ENCHANTED AND RESISTANCE DANCE: (TRANS) BODY MEANINGS IN THE TORÉM OF THE TREMEMBÉ INDIANS
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/5716 |
Resumo: | The present study analyzes the corporeity entering the Tremembé indigenous culture, using as a methodological reference the phenomenology of Merleau-Ponty's perception (1994). The aim of this work is to report the Témembembe Torem (even if succinctly) in a perceptive and philosophical denotation. The article takes as reference the intercultural tradition, the decolonization of the imaginary, the estania, the autopoiesis and the ecology of knowledge about the cultural, symbolic and aesthetic significances, that reveal the corporeity in the Torem dance of the Tremembé Indians, for an opening of knowledge. The epistemological analysis of corporeity and cultural alterity also composes parts of the debate of this work. Preserving spaces for discoveries of other paths that can be traveled and knowledge that may influence the processes and results of future research. Torem is then described in a philosophical and sensitive language, relating the lived experiences and their multiple meanings. |
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ENCHANTED AND RESISTANCE DANCE: (TRANS) BODY MEANINGS IN THE TORÉM OF THE TREMEMBÉ INDIANSDANZA ENCANTADA Y DE RESISTENCIA: (TRANS) SIGNIFICACIONES CORPORAIS EN EL TORNEO DE LOS ÍNDIOS TREMEMBÉDANÇA ENCANTADA E DE RESISTÊNCIA: (TRANS) SIGNIFICAÇÕES CORPORAIS NO TORÉM DOS ÍNDIOS TREMEMBÉTorémTremembéPerceptionCorporeityPhenomenologyTorémtremembéla percepcióncorporeidadLa fenomenologíaTorémTremembéPercepçãoCorporeidadeFenomenologiaThe present study analyzes the corporeity entering the Tremembé indigenous culture, using as a methodological reference the phenomenology of Merleau-Ponty's perception (1994). The aim of this work is to report the Témembembe Torem (even if succinctly) in a perceptive and philosophical denotation. The article takes as reference the intercultural tradition, the decolonization of the imaginary, the estania, the autopoiesis and the ecology of knowledge about the cultural, symbolic and aesthetic significances, that reveal the corporeity in the Torem dance of the Tremembé Indians, for an opening of knowledge. The epistemological analysis of corporeity and cultural alterity also composes parts of the debate of this work. Preserving spaces for discoveries of other paths that can be traveled and knowledge that may influence the processes and results of future research. Torem is then described in a philosophical and sensitive language, relating the lived experiences and their multiple meanings.El presente estudio analiza la corporeidad adentrando la cultura indígena Tremembé, utilizándose como referencia metodológica a la fenomenología de la percepción de Merleau-Ponty (1994). Se trae entonces, como objetivo de este trabajo relatar el Torém de los Tremembé (aunque aún de forma sucinta) en una denotación perceptiva y filosófica. El artículo toma como referencia la tradición intercultural, la descolonización del imaginario, la éstosia, la autopoiesis y la ecología de saber sobre las significaciones culturales, simbólicas y estéticas, que revelan la corporeidad en la danza del Torém de los indios Tremembé, para una apertura de conocimiento. El análisis epistemológico de la corporeidad y la alteridad cultural también compone partes del debate de este trabajo. Preservando espacios para descubrimientos de otros caminos que pueden ser recorridos y de saberes que puedan influenciar los procesos y resultados de la futura investigación. El Torém es, entonces, que se describe en un lenguaje filosófico y sensible, relatando las experiencias vividas y sus múltiples significados.O presente estudo analisa a corporeidade adentrando a cultura indígena Tremembé, utilizando-se como referência metodológica a fenomenologia da percepção de Merleau-Ponty (1994). Traz-se então, como objetivo deste trabalho relatar o Torém dos Tremembé (mesmo que ainda de forma sucinta) numa denotação perceptiva e filosófica. O artigo toma como referência a tradição intercultural, a descolonização do imaginário, a estesia, a autopoiesis e a ecologia de saberes sobre as significações culturais, simbólicas e estéticas, que revelam a corporeidade na dança do Torém dos índios Tremembé, para uma abertura de saberes. A análise epistemológica da corporeidade e alteridade cultural também compõe partes do debate deste trabalho. Preservando-se espaços para descobertas de outros caminhos que podem ser percorridos e de saberes que possam influenciar os processos e resultados da futura pesquisa. O Torém é, então, descrito numa linguagem filosófica e sensível, relatando as experiências vividas e suas múltiplas significações.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2018-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/5716Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 22, nº1, jan./abr., 2018; 120-1292178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/5716/4262Copyright (c) 2018 Revista Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Arliene Stephanie MenezesGomes, Daniel Pinto2018-04-25T17:00:21Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5716Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2018-04-25T17:00:21Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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