SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT MEANINGFUL LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS: A SYSTEMATIC REVIEW

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ristow, Leonardo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Backes, Ana Flávia, Cardoso, Jéssica, Brasil, Vinicius Zeilmann, Ramos, Valmor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14873
Resumo: Meaningful learning of concepts is an emerging theme in in Physical Education, wheter at the school, in professional training courses, or in the sports context. To contribute to the scientific advancement of the area related to collective sports games, teaching methodologies, school sports and sports initiation, this study aims to analyze the scientific production regarding meaningful learning in the context of Physical Education and sports. Thus, a systematic review was carried out in which ten articles were selected. Of these, the following data were analyzed: authors, year of publication, journal, topic investigated, approach, instruments and contexts. As results, it is highlighted that: the research line in quantitative growth; no studies were found that investigated the sports context; the investigated concepts are related to biodynamic aspects and that there is a predominance of qualitative data collection instruments.
id UFMS-4_9b3e055984e18a40410e9e9c09a36a32
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14873
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT MEANINGFUL LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS: A SYSTEMATIC REVIEWPRODUCCIÓN CIENTÍFICA SOBRE EL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO EN LA EDUCACIÓN FÍSICA Y EL DEPORTE: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICAA PRODUÇÃO CIENTÍFICA A RESPEITO DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DA EDUCAÇÃO FÍSICA E DOS ESPORTES: UMA REVISÃO SISTEMÁTICAAprendizagem SignificativaEducação FísicaEsportesProdução CientíficaMeaningful LearningPhysical EducationSportsScientific ProductionAaprendizaje SignificativaEducación FísicaDeportesProducción CientíficaMeaningful learning of concepts is an emerging theme in in Physical Education, wheter at the school, in professional training courses, or in the sports context. To contribute to the scientific advancement of the area related to collective sports games, teaching methodologies, school sports and sports initiation, this study aims to analyze the scientific production regarding meaningful learning in the context of Physical Education and sports. Thus, a systematic review was carried out in which ten articles were selected. Of these, the following data were analyzed: authors, year of publication, journal, topic investigated, approach, instruments and contexts. As results, it is highlighted that: the research line in quantitative growth; no studies were found that investigated the sports context; the investigated concepts are related to biodynamic aspects and that there is a predominance of qualitative data collection instruments.El aprendizaje significativo de conceptos es un tema emergente en la Educación Física, sea en la escuela, en los cursos de formación profesional, o en el contexto deportivo. Para contribuir al avance científico del área relacionada con los juegos deportivos colectivos, las metodologías de enseñanza, el deporte escolar y la iniciación deportiva, este estudio tiene como objetivo analizar la producción científica sobre el aprendizaje significativo en el contexto de la Educación Física y el deporte. Así, se realizó una revisión sistemática en la que se seleccionaron diez artículos. De estos, se analizaron los siguientes datos: autores, año de publicación, revista, tema investigado, abordaje, instrumentos y contextos. Como resultados se destaca que: la línea de investigación en crecimiento cuantitativo; no se encontraron estudios que investigaran el contexto deportivo; los conceptos investigados están relacionados con aspectos biodinámicos y que hay un predominio de instrumentos de recolección de datos cualitativos.A aprendizagem significativa de conceitos é um tema emergente na Educação Física, seja na escola, nos cursos de formação profissional ou no contexto esportivo. Para contribuir para o avanço científico da área relacionados aos jogos desportivos coletivos, metodologias de ensino, esporte escolar e iniciação esportiva, o presente estudo tem como objetivo analisar a produção científica a respeito da aprendizagem significativa no contexto da Educação Física e dos esportes. Desse modo, foi realizada uma revisão sistemática em que foram selecionados dez artigos. Destes, foram analisados os seguintes dados: autores, ano de publicação, revista, tema investigado, abordagem, instrumentos e contextos. Como resultados, destaca-se que: a linha de investigação em crescimento quantitativo; não foram encontrados estudos que investigaram o contexto esportivo; os conceitos investigados estão relacionados aos aspectos biodinâmicos e que há uma predominância dos instrumentos de coleta de dados qualitativos.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2023-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1487310.51283/rc.27.e14873Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e148732178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14873/12283Copyright (c) 2023 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRistow, LeonardoBackes, Ana Flávia Cardoso, Jéssica Brasil, Vinicius Zeilmann Ramos, Valmor 2023-04-28T13:11:49Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14873Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2023-04-28T13:11:49Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT MEANINGFUL LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS: A SYSTEMATIC REVIEW
PRODUCCIÓN CIENTÍFICA SOBRE EL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO EN LA EDUCACIÓN FÍSICA Y EL DEPORTE: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA
A PRODUÇÃO CIENTÍFICA A RESPEITO DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DA EDUCAÇÃO FÍSICA E DOS ESPORTES: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA
title SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT MEANINGFUL LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS: A SYSTEMATIC REVIEW
spellingShingle SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT MEANINGFUL LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS: A SYSTEMATIC REVIEW
Ristow, Leonardo
Aprendizagem Significativa
Educação Física
Esportes
Produção Científica
Meaningful Learning
Physical Education
Sports
Scientific Production
Aaprendizaje Significativa
Educación Física
Deportes
Producción Científica
title_short SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT MEANINGFUL LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS: A SYSTEMATIC REVIEW
title_full SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT MEANINGFUL LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS: A SYSTEMATIC REVIEW
title_fullStr SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT MEANINGFUL LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS: A SYSTEMATIC REVIEW
title_full_unstemmed SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT MEANINGFUL LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS: A SYSTEMATIC REVIEW
title_sort SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT MEANINGFUL LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS: A SYSTEMATIC REVIEW
author Ristow, Leonardo
author_facet Ristow, Leonardo
Backes, Ana Flávia
Cardoso, Jéssica
Brasil, Vinicius Zeilmann
Ramos, Valmor
author_role author
author2 Backes, Ana Flávia
Cardoso, Jéssica
Brasil, Vinicius Zeilmann
Ramos, Valmor
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ristow, Leonardo
Backes, Ana Flávia
Cardoso, Jéssica
Brasil, Vinicius Zeilmann
Ramos, Valmor
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Significativa
Educação Física
Esportes
Produção Científica
Meaningful Learning
Physical Education
Sports
Scientific Production
Aaprendizaje Significativa
Educación Física
Deportes
Producción Científica
topic Aprendizagem Significativa
Educação Física
Esportes
Produção Científica
Meaningful Learning
Physical Education
Sports
Scientific Production
Aaprendizaje Significativa
Educación Física
Deportes
Producción Científica
description Meaningful learning of concepts is an emerging theme in in Physical Education, wheter at the school, in professional training courses, or in the sports context. To contribute to the scientific advancement of the area related to collective sports games, teaching methodologies, school sports and sports initiation, this study aims to analyze the scientific production regarding meaningful learning in the context of Physical Education and sports. Thus, a systematic review was carried out in which ten articles were selected. Of these, the following data were analyzed: authors, year of publication, journal, topic investigated, approach, instruments and contexts. As results, it is highlighted that: the research line in quantitative growth; no studies were found that investigated the sports context; the investigated concepts are related to biodynamic aspects and that there is a predominance of qualitative data collection instruments.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14873
10.51283/rc.27.e14873
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14873
identifier_str_mv 10.51283/rc.27.e14873
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14873/12283
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e14873
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325458416173056