2764a1dfdda265ba1caee
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9822
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?LA PRÁCTICA PEDAGÓGICA DOCENTE EM CURSOS DE FORMÁCION DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA DE UNIVERSIDADES FEDERALES MINERAS: ¿QUÉ REVELAN SUS DOCUMENTOS CURRICULARES?O ESTÁGIO SUPERVISIONADO NAS LICENCIATURAS EM EDUCAÇÃO FÍSICA DE UNIVERSIDADES FEDERAIS MINEIRAS: O QUE REVELAM SEUS DOCUMENTOS CURRICULARES?EstágioFormação InicialEducação FísicaLicenciaturaSupervised InternshipInitial TrainingPhysical EducationTeacher TrainingPráctica Profesional EducativaFormación InicialEducación FísicaFormación DocenteThis study aimed to analyze the configurations of the curricular internship in undergraduate courses at Physical Education in 5 federal universities in Minas Gerais. It was a document research of the Course Pedagogical Projects, Curricular Frameworks and Teaching Plans of the internship subjects. The results indicated that the courses fulfill the workload established by CNE/CP Resolution n.º 02/2002. The distribution occurs from the second half of the course, even though this need is not included in the Resolution CNE/CP n.º 02/2015. As for the plans, it is proposed to observe, plan, intervene and reflect on the experience, involving the different stages of basic education. Although it meets the objectives of experiencing teaching practice in the school context, we defend the importance that the curricular internship takes place from the beginning of the training course.El estudio tuvo como objetivo analizar las configuraciones de la práctica pedagógica en cursos de licenciatura en Educación Física en 5 universidades federales de Minas Gerais. Se trató de una investigación documental de los Proyectos Pedagógicos de los Cursos, Plan de estudios y Contenido programático de las disciplinas de práctica pedagógica. Los resultados mostraron que los cursos cumplen la carga horaria establecida por la Resolución CNE/CP n.º 2/2002. La distribución se da a partir de la segunda mitad del curso, aun no constando esa necesidad en la Resolucion CNE/CP n.º 2/2015. En cuanto a la organización, se propone la observación, planificación, intervención y reflexión sobre la vivencia de las prácticas involucrando las diferentes etapas de la educación básica. Si bien cumple con los objetivos de experimentar la práctica docente en el contexto escolar, defendemos la importancia de que la práctica pedagógica se realice desde el comienzo del curso de formación.Este estudo objetivou analisar as configurações do estágio curricular e suas estruturações em cursos de licenciatura em Educação Física de 5 universidades federais mineiras. Tratou-se de uma pesquisa documental dos Projetos Pedagógicos de Curso, Matrizes Curriculares e Planos de Ensino das disciplinas de estágio. Os resultados apontaram que os cursos cumprem a carga horária estabelecida pela Resolução CNE/CP n.º 02/2002. O início do estágio se dá a partir da segunda metade do curso, mesmo não havendo essa necessidade a partir da Resolução CNE/CP n.º 02/2015. Quanto à organização, propõem-se a observação, planejamento, intervenção e reflexão sobre a vivência da prática docente envolvendo as diferentes etapas da educação básica. Embora atenda aos objetivos da vivência da prática docente no contexto escolar, defendemos a importância que o estágio curricular se dê desde o início do curso de formação.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9822Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº2, mai./ago., 2020; 1-122178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9822/7400Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Nathália Inêz de MoraisProdocimo, ElaineRizzuti, Elaine ValériaSousa, Galdino Rodrigues de2020-07-23T08:48:38Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9822Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-07-23T08:48:38Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?
LA PRÁCTICA PEDAGÓGICA DOCENTE EM CURSOS DE FORMÁCION DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA DE UNIVERSIDADES FEDERALES MINERAS: ¿QUÉ REVELAN SUS DOCUMENTOS CURRICULARES?
O ESTÁGIO SUPERVISIONADO NAS LICENCIATURAS EM EDUCAÇÃO FÍSICA DE UNIVERSIDADES FEDERAIS MINEIRAS: O QUE REVELAM SEUS DOCUMENTOS CURRICULARES?
title THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?
spellingShingle THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?
Silva, Nathália Inêz de Morais
Estágio
Formação Inicial
Educação Física
Licenciatura
Supervised Internship
Initial Training
Physical Education
Teacher Training
Práctica Profesional Educativa
Formación Inicial
Educación Física
Formación Docente
title_short THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?
title_full THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?
title_fullStr THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?
title_full_unstemmed THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?
title_sort THE SUPERVISED INTERNSHIP IN UPDERGRADUATE DEGREES IN PHYSICAL EDUCATION FROM FEDERAL UNIVERSITIES IN MINAS GERAIS: WHAT DO THEIR DOCUMENTS REVAL?
author Silva, Nathália Inêz de Morais
author_facet Silva, Nathália Inêz de Morais
Prodocimo, Elaine
Rizzuti, Elaine Valéria
Sousa, Galdino Rodrigues de
author_role author
author2 Prodocimo, Elaine
Rizzuti, Elaine Valéria
Sousa, Galdino Rodrigues de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Nathália Inêz de Morais
Prodocimo, Elaine
Rizzuti, Elaine Valéria
Sousa, Galdino Rodrigues de
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio
Formação Inicial
Educação Física
Licenciatura
Supervised Internship
Initial Training
Physical Education
Teacher Training
Práctica Profesional Educativa
Formación Inicial
Educación Física
Formación Docente
topic Estágio
Formação Inicial
Educação Física
Licenciatura
Supervised Internship
Initial Training
Physical Education
Teacher Training
Práctica Profesional Educativa
Formación Inicial
Educación Física
Formación Docente
description This study aimed to analyze the configurations of the curricular internship in undergraduate courses at Physical Education in 5 federal universities in Minas Gerais. It was a document research of the Course Pedagogical Projects, Curricular Frameworks and Teaching Plans of the internship subjects. The results indicated that the courses fulfill the workload established by CNE/CP Resolution n.º 02/2002. The distribution occurs from the second half of the course, even though this need is not included in the Resolution CNE/CP n.º 02/2015. As for the plans, it is proposed to observe, plan, intervene and reflect on the experience, involving the different stages of basic education. Although it meets the objectives of experiencing teaching practice in the school context, we defend the importance that the curricular internship takes place from the beginning of the training course.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9822
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9822
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9822/7400
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº2, mai./ago., 2020; 1-12
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460645445632